Před Macíkem se umístili jen jezdci ve vozech Kamaz a MAZ. Na vítězného Dmitrije Sotnikova s Kamazem český závodník ztratil téměř 11 minut.
Mezi automobily nedokázal Martin Prokop navázat na třetí místo z nedělní etapy, ztratil více než 45 minut a klesl na průběžně třinácté místo. Nejlepším motocyklistou byl opět osmnáctý Martin Michek, jenž je na tom v celkovém hodnocení o dvě místa lépe.
Vibrující Karel Macíka nezaskočil
Mezi kamiony byl v pondělí opět nejrychlejší Rus Dmitrij Sotnikov, na kterého Macík ztratil 11 minut. "Byla to další těžká etapa. Od začátku to bylo těžké, musel jsem si zvyknout na automat v dunách, protože jsme jeli v nádherných a velkých dunách. Bál jsem se, ale zjistili jsme, že můžeme jet rychleji," řekl pilot týmu Big Shock! Racing.
Macík se nakonec vyrovnal i s technickými problémy, které jej potkaly hned v úvodu. "Ve 140 (kilometrové rychlosti) nám začalo hrozně vibrovat auto, že jsme z toho měli docela strach. Až na neutralizaci na 90. kilometru jsem musel vystoupit, ale nic jsem nenašel. Klepalo to tak, že mi létaly brýle, ale dojeli jsme do cíle a teď musíme najít, co se stalo," řekl mechanik David Švanda o problémech kamionu zvaného Karel.
Do popředí průběžného pořadí se Macík posunul na úkor po neděli druhého Aleše Lopraise, který v pondělí kvůli defektu ztratil 23 minut a klesl na 6. místo. Před Lopraisem dojel i Martin Šoltys (7.).
Ten se na trati proháněl s Ignaciem Casalem ve druhé Tatře týmu Buggyra. Chilan ale nakonec kvůli pětiminutovému trestu klesl na 11. pozici.
"Na začátku jsme tahali Kamaz, takže jsme se trošku zdrželi. Profil tratě se střídal duny a pisty a shodou okolností jsme v dunách dojeli Ignacia, ale neměli jsme takovou rychlost, abychom ho předjeli. Na pistách nám zase ucukl. Když se nám ho podařilo předjet, tak jsme udělali chybu v navigaci. On toho využil a předjel nás," popisoval Šoltys své dojmy z druhé etapy.
Prokop nabral velkou ztrátu
Prokop po životním výsledku startoval třetí, na kontrolních bodech se dlouho držel těsně za elitní desítkou. V závěru ale výrazně ztratil. Nakonec jej porazil i Miroslav Zapletal, který byl o čtyři minuty rychlejší. Jihlavský pilot skončil 24., Zapletal dvacátý.
"Dnes se to bohužel úplně nepovedlo. Asi sto kilometrů před cílem jsme se na hodně dlouho ztratili a nemohli jsme najít trať. Bohužel jsme tam byli první, všechna auta se tam motala s námi a našla cestu trošičku dříve," řekl Prokop, jenž si dobře uvědomoval, že ztratil hodně.
"Musíme doufat, že se nám opět povedou nějaké dobré etapy, protože tato ztráta nás může hodně bolet. Po včerejší skvělé erzetě je to velký pád dolů, ale takový je Dakar. Jednou nahoře, jednou dole. Doufejme, že budeme zase nahoře," přál si pilot týmu Benzina Orlen.
Nejrychlejší byl trojnásobný vítěz Dakaru Násir al-Attíja z Kataru s Toyotou, který se posunul na třetí místo za Francouze Stéphana Peterhansela a dosavadního lídra Carlose Sainze ze Španělska v Mini.
Michkova ruská ruleta a opravář Podmol
Michek přišel v pondělí večer po úpravě výsledků o umístění v elitní desítce, dnes se prakticky celou dobu držel na 16. místě. Novým lídrem kategorie je Joan Barreda, na kterého český reprezentant ztratil 22:36 minuty. Španěl v pondělí vyhrál už svoji 25. dakarskou etapu.
"Dneska byla etapa čistý gambling, ruská ruleta. Velmi riskantní. Jelo se po hodně rychlých úsecích, do toho svítilo sluníčko a nebylo pořádně vidět. Často se jelo naslepo. Buď, anebo. Hrozně nepříjemné," uvedl jezdec týmu Orion Moto Racing Group.
Poprvé na letošním ročníku se také závodníci museli vyrovnat s velkými dunami. "Byly celkem dost měkké, často jsem se do nich zabořil. Bylo velmi těžké odhadnout rychlost tak, aby se dobře přejela. Ale jinak jsme opět předvedli dobrou rychlost a výborný výsledek. Kdybychom se pohybovali kolem patnáctého místa, byla by to bomba. Už za mnou chodí kluci ze špičky a říkají, že si na mě dají pozor," pochvaloval si Michek.
Velké problémy měl dosavadní lídr motocyklové kategorie Toby Price z Austrálie, který ztratil více než půl hodiny. Naopak výrazně vpřed se posunul obhájce prvenství Ricky Brabec z USA, který je už druhý.
V solidních výkonech pokračuje Jan Brabec, jenž byl dvacátý. Pět míst za ním dojel Milan Engel.
Dakarský nováček Libor Podmol, který utrpěl v první etapě po pádu lehčí otřes mozku, měl problémy i v druhém dějství slavné rallye. Zabrzdilo ho vyhořelé čerpadlo a do cíle dojel na 61. místě s téměř dvouhodinovou ztrátou.
"Sice jsem tentokrát nespadl, ale bohužel mě potkal technický problém, který se moc nestává. Abych vůbec mohl pokračovat, musel jsem pomocí hadičky a pet láhve přečerpat benzín do funkční nádrže," popsal své trampoty jediný člen Podmol Dakar Teamu.
Američan Seth Quintero se v 18 letech stal historicky nejmladším vítězem etapy na Dakaru. Jezdci v bugině se to povedlo v kategorii prototypů. V ní zatím z dvojice českých pilotů buggy Can-Am v barvách Buggyry dojel do cíle jen Josef Macháček, a to na 12. příčce.
Dakarský doyen válčil na trati s brzdami: "Asi dvě stě kilometrů před cílem jsme přišli úplně o brzdy a zjistil jsem, že jsou suché obě poloosy. Takže jsme dál zvolili jen volné tempo, protože dnes šlo už jen o to přežit."
Tomáš Enge bojoval se stejnými technickými problémy jako v úvodní etapě. Podle GPS je už v bivaku, ale ve výsledkové listině český jezdec stále chybí.
Tomáš Kubiena v kategorii čtyřkolek klesl po trestu v etapovém pořadí na osmé místo. Pohoršil i v průběžné výsledkové listině, kde je sedmý. V čele zůstává Francouz Alexandre Giroud, český jezdec na něj ztrácí 34 minut.
To v kategorii sériových bugin SSV se jméno celkového lídra změnilo. Do čela poskočil Chilan Francisco López Contardo v Can-Amu, ale druhý Polák Aron Domžala s buggy téže značky zaostává o pouhých 39 vteřin.
V pondělí účastníci Dakaru absolvovali 685 km dlouhou trať z Biši do Vadí ad-Davásir, jejíž součástí bylo 457 měřených kilometrů. V úterý závodníky čeká při třetí etapě smyčka se startem a cílem ve Vadí ad-Davásir. Z 629 km bude měřených 403.
Rallye Dakar - 2. etapa (Biša - Vadí ad-Davásir, 685 km celkově / 457 km rychlostní zkouška):
Automobily: 1. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 4:03:14, 2. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -2:35, 3. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -9:17, …20. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -41:02, 24. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -45:10, 51. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -2:17:55.
Průběžné pořadí: 1. Peterhansel, Boulanger 7:17:18, 2. Sainz, Cruz -6:37, 3. Al-Attíja, Baumel -9:14, …13. Prokop, Chytka -46:53, 21. Zapletal, Sýkora -1:02:12, 49. Ouředníček, Křípal -3:07:51.
SSV: 1. Al Saif, Vidal (SAE, Šp./Can-Am) 5:05:07.
Průběžné pořadí: 1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 8:58:13.
Prototypy: 1. Quintero, Zens (USA, Něm/OT3) 5:15:41, …12. Macháček, Vyoral (ČR/Can-Am) -51:05.
Průběžné pořadí: 1. Gutierrezová, Cazalet (Šp., Fr./OT3) 9:01:00, …5. Macháček, Vyoral -1:14:39.
Motocykly: 1. Barreda (Šp./Honda) 4:17:56, 2. R. Brabec (USA/Honda) -3:55, 3. P. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -6:02, …18. Michek -23:36, 20. J. Brabec -26:34, 25. Engel -29:18, 37. Krejčí -44:26, 46. Pabiška (všichni ČR/KTM) -1:18:04, 51. Lhotský -1:32:57, 61. Podmol (oba ČR/Husqvarna) -1:50:40.
Průběžné pořadí: 1. Barreda 8:15:38, 2. R. Brabec -6:23, 3. Branch (Botsw./Yamaha) -6:37, …16. Michek -17:14, 26. J. Brabec -41:34, 29. Engel -52:56, 37. Krejčí -1:26:29, 43. Pabiška -1:53:14, 50. Podmol -2:39:58.
Čtyřkolky: 1. Copetti (USA/Yamaha) 5:34:50, …8. Kubiena (ČR/Yamaha) -26:20.
Průběžně: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 10:08:48, …7. Kubiena -34:06.
Kamiony: 1. Sotnikov 4:37:44, 2. Mardějev (oba Rus./Kamaz) -3:17, 3. Vjazovič (Běl./MAZ) -6:30, …5. Macík (ČR/Iveco) -10:58, 7. Šoltys (ČR/Tatra) -19:47, 9. Loprais (ČR/Praga) -22:54, 17. Valtr st. (ČR/Iveco) -1:22:30. 21. Tománek (ČR/Tatra) -2:26:28.
Průběžné pořadí: 1. Sotnikov 8:01:39, 2. Vjazovič -17:14, 3. Šibmalov (Rus./Kamaz) -22:03, 4. Macík -24:36, 5. Loprais -30:33, …8. Šoltys -42:07, 12. Valtr st. -1:38:43, 19. Tománek -3:12:02
Klasik (jízda pravidelnosti): 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 106 bodů, …6. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 941.
Průběžné pořadí: 1. Douton, Etienne 227, …6. Klymčiw, Vlček 1843.