Nováček Aston Martin a matadoři Audi, BMW. To bylo startovní pole loňského ročníku šampionátu, kterému se přezdívá "formule 1 se střechou". A to nesmíme zapomenout na Mercedes-Benz, který se tímto kláním rozloučil po ročníku 2018.
Právě z DTM zamířili do F1 Paul di Resta, Pascal Wehrlain či naposledy Pietro Fittipaldi (byť zatím jen v roli testovače). Naopak kariéru zde završili mezi jinými Mika Häkkinen, Timo Glock a chystá se k tomu letos i Robert Kubica.
Jenže přehlídka nadupaných speciálů, které mají se skutečnými silničními auty společně snad jen znaky na maskách a názvy odkazující na konkrétní pravě prodávané typy, zřejmě dosáhla svého zenitu.
Před letošním rokem z DTM vypadl Aston Martin. Po ročním laborování pseudotovární švýcarské stáje R-Motorsport se nenašel nikdo, kdo by byl pomalé vozy využívající starší motory od Mercedesu ochoten provozovat v soukromých rukou.
V úterý přišel pro šéfa promotérské organizace ITR Gerharda Bergera další úder pod pás. Nestačí problémy s koronavirem, po Mercedesu ohlásila odchod z DTM další velká německá značka. Pro Audi to letos bude poslední sezona.
"Rozhodnutí Audi zhoršuje situaci."
Součást obřího německého koncernu se po vzoru sesterského Volkswagenu rozhodla soustředit na "uhlíkově neutrální závodění". Tedy jinými slovy: hurá do elektriky i na závodních okruzích.
Tento krok nejvyšších šéfů z Ingolstadtu přišel ve chvíli, kdy se kvůli celosvětové pandemii nikde nezávodí a samotné DTM kvůli omezením daným německou vládou vůbec neví, letos kdy odstartuje.
"Dnešek je pro motoristický sport v Německu a po celé Evropě těžkou dobou. Hluboce lituji rozhodnutí Audi opustit DTM po sezoně 2020. Přestože respektujeme nelehkou pozici představenstva, blízká realizace oznámeného odchodu představuje pro ITR, našeho partnera BMW i naše týmy celou řadu specifických výzev," uvedl Berger, který šampionátu šéfuje od roku 2017. Zažil tedy exodus Mercedesu, Aston Martinu a teď třetí značky.
"Toto rozhodnutí (odchod Audi) zhoršuje situaci. Budoucnost DTM nyní do značné míry závisí na tom, jak naši partneři a sponzoři na tento krok zareagují," dodal zlověstně bývalý úspěšný pilot F1.
Tři cesty k naději
Pro DTM se teď rýsují tři reálné cesty k záchraně. Tou první je rezignovat na spalovací motory a skočit do světa elektromobilty. To se ale i v " zeleném" Německu velkému množství fanoušků nelíbí.
Druhá cesta začala už před lety postupným sjednocením pravidel s podobně elitním japonským šampionátem Super GT. Všechno zatím vyvrcholilo na podzim společným nebodovaným závodem v japonském Fudži. Tam ovšem dostaly vozy DTM od japonské konkurence pořádnou "nakládačku".
📁 DTM 2019
— DTM (@DTM) February 27, 2020
└📂Fuji Dream Race
└📂 Highlights
└⚠️This folder is full#SuperGTxDTM 🗻🎌 pic.twitter.com/oOsA0TjcBs
Třetí cestou k záchraně může být převzetí technických pravidel úspěšné kategorie sportovních vozů GT3. V ní se v současnosti objevuje 11 značek. To by bylo asi nejjednodušší řešení, jenže zároveň nejbolestivější.
DTM by přišlo o gloriolu výjimečnosti a byl by z něj jen další z řady šampionátu této kategorie. Navíc jeden už v Německu (a od roku 2018 i na okruhu v Mostě) úspěšně funguje pod hlavičkou ADAC GT Masters.
Každopádně Bergera s jeho týmem čekají náročné dny a vyhlídky DTM nejsou vůbec růžové.