reklama
 
 

Nejen provokování Rusů. Chorvatští fotbalisté zpívali písničky odkazující na válečná léta

8. 7. 2018 15:28
Domagoj Vida po vyhraném čtvrtfinále nad Ruskem popichoval odkazy na ukrajinský konflikt, v šatně týmu pak hrály písně odkazující na válečné roky.

Soči - Vítězství ve vyřazovacích bojích světového šampionátu chorvatští fotbalisté náležitě oslavili. Po osmifinále i čtvrtfinále se za nimi v kabině zastavila také prezidentka Kolinda Grabarová-Kitarovičová, oděná do bílo-červeně kostkovaného dresu. Oslavy doprovodili Chorvaté i písněmi, které přitom u některých pamětníků nedávné historie, zejména těch ze Srbska, vzbudily negativní ohlasy.

Mezi oblíbené autory fotbalistů totiž patří Marko Perkovič Thompson, spojovaný s chorvatskou nacionalistickou scénou a velebením fašistického ustašovského režimu z období druhé světové války. Thompsonův hit Bojna Čavoglave, proslavený během občanské války v 90. letech, je na videích ze šatny, zveřejněných na sociálních sítích, k nepřeslechnutí. V jeho textu přitom nechybí výhrůžka Srbům, které dostihne chorvatská ruka i v jejich vlasti.

Písnička navíc začíná ustašovským pozdravem "Za dom spremni", za jehož skandování na stadionu po kvalifikačním utkání před minulým šampionátem v Brazílii vystavila FIFA desetizápasový trest obránci chorvatské reprezentace Josipu Šimuničovi. Zmíněná věta, která znamená "Pro vlast připraveni", se za druhé světové války používala jako oficiální pozdrav ve fašistickém Nezávislém státu Chorvatsko.

Bez negativních konotací ale není ani další hráči zpívaná Thompsonova písnička Lijepa li si, opěvující krásy Chorvatska. V jednom z veršů totiž zpěvák velebí půvaby Herceg-Bosny, tedy zejména Chorvaty osídlené části Bosny a Hercegoviny. Toto jméno za tamní občanské války dostala mezinárodně neuznaná republika bosenských Chorvatů, jejíž některé představitele odsoudil Haagský tribunál za válečné zločiny.

autor: ČTK | 8. 7. 2018 15:28

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama