Formule 1 • 6. závod z 19 • 14:00

F1 ŽIVĚ: Velká cena Monaka

Velká cena Monaka formule 1 startuj v neděli 24. května ve 14:00 hodin našeho času.

Charakteristika okruhu v Monte Carlu, dějiště šestého závodu mistrovství světa formule 1:
Délka okruhu: 3,340 km.
Délka závodu: 78 kol = 260,520 km.
Počet pravých zatáček: 11
Počet levých zatáček: 8
Počet Velkých cen: 72
Nejvíce vítězství: Ayrton Senna (Braz.) 6 - McLaren 15
Nejvíce pole position: Ayrton Senna 5 - McLaren 11
Nejrychlejší kolo v závodu: Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2004: 1:14,439 = 161,528 km/h.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Sebastian Vettel (Něm./Red Bull), 2011: 1:13,556 = 163,467 km/h.
Nejrychlejší závod: Jenson Button (Brit./Brawn GP), 2009: 1:40:44,282 = 155,166 km/h.
Vítězové předchozích závodů: 2010 - Mark Webber (Austr./Red Bull), 2011 - Sebastian Vettel (Něm./Red Bull), 2012 - Mark Webber (Austr./Red Bull), 2013 - Nico Rosberg (Něm./Mercedes), 2014 - Nico Rosberg (Něm./Mercedes).

13:55

Vítejte u online přenosu z Velké ceny Monaka. Nico Rosberg dnes bude útočit na třetí vítězství na tomto okruhu po sobě, ale na pole position stojí jeho týmový kolega Lewis Hamilton.

V Monaku je velmi příjemně, i když na místní poměry trochu chladněji. Teplota vzduchu je 19C a teplota trati 37C.

F1, VC Monaka 2014: přístav
F1, VC Monaka 2014: přístav | Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool

Pořadí na startovním roštu:
1 Hamilton
2 Rosberg
3 Vettel
4 Ricciardo
5 Kvyat
6 Raikkonen
7 Perez
8 Maldonado
9 Verstappen
10 Button
11 Hulkenberg
12 Massa
13 Alonso
14 Nasr
15 Grosjean
16 Bottas
17 Ericsson
18 Stevens
19 Merhi
Sainz bude startovat z boxů

14:00

Jezdci vyjedli do zaváděcího kola.

1.

Velká cena Monaka formule 1 byla odstartována!

1.

Hamilton výborně odstartoval, Rosberg ubránil druhé místo před Vettelem, za ním jedou Kvjat a Ricciardo v Red Bullech.

 

1.

Hülkenebrg po kolizi s Alonsem skončil působení v dnešním závodě po nárazu svého Force India do bariér v zatáčce Mirabeau.

2.

Massa se zdržel dlouhé desítky vteřiny v boxech při výměněn předního přítlačného křídla.

2.

Tak Hülkenberg nakonec dojel do boxů a dostal nové přední křídlo, jede na 19. pozici, poslední Massa už ztrácí celé kolo.

5.

Alonso je na 11. mstě nejlépe jedoucím jezdcem na měkké směsi. Otázkou ale je, jestli neodstane trest za kolizi s Hülkenbergem.

6.

Maldonado má velké problémy s brzdami, přišel už o osmé místo na úkor Verstappena.

7.

Maldonado v dnešním závodě skončil, odstavil monopost v boxech. Pro pilota Lotusu je pokračování černé série, od roku 2012 v Monte Carlu neviděl šachovnicový prapor.

8.

Pořadí a rozdíly v čele:
1 Hamilton
2 Rosberg -2.4 s.
3 Vettel -4.9
4 Kvjat -7.0
5 Ricciardo -9.6
6 Räikkönen -10.9

10.

Po odjeté sedmině dnešní Velké ceny přišel čas na taktické hrátky. Hamilton se ale rozhodl napálit to naplno tak, aby si před první zastávkou v boxech udělal co největší náskok.

F1, VC Bahrajnu 2015: Lewis Hamilton, Mercedes
F1, VC Bahrajnu 2015: Lewis Hamilton, Mercedes | Foto: Reuters
11.

Proč Hamilton tak spěchá? Odpověď je jednoduchá, potřebuje vyjet z boxů tak, aby se nezasekl v provozu. Teď by se objevil někde kolem sedmého místa a to by nebylo ideální. Zastávka v boxech včetně nájezdu a výjezdu z boxů trvá asi 19 vteřin.

13.

I když vede, tak si Hamilton stěžuje, že kvůli šetření brzd jeden příliš pomalu. Pravda je, že brzdy jsou právě v Monte Carlu s 19 zatáčkami nejnamáhanější částí vozu.

17.

Vettel chytil druhý dech a je už téměř  vteřinu za druhým Rosbergem.

18.

I přes všechny hlášené problémy s brzdami, zajel Hamilton právě nejrychlejší kolo závodu - 1:20,077 minuty.

19.

Merhi jeoducí o kolo zpět se lehce zapletl do souboje Rosberga s Vettelem, ale pilot Manoru Marussia rychle uhnul oběma z cesty.

20.

Rosberg lehce poodjel Vettelovi na 1,8 vteřiny, otázkou zůstává strategie lídra Hamiltona.

21.

Týmy stále kalkulují s výjezdem safety car, který by jim umožnil vyměnit gumy a dojet závod na super měkké směsi. Zaváděcí vozidlo v Monaku vyjíždí v Grand Prix takřka pravidelně.

F1, VC Číny 2015: safety car
F1, VC Číny 2015: safety car | Foto: ČTK
23.

Abychom nezapomněli, Alonso dostal za kolizi s Force India trest pěti vteřin, které si počká při své první zastávce v boxech. I tak má McLaren stále vlekou šanci na první letošní body.

24.

Pořadí v čele a rozdíly:
1 Hamilton
2 Rosberg -4.2 s.
3 Vettel -5.8
4 Kvyat -13.7
5 Ricciardo -17.3
6 Raikkonen -18

25.

Carlos Sainz nyní dokazuje, jak je těžké v Monaku předjíždět. I když je pilot Toro Rossa výrazně rychlejší než Marcus Ericsson v Sauberu na 14. místě, ale prostě se před Švéda nedokáže dostat.

25.

Hamilton je podle mírně jeho inženýrů na hranici možností jeho brzd. Přesto si Brit dovolil gentlemanské gesto a když v šikanách za bazénem předjel Ericssona, zvedl pravou ruku na znamení poděkování za hladký manévr.

27.

Předjíždění vozů o kolo svědčí Vettelovi, který je znovu vteřinu a kousek za Rosbergem.

29.

Provoz na trati teď hraje do karet Hamiltonovi, zajel o 1,3 vteřiny než jeho pronásledovatelé Rosberg a Vettel.

30.

Verstappen zůstal v boxech skoro 40 vteřin poté, co se šroub na levém předním kole zasekl a to nešlo nasadit.

31.

Hamilton má v čele už devítivteřinový náskok.

32.

S takovou to se Hamilton může vrátit na trať na třetím místě, strategie mu skvěle hraje do karet.

34.

Rosberg se rozhodl ztížit týmovému kolegovi pozici v čele a svoji ztrátu z 9 vteřin stáhl rázem na 6,5.

37.

Vettel měnil pneumatiky a stejně jako Ricciardo vyjel na trať bez problémů.

38.

Hamilton projel boxy bez problémů a zdá se, že dnes pojede svůj závodu.

39.

Aby pokryl Vettelovu strategii, vyměnil pneumatiky také Rosberg.

40.

Vettel si sice po zastávce v boxech vůči Rosbergovi o několik desetin vteřin pomohl, ale Němec teď zajíždí jedno nejlepší kolo závodu za druhým.

40.

Räikkönen se trochu "zatoulal" v šikaně za výjezdem z tunelu, ale Riciairda udržel za sečnou.

43.

Alonso se ani v Monaku nedočká prvních bodů por návratu do McLarenu. Španěl v první zatáčce probrzdil a zastavil v únikové zóně. Vypadá to na další technické problémy. Španěl nedokončil GP Monaka poprvé od roku 2004.

44.

Alosno ještě před odstavením vozu nahlásil problémy s převodovkou, takže tip na technické problémy u McLarenu opět vyšel...

49.

Hamilton si dál jede vlastní Grand Prix a v čele už si najel před Rosbergem více než 10 vteřin.

50.

Pořadí a rozdíly v čele:
1 Hamilton
2 Rosberg -10.6 s.
3 Vettel -12.3
4 Kvjat -24.5
5 Räikkönen -28.6
6 Ricciardo -34.7
7 Perez -39.9
8 Button -48.2

54.

Ač se to v Monaku zdá zvláštní, Perez musí začít šetřit palivo. Přitom úzké přímořské uličky jsou vyhlášené nízkou náročností na spotřebu paliva.

55.

Sainz doplatil na svoji dobrotu a když ho Räikkönen předjížděl o kolo, "svezl" se s ním i jeho týmový kolega Verstappen a připravil Španěla o 11. místo.

Trocha humoru od našich amerických kolegů.

60.

Verstappen zkusil svůj trik také na Grosjean, ale Francouz se v nejpomalejším místě trati nenechal vyškolit jako Sainz. Bitva o 10. místo je mnohem zajímavější než boj o vedení.

64.

Verstappen svoji snahu přehnal a v první zatáčce Sainte Devote a po kolizi s Grosjeanem skončil v ochranné bariéře. Na trať vyjel safety car.

65.

Oba jezdci jsou v pořádku, ale pro Hamiltona to znamená, že přišel o celý svůj náskok.

66.

Po výměně pneumatik přišel Hamilton o vedení a je až třetí za Rosbergem a Vettelem, ani náskok 21 vteřin Britovi nestačilo na to, aby si udržel vedení!

67.

Celé to vypadá jako velký poker od Mercedesu. Hamilton teď musí spoléhat na to, že soupeřům před ním odejdou pneumatiky a budou muset do boxů pro nové.

68.

I podle studia videa Hamilton musel odevzdat druhé místo Vettelovi. Brit je dle hlasu do týmové vysílačky zničený.

71.

Závod byl restartován!

71.

První trio si v Sainte Devote udrželo svoje pozice. Hamilton má lepší přilnavost, ale to úzkých uličkách nemusí znamenat vůbec nic.

71.

Navíc první dvě kola po restartu se nesmí použít DRS, další mínus pro Brita.

72.

S každou zatáčkou se Vettelovi více zahřívají pneumatiky a frustrovaný Hamilton se před něj nedokáže dostat.

72.

To hraje do karet Rosbergovi, který má v čele už třívteřinový náskok..

72.

Ricciardo vyšoupl Räikkönena ze zatáčky v boji o páté místo, Fin se udržel se udržel na trati, aniž by narazil do svodidel.

74.

Hamilton suše konstatuje: "Je nemožné ho předjet".

74.

Rosberg mezi tím zajel další nejrychlejší kolo dne - 1:18,829 minuty.

74.

Ricciardo předjel i čtvrtého Kvjata a zezadu sleduje dvojici Vettel - Hamilton. Co kdyby došlo ke kolizi a Australan se dostal na druhé místo?

77.

Do konce chybějí poslední dvě kola. Hamilotn místo nahánění Vettela se teď musí bránit před Ricciardem.

77.

Dobrá zpráva pro Ricciarda, za incident s Räikkönenem nebude potrestán.

78.

Hamilton ztrácí 0,7 vteřin na Vettela a jen 0,5 vteřiny je za ním Ricciardo.

77.

Nico Rosberg vyhrál potřetí za sebou Vlekou cenu Monaka formule 1!

78.

Druhý dojel Sebastian Vettel a třetí Lewis Hamilton.

Ricciardo nakonec těsně před cílovou čarou pustil před sebe týmového kolegu od Red Bullu Daniila Kvjata.

Pořadí na dalších bodovaných místech:
4 Kvjat
5 Ricciardo
6 Räikkönen
7 Perez
8 Button
9 Nasr
10 Sainz

Pořadí na nebodovaných pozicích:
11 Hülkenberg
12 Grosjean
13 Ericsson
14 Bottas
15 Massa
16 Merhi
17 Stevens

Dnešní online přenos končí, děkujeme za pozornost.

Právě se děje

před 11 minutami

Evropská komise podle Havlíčka odblokovala 18 miliard korun na projekty programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost

Evropská komise podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) odblokovala 18 miliard korun, které zadržovala na projekty v problémovém Operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. EK platby pozastavila loni na jaře kvůli vysoké chybovosti. Podle vicepremiéra není jasné, kdy peníze proplatí.

"Před chvílí přišla esemeska, že byl dnes odpoledne odblokován ten zadržovaný peníz, těch 18 miliard korun," uvedl Havlíček. Jeho úřad prý čtyři měsíce vše dokládal unijním auditorům, kteří nakonec žádnou chybu neobjevili. "O nic nepřijdeme v tuto chvíli. Teď je jenom otázka, kdy nám ty peníze pošlou," uvedl Havlíček.

Peníze už ministerstvo průmyslu a obchodu dalo firmám, které o ně žádaly pro své projekty z problémového programu. Projekty se často uskutečňují po etapách, a tak se i na základě jednotlivých žádostí o platbu hradí. EK platby proplácí zpětně.

Další zprávy