Aleše Lopraise zastavily krátce po startu středeční etapy technické problémy a stojí. Přitom před startem byl mezi kamiony čtvrtý.
Lopraisovu vozu Praga se stal osudným skok na duně. "Jeli jsme, co to šlo, ale trošku nás opustilo štěstí. Na relativně malé, střední duně, kterou jsme trochu skočili, ale ne výrazně, nám nevydrželo servo (řízení). Je to pro nás zásadní díl, který s sebou nemáme. Bohužel nemůžeme v poušti zatáčet," uvedl Loprais.
"Je to takové zvláštní, relativně jednoduché místo, přitom nás tu pár skončilo. Vedle nás se vykoulel jeden Can-Am a Gert Huzink tu zničil šasi svého kamionu," dodal jezdec InstaForex Loprais Teamu s tím, že posádce vyrazili mechanici s doprovodnými vozy. Už teď je ale jasně, že etapu nedokončí.
Potíže měl i Martin Prokop ve Fordu, kterého za polovinou rychlostní zkoušky zastavila porucha. Jihlavský jezdec nakonec etapu dokončil, byť se ztrátou čtyř hodin a čtyřiceti minut Prokop před startem uvedl, že musel nastoupit s antibiotiky, neboť má zánět průdušek.
V rychlé etapě, které mu na Dakaru moc nesedí kvůli nižšímu výkonu jeho auta, se od prvních mezičasů pohyboval ve čtvrté desítce pořadí.
Za polovinou ale z výsledků vypadl a tým na sociálních sítích oznámil, že posádka do cíle nedojede. "Jedeme pro kluky a pro auto," uvedli zástupci týmu pod fotografií pick-upu s přívěsem, který se pro vůz vydal na trať.
Nakonec se však Prokopovi podařilo vůz zprovoznit a dojel do cíle měřeného úseku. Ve výsledkové listině se tak propadl do třetí desítky průběžného pořadí.
"Tohle je něco, co na Dakaru nechcete zažívat. Západ slunce a ještě před sebou máte spoustu kilometrů. Za chvilku tma a nás čeká ještě sto kilometrů," uvedl Prokop v krátkém videu na sociálních sítích. Své problémy v něm ale nespecifikoval.
Ve středečním denním hodnocení byl z kamionů s českým zastoupením nejlepší Ignacio Casale. V Tatře od Buggyry byl čtvrtý. Martin Macík mladší v Ivecu skončil šestý a v průběžné výsledkové listině se posunul na 8. příčku.
"Byla to hrozná vypalovačka. Trefili jsme dva stromy, máme rozbité okno, bylo to drsné hned od začátku. Mysleli jsme si, že se snad pojede 140 km/h celou cestu. Bohužel jsme udělali dvě malé chybičky, museli jsme se vracet ke dvěma kontrolním bodům, kde nás předjeli a pak jsme museli jet v prachu a ještě mezi buginkami. Ale bylo to hezké. Posledních sto kilometrů jsme si zazávodili," řekl Macík.
Vedení si upevnil Dmitrij Sotnikov v Kamazu. Ruské značce patří po Lopraisově odpadnutí první čtyři příčky celkového pořadí.
Josef Macháček v bugině Can-Am v barvách Buggyry byl v etapě osmý a celkově mu patří sedmá pozice.
Už na čtvrté místo se mezi čtyřkolkami posunul Tůma, jenž zajel pátý čas. K vylepšení celkové pozice mu pomohlo odstoupení Američana Pabla Copettiho, který byl průběžně druhý.
Etapu v kategorii automobilů ovládl Stéphane Peterhansel v Audi. Celkově vede Násir Attíja z Kataru, byť Sébastien Loeb stáhl z náskoku pilota Toyoty dalších 85 sekund. Bývalý šampion MS v rallye ztrácí na lídra téměř 33 minut.
Motocyklový závodník Martin Michek skončil nakonec v etapě desátý a celkově se posunul na 18. místo průběžného pořadí.
Do čela se vrátil Adrien van Beveren na Yamaze. Dosud vedoucí Matthias Walknera na KTM ztratil ve středu téměř 16. minut a propadl se na páté místo. V etapě byl nejrychlejší Australan Toby Price, za nímž Michek zaostal o 7:28 minuty.
"Dnešní speciálka byla hodně tvrdá, náročná. Ze začátku velmi rychlá, ale posledních 80 kilometrů stálo za to, protože to bylo v horách. Hodně se bloudilo. Proto jsem zvolil trochu lehčí tempo, abych to všechno trefil. To se snad povedlo, protože jsem dvakrát zajížděl opravdu jen kousek pro kontrolní bod," řekl Michek, jenž se v průběžném pořadí posunul o jednu pozici.
"Máme dvě etapy do konce, doufám, že vyskočíme ještě trochu dopředu," přál si jezdec týmu Orion-Moto Racing Group.
Rallye skončila pro obhájce prvenství Kevina Benavidese, kterého ze hry vyřadila porucha motoru. Třiatřicetiletý Argentinec ve službách KTM byl před desátou etapou průběžně pátý s odstupem deseti minut na první místo.