Macíkův odstup od druhého Martina van den Brinka z Nizozemska se dnes zvýšil na 47 minut. Jezdec týmu MM Technology se v průběhu etapy dlouho držel na druhém místě, 20 km před cílem testu ale ztratil asi 20 minut opravou kamionu Iveco a klesl na 4. místo. Nakonec zaostal za dnes nejrychlejším Nizozemcem Janusem van Kasterenem o 32:21 minuty.
"Jeli jsme opatrně, ale extrémně rychle. Bohužel nás trošku zradila technika a ke konci nám vypovědělo jedno čidlo. Bojovali jsme s tím během etapy a museli jsme to vyřešit," řekl mechanik posádky David Švanda.
"Tohle k tomu patří. Každý má nějaké problémy a jde o to, jak se s nimi vyrovná," dodal navigátor František Tomášek.
Nejlepší Češi mezi kamiony sice výrazně ztratili na vedoucího Van Kasterena, druhý Martin van den Brink se jim ale vzdálil jen o 30 sekund. "Jako posádka jsme to zvládli perfektně. Důležité je, že jsme v cíli. Jsme v Top 3, ale ztratili jsme drahocenný čas. Budeme ale bojovat," řekl Macík.
Prokop,člen týmu Orlen Benzina, snížil ztrátu na pátého Jihoafričana Henka Lategana na 26 minut. "Bylo to malinko těžší než ve čtvrtek, protože jsme jeli v protisměru a některé výjezdy (na duny) byly obzvlášť vypečené. Hned na začátku jsme jeden nedali a bylo jasné, že den bude složitý," řekl Prokop na facebooku.
I přes nejlepší letošní etapové umístění prý jel moc opatrně. "Moc klidné tempo. Bylo to sice v pohodě, ale Kuba Przygoński nás chytil, předjel a já si řekl, že tohle si od týmového kolegy nenechám líbit. Začali jsme tahat a kousek před cílem jsme ho předjeli. Super boj a je vidět, že v dunách ještě něco ukázat můžeme," pochvaloval si Prokop.
Nešťastný pátek třináctého
Pátek s datem 13. ledna příliš nepotěšil tým Buggyra. Nejprvě měl pilot buginy Josef Macháček problémy s organizátory. "V pátek 13. nám začala etapa tím, že kontrolovali nehořlavé prádlo a já jsem si vzal starý ponožky. Tak jsem se musel pro ty správné vracet," uvedl šestinásobný vítěz Dakaru, který pak ještě musel ve svém Can-Amu opravovat cívku.
Ještě hůře se "prokleté datum" podepsalo na výsledku Jaroslava Valtra. Ten svoji Tatru Phoenix v dunách položil na bok.
Ráno vstanu, kouknu na mobil a vidím pátek třináctého. Tak si říkám: To jsme asi v pasti. Přišel asi patnáctý kilometr a nájezd do dun.Našel jsem si stopu, kterou to on zřejmě projel, ale dokázal ten trychtýř nějakým způsobem projet. Byl strašně úzký a já do něj lehnul. Tatru jsme tahali dvěma kamiony. Postavili jsme ji, vytáhli ven a jeli dál," popsal záchranou operaci jezdec týmu Tatra Buggyra ZM Racing.
Jen o pár desítek kilometrů dál se v problémech ocitl jeho týmový kolega Martin Šoltys. "Po další asi 30 km vidíme na té nejvyšší duně známé kombinézy. To tam pro změnu zase ležel Marťas," prohodil stoicky Valtr, který i tak v průběžném pořadí stále drží na páté pozici.
Šoltys navíc "lehnul" dnes ještě jednou. "Jsem naštvaný na sebe. Podělal jsem to dneska dvakrát. Za šest let jsem neudělal tolik chyb jako v této etapě," sypal si v cíli popek na hlavu řidič Tatry 815.
Motocyklista Martin Michek se i nadále drží na 13. místě průběžného pořadí. Nejlepší český jezdec v kategorii byl dnes sedmnáctý se ztrátou 5:11 minuty na nejrychlejšího Chilana Josého Ignacia Corneja Florima. Novým lídrem se stal vítěz z let 2016 a 2019 Australan Toby Price.
"Umístění i pětiminutová ztráta na vítěze je bomba. Všichni jedou naplno, úplně na krev. Dneska byly měkké duny, jelo se v nich rychle a těžce. Velká makačka, jsem moc rád, že jsem v cíli," řekl Michek na sociálních sítích. "Máme za sebou dvanáct etap, což je takový malý Dakar. Normálně by bylo všechno hotovo, nicméně před námi jsou ještě dvě etapy. Musím to dotáhnout fyzicky a motorka technicky," dodal jezdec týmu Orion Moto Racing Group.
Účastníky Dakaru dnes čekala druhý část maratonské etapy, po čtvrtku neměli k dispozici pomoc mechaniků. V poušti Rub al-Chálí absolvovali 185 km dlouhou rychlostní zkoušku, po které se vrátili do bivaku v Šajbá.
Florimo byl o 49 sekund rychlejší než druhý Australan Daniel Sanders a o 1:58 minuty než Price. Oběma jeho soupeřům ale pořadatelé vylepšili čas bonusy za nevýhodnou startovní pozici. V celkovém hodnocení Price předstihl Skylera Howese z USA, jenž dnes ztratil téměř tři minuty.
Michek je dál nejlepším jezdcem bez tovární podpory, na dvanáctého Argentince Franca Caimiho ztrácí 53 sekund.