Kolomý přišel o vítězství v etapě. Macíkův sestup na Dakaru pokračuje, v kabině mu létaly kanystry

Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 18. 1. 2018 23:33
Závodníky ve čtvrtek čekala 12. etapa z Chilecita do San Juanu, program ale narušily výkyvy počasí.
Martin Kolomý na trati 12. etapy Rallye Dakar.
Martin Kolomý na trati 12. etapy Rallye Dakar. | Foto: Buggyra

Chilecito - Martin Kolomý obsadil druhé místo ve čtvrteční 12. etapě Rallye Dakar, která nabídla nejdelší měřený úsek celé soutěže.. Pro pilota Bugygry je to letos už třetí umístění v první trojici, ale vítězství mu stále uniká. Martin Macík mladší třetí etapu po sobě ztratil a klesl na průběžné sedmou pozici.  Martin Prokop byl mezi automobily devatenáctý, což však pilotu Fordu stačilo k udržení osmé příčky.

Kolomý přišel o šance bojovat o celkové přední umístění již ve 3. etapě, ve které nabral obrovskou ztrátu, v závěru soutěže se ale přibližuje elitní desítce, na kterou momentálně ztrácí 36 minut. Ve čtvrtek opět bojoval o etapové vítězství a zřejmě jen vinou defektu byl druhý.

"Byla to ideální etapa jak pro mě, tak pro Tatru, letěli jsme a věděl jsem, že moc neztrácíme. Bohužel jsme měli opět defekt a museli opravovat i hadičku k dofuku, tam jsme něco nechali," řekl pilot týmu Buggyra Racing, jenž navíc musel dvacet kilometrů před cílem dotankovávat naftu. "Druhé místo je ale skvělé," dodal Kolomý, který za nejrychlejším Nizozemcem Tonem van Genugtenem o čtyři minuty.

Problémy s technikou limitovaly Macíka, jenž již podruhé poškodil chladič. "Byla to další těžká etapa. Na začátku všechno fungovala dobře, jeli jsme rychle a drželi jsme se v top 3. Pak jsme přijeli do hor a auto začalo trochu vařit. Začala nám unikat voda z chladiče, který se opět prorazil," uvedl Macík s tím, že se v polovině trati snažili s mechaniky závodu opravit. Ale nepodařilo se jim to.

Pravidelně tak museli zastavovat a dolévat do něj vodu. "Tak každých deset nebo dvacet kilometrů. Díra nešla zalepit. Etapu jsme jeli výrazně déle, než bychom jeli jinak," řekl pilot týmu Big Shock Racing. "Vody bylo potřeba obrovské množství, takže jsme si ji museli brát od místních. Měli jsme plnou kabinu kanystrů a pet lahví, lítaly nám všude. A tak jsme dojeli až do cíle," doplnil jej navigátor František Tomášek.

Jezdec Tatry Martin Kolomý dostal od asistenčního vozu zadní nápravu, aby mohl pokračovat v Rallye Dakar. S náhradou málem zvítězil ve 12. etapě. | Video: Tatra Buggyra Racing

Macík se ještě po 8. etapě držel na třetím místě, ale následně jej začaly trápit technické problémy a klesá v pořadí. "Třetí místo bylo krásné, ale pak se toho stalo strašně moc. Je to nejtěžší Dakar, který jsem kdy jel. Jsem rád, že jsme se udrželi na sedmém místě a udělám vše proto, abychom jej v posledních dvou etapách udrželi nebo se posunuli výše," řekl Macík.

Do čela celkového hodnocení se o pouhou vteřinu vrátil Rus Eduard Nikolajev v Kamazu před Ivecem Federica Villagry z Argentiny..

Prokop na náročné trati, jejíž součástí byl nejdelší měřený úsek celé rallye, ztratil na nejrychlejšího Násira Attíju z Kataru 29 minut, následně ale dostal ještě hodinovou penalizaci za neprojetí jednoho z kontrolních bodů. V průběžném pořadí se mu tak ještě více vzdálil sedmý Chálid Al Kasímí ze Spojených arabských emirátů a na devátého Nizozemce Petera van Merksteijna má k dobru už jen šest minut.

"Chtěli jsme jet co nejvíc vyrovnaně, netlačit na pilu a hlavně projet všechna řečiště bez bloudění a kamenné pole bez defektů. Trať byla naprosto destruktivní jak pro auta, tak pro posádky. Bohužel argentinské etapy nabídly jen utrpení v podobě nekonečných úseků v rozbitém terénu, kde není moc prostor na techniku jízdy, spíš jde o to, jak kdo zariskuje poškození auta," uvedl Prokop, který chyboval s navigátorem Janem Tománkem v první části a minuli jeden z kontrolních bodů. "Skrz rozvodněnou řeku už se vrátit nedalo, tak jsme pokračovali dál," řekl.

I ve čtvrtek měl pilot týmu MP Sports technické problémy, tentokrát se jednalo o tlumiče. "Jeden vytekl úplně a ostatní se přehřály, a tak jsme neustále chodili zadkem až na zem. Když už nám po několikáté necvakla jen bederní páteř, ale i krční, rozhodl jsem se zvolnit a dotáhnout to v klidu do cíle. Posledních 30 kilometrů bylo jako v kamenolomu a to už jsem viděl všechny čerty. Ale zvládli jsme to a frčíme dál," uvedl Prokop, jenž přiznal, že se cítil jako v mixéru.

Do cíle jubilejního 40. ročníku slavné soutěže chybí dvě etapy a Prokop chce udržet své postavení. "Soupeř za námi se nám po penalizaci výrazně přiblížil, takže si to musíme pohlídat," dodal jedenáctý muž loňského Dakaru.

Motocykly a čtyřkolky ve čtvrtek nezávodily, organizátoři pro ně etapu s ohledem na předpověď počasí zrušili. Nemohly totiž vzlétnout vrtulníky a zajistit tak bezpečný začátek etapy.

Martin Macík mladší měl ve 12. dakarské etapě potíže s proraženým chladičem u svého LIAZ. Musel po pár kilometrech vždy zastavit a vodu doplnit. | Video: Big Shock Racing
 

Právě se děje

před 2 hodinami

Německá armáda má prvního rabína za více než 100 let

V německé armádě bude po více než 100 letech sloužit vojenský rabín. Zsolt Balla, narozený v Maďarsku, byl do funkce uveden v synagoze v Lipsku. Podle agentury DPA v bundeswehru, který má na 180 000 příslušníků, působí zhruba 300 židů.

Německá vláda v roce 2019 schválila návrh Ústřední rady Židů v Německu na obnovení funkce náboženských poradců pro židy sloužící v ozbrojených silách. "Po desítky let to bylo nemyslitelné a stále to nelze brát jako samozřejmost," řekl šéf hlavní židovské organizace Josef Schuster. "Proto dnes máme všechny důvody být šťastní a vděční," dodal Schuster.

Za 1. světové války za Německo bojovalo mnoho židů a v jeho armádě vykonávaly pastorační službu desítky rabínů. Poté, co se v roce 1933 ujal moci Adolf Hitler, nacisté Židy vyloučili ze všech sfér veřejného života a později jich miliony vyvraždili.

Podle Schustera bude Balla zárukou, že židovští vojáci budou moci v armádě sloužit v souladu se svými náboženskými pravidly a že budou učit i nežidovské vojáky o židovských tradicích a svátcích, což má napomoci při odbourávání předsudků.

Dvaačtyřicetiletý rabín Balla, který byl vysvěcen v roce 2009, řekl, že pociťuje "neuvěřitelný vděk za to, že smí žít v zemi, která se vyrovnává se svou minulostí, ale také se rozhodla jít vpřed a aktivně měnit svět k lepšímu".

Židé tvoří v německé armádě malou menšinu. Zhruba polovina vojáků se hlásí ke křesťanství a muslimů je v bundeswehru přibližně 3000. Dosud v bundeswehru sloužili pouze katoličtí a luteránští kaplani a v plánu je zavedení náboženského poradenství i pro muslimy.

před 3 hodinami

Benátky pokutují neuctivé turisty, Češi se ve městě proháněli na kole

Italské Benátky se potýkají s neotesanými turisty, kteří porušují takzvané "urbánní dekorum", tedy pravidla slušného chování v historickém městě. 

Francouzský turista si vysloužil pokutu ve výši 150 eur (zhruba 3835 korun) za to, že na hlavním benátském kanále provozoval takzvaný paddleboarding, tedy jízdu na prkně vestoje s pádlem. Uvedla to dnes místní policie, která se zaměřuje i na dodržování pravidel slušného chování ve městě na laguně a provedla zátah proti "neuctivým" návštěvníkům. Ti se do starobylých Benátek opět vrací ve větším množství po posledním proticovidovém lockdownu.

Policie zmínila i další příklady pokleslého chování turistů, včetně případu dvou Čechů, kteří dostali pokutu ve výši 100 eur každý. Jeden z nich se projížděl po náměstíčku Campiello Selvatico na kole, druhý se proháněl před historickým palácem Palazzo Cavalli na elektrickém skútru.

Dvě Němky podle policie musely zaplatit pokutu v úhrnné výši 250 eur za to, že se slunily v bikinách u kostela San Stae, což policie označila za další příklad "degradace" města. Tři turisté z Bangladéše pak dostali každý pokutu 50 eur za to, že po historickém mostě Ponte della Costituzione hrkali s cestovními kufry na kolečkách.

Další zprávy