Macíkova parta se proměnila v opraváře, hasila motorku. I tak je mezi Čechy na Dakaru stále nejlepší

Radek Vičík Radek Vičík
18. 1. 2018 12:30
Martin Macík mladší si v uplynulých dvou etapách užil na Rallye Dakar svoje. Statečně bojoval s technikou i náročným terénem, přesto přišel o tři místa v průběžné klasifikaci kamionů.
Posádka Martina Macíka mladšího při opravě Franty, jak říkají kamionu Liaz.
Posádka Martina Macíka mladšího při opravě Franty, jak říkají kamionu Liaz. | Foto: Big Shock Racing

Chilecito - Martin Macík mladší si v úterý a ve středu prošel na Rallye Dakar malým peklem, přesto dál bojuje o přední příčky v hodnocení kamionů.

Všechno začalo v 10. etapě, kdy se Liaz závodící pod přezdívkou Franta několikrát dostal do naprosto extrémních a opravdu nebezpečných situací.

"Už na desátém kilometru se mi vzpříčil volant a oprava trvala 38 minut. Na spojovačku jsme dojeli jako osmnáctí. Ve druhé polovině etapy nám to šlo krásně, ale asi třicet kilometrů před cílem chladičem proběhla nějaká větev, udělala v něm díru a ten roztrhl vrtuli. Takže se znovu opravovalo. Tentokrát hodinu a půl. Ale vše se zvládlo dát do pořádku, domorodci nám přinesli vodu a jelo se," líčil pilot týmu Big Shock Racing.

Jeho posádka řešila kromě vlastních problémů i cizí dramata. "Najednou tři kilometry před cílem v jednom z koryt hořela motorka. Pokoušeli jsme se ji uhasit a následně objet. Při tomto manévru jsme se zakopali a prorazili obě kola. Další hodinu a půl trvalo vyhrabat kamion, který byl po nápravy v bahně, a vyměnit pneumatiky," líčil rodák z Benešova, který se tak dočasně propadl na šestou pozici.

Před startem do středeční etapy však pořadatelé z jeho času odečetli hodinu strávenou při pomoci motorkáři s hořícím strojem, takže Macík byl znovu pátý. Po extrémně náročném závodním dnu přišli na řadu mechanici. Místo spánku až do sedmi hodin ráno tvrdě pracovali: vyměnili chladič, namontovali nové vrtule či brzdy.

Jenže zrádná fiambalská oblast si znovu vybrala svoji daň. V cíli skončila liazka na 11. místě a v celkovém pořadí se před ni přehnal Kazach Artur Ardavičus v Ivecu.

"Už jsou z nás profesionální mechanici. Opravujeme cokoliv jako na běžícím pásu. Začátek etapy byl super, letěli jsme jako blesk, ale asi na 180. kilometru nám praskla vrtule. Takže jsme ji museli vyměnit a odnesl to i chladič. Stopovali jsme ostatní posádky a sháněli vodu, abychom ji mohli do chladiče doplnit a pokračovat dál. To se nakonec podařilo a následoval další sprint do cíle," líčil Macík galeje 11. etapy.

Neodpočine si ani ve čtvrtek, kdy na piloty kamionů čeká nejdelší závodní etapa, měřený úsek má drsných 523 km.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Německá armáda má prvního rabína za více než 100 let

V německé armádě bude po více než 100 letech sloužit vojenský rabín. Zsolt Balla, narozený v Maďarsku, byl do funkce uveden v synagoze v Lipsku. Podle agentury DPA v bundeswehru, který má na 180 000 příslušníků, působí zhruba 300 židů.

Německá vláda v roce 2019 schválila návrh Ústřední rady Židů v Německu na obnovení funkce náboženských poradců pro židy sloužící v ozbrojených silách. "Po desítky let to bylo nemyslitelné a stále to nelze brát jako samozřejmost," řekl šéf hlavní židovské organizace Josef Schuster. "Proto dnes máme všechny důvody být šťastní a vděční," dodal Schuster.

Za 1. světové války za Německo bojovalo mnoho židů a v jeho armádě vykonávaly pastorační službu desítky rabínů. Poté, co se v roce 1933 ujal moci Adolf Hitler, nacisté Židy vyloučili ze všech sfér veřejného života a později jich miliony vyvraždili.

Podle Schustera bude Balla zárukou, že židovští vojáci budou moci v armádě sloužit v souladu se svými náboženskými pravidly a že budou učit i nežidovské vojáky o židovských tradicích a svátcích, což má napomoci při odbourávání předsudků.

Dvaačtyřicetiletý rabín Balla, který byl vysvěcen v roce 2009, řekl, že pociťuje "neuvěřitelný vděk za to, že smí žít v zemi, která se vyrovnává se svou minulostí, ale také se rozhodla jít vpřed a aktivně měnit svět k lepšímu".

Židé tvoří v německé armádě malou menšinu. Zhruba polovina vojáků se hlásí ke křesťanství a muslimů je v bundeswehru přibližně 3000. Dosud v bundeswehru sloužili pouze katoličtí a luteránští kaplani a v plánu je zavedení náboženského poradenství i pro muslimy.

před 3 hodinami

Benátky pokutují neuctivé turisty, Češi se ve městě proháněli na kole

Italské Benátky se potýkají s neotesanými turisty, kteří porušují takzvané "urbánní dekorum", tedy pravidla slušného chování v historickém městě. 

Francouzský turista si vysloužil pokutu ve výši 150 eur (zhruba 3835 korun) za to, že na hlavním benátském kanále provozoval takzvaný paddleboarding, tedy jízdu na prkně vestoje s pádlem. Uvedla to dnes místní policie, která se zaměřuje i na dodržování pravidel slušného chování ve městě na laguně a provedla zátah proti "neuctivým" návštěvníkům. Ti se do starobylých Benátek opět vrací ve větším množství po posledním proticovidovém lockdownu.

Policie zmínila i další příklady pokleslého chování turistů, včetně případu dvou Čechů, kteří dostali pokutu ve výši 100 eur každý. Jeden z nich se projížděl po náměstíčku Campiello Selvatico na kole, druhý se proháněl před historickým palácem Palazzo Cavalli na elektrickém skútru.

Dvě Němky podle policie musely zaplatit pokutu v úhrnné výši 250 eur za to, že se slunily v bikinách u kostela San Stae, což policie označila za další příklad "degradace" města. Tři turisté z Bangladéše pak dostali každý pokutu 50 eur za to, že po historickém mostě Ponte della Costituzione hrkali s cestovními kufry na kolečkách.

Další zprávy