Praha – Martin Prokop loni potřetí za sebou obsadil ve světovém šampionátu v rallye devátou příčku. Přesto se jihlavskému jezdci honily hlavou myšlenky o opuštění elitní kategorie WRC.
Nakonec je ale zavrhl a i v letošní sezoně usedne do Fordu Fiesta. Navíc má v květnu slíbený nejnovější tovární vůz z dílen slavné značky. „Těším se na něj a dává nám šanci uspět,“ řekl Prokop v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Během loňské sezony jste vážně uvažoval o tom, jak a jestli vůbec budete ve své kariéře pokračovat. Do jaké míry v tom hrály roli peníze?
Problém je, že ať pojedeme světový šampionát s jakýmkoliv vozem, jsou logistické náklady podobné. Takže i u nižších kategorií, o nichž jsme uvažovali, vyjdou náklady téměř nastejno. Nebylo to o tom, jestli s touto kategorií ušetříme, nebo ne, ale bylo to spíš v rovině sportovní.
V květnu by váš tým měl od Fordu získat tovární speciál nejnovější specifikace. Udělá jeho pořízení velkou „díru“ do rozpočtu?
V podstatě neudělá, protože se nám podařilo dobře prodat náš starý vůz Fiesta WRC slovenskému jezdci Jaroslavu Melichárkovi, který s ním startoval už loni. Na konci nám to vyjde ve stylu „kus za kus plus doplatek“ (smích). Ale pro tým to není zásadní změna. Samozřejmě, pokud by se to auto nepodařilo prodat, bylo by to asi neřešitelné.
Co bude s vaší „Fionou“, současným závodním vozem, až budete mít novou Fiestu?
Určitě si ji necháme. Zažili jsme toho spolu tolik, že ji nechceme dávat pryč. Určitě se hodí jako záložní vůz, kdyby se s novým nedej bože něco stalo, a jinak půjde do muzea.
Vy máte vlastní muzeum?
Mám sbírku svých úspěšných aut, ale bohužel jsem ještě nenašel prostor, který by si ta auta zasloužila. Musím si nějaké to muzeum udělat, už se mi hromadí (smích).
Vraťme se zpátky do sezony 2014. Kdy přišel okamžik, ve kterém jste začal pochybovat o správnosti své cesty a o tom, jestli má v kategorii WRC smysl dál jezdit?
Po dlouhé době se nám úplně nedařilo a začaly vznikat nepříjemné pocity a frustrace z toho, že to, co děláme, se nehýbe a nezlepšuje se. Vše se začalo lámat v létě, kdy se nám pár soutěží nevyvedlo. Ve Francii jsme jeli, co to dalo. Riskovali jsme a stačilo to jen na desáté místo. Myšlenky se ubíraly nepříjemným směrem. Přišla stovka odjetých rallye v MS a s ní čas bilancovat. Říkal jsem si, jestli není čas na změnu.
Co jste v té chvíli udělal, abyste si utřídil myšlenky?
Přímo z cíle Francouzské rallye jsem zamířil na okruh, kde jsem celý den trénoval s Jarkem Janišem. Je to špičkový závodní inženýr jednoho týmu německého šampionátu ADAC GT Masters a pomohl mi rozebrat chyby, které dělám, a analyzovat moji závodní stopu. Zkusil jsem to aplikovat na poslední dvě soutěže loňské sezony - a byly to nejlepší rallye mé kariéry, co se týče rychlosti a ztráty na špičku.
Přišel konec sezony a bylo na mně, co bude dál. Pojedu dál s Fiestou a pojedeme znovu v nejvyšší kategorii WRC. Uvažoval jsem i o přestupu do nižší kategorie. Každý chce přece vyhrávat a získávat poháry a nám se tam dařilo. Ale když jsme v elitní třídě, nemá smysl se vracet zpět.
Kdo přišel s nápadem testovat na okruhu?
Už jsem to párkrát zkoušel, ale nikdy jsem nedostal ten správný materiál. Až teď jsem díky Jarkovi Janišovi mohl na Hockenheimu usednout do špičkového vozu Mercedes-Benz SLS třídy GT3. Je to ideální vůz se slušným výkonem a ne moc velkým přítlakem.
O své okruhové zkušenosti mluvíte s nadšením. Znamená to, že se zúčastníte i některých závodů?
Je to velké lákadlo, ale bohužel proti hraje čas. Původně jsem teď měl jet první tréninky na čtyřiadvacetihodinovku v Dubaji, ale to právě z časových důvodů nevyšlo. Pořád ale s okruhy koketuju. Ukázalo se mi, že okruh má pro rallyového jezdce opravdový smysl a touto cestou chci jít do budoucna.
Jak se zrodila dohoda o tom, že dostanete jako jezdec soukromého týmu k dispozici tovární Ford?
Běžně se to nedělá, ale šéf M-Sportu (nástupce továrního týmu Fordu v MS, pozn. red.) Malcom Wilson mi rukou dáním slíbil, že v květnu dostaneme tovární auto, které hodlá Ford nasadit. Těším se na něj a dává nám šanci uspět. Už nebudeme zpět o dvě homologace a nebudeme se mít na co vymlouvat. Tovární vůz z našich jezdců měl naposledy před deseti lety Roman Kresta.
Navíc jsme před sezonou změnili i dodavatele pneumatik. Z Michelinu jsme přešli na Pirelli, které mému stylu jízdy sedí mnohem víc. Italové přišli s novou strategií. Myslím, že díky F1 jsou hodně vpředu, a domnívám se, že v některých soutěžích to může být rozhodující věc.
Znamená nový vůz i vyšší cíle pro letošní sezonu?
Nikdy se mi nevyplatilo hovořit o vysokých cílech, ale určitě chci vylepšit svoje maximum v soutěžích MS, kde jsem byl zatím nejlépe čtvrtý. Takže chci na bednu. A v celkovém hodnocení bych rád překonal výsledek Romana Kresty, který byl v roce 2005 celkově osmý.