Plzeň – Po čtvrtečním vyřazení z osmifinále Evropské ligy s Lyonem jsou fotbalisté Plzně zřejmě stále ještě trochu smutní. I tak si ale mohou gratulovat. Za poslední čtyři roky udělali viktoriáni ve světě českému fotbalu nevídanou reklamu. O jejich zápasy se zajímali i fanoušci v Japonsku.
Už jen ten výčet úspěchů je úctyhodný. Dvě účasti v základní skupině Ligy mistrů, tři roky po sobě pokračování v jarní části Evropské ligy a z toho dvakrát dokonce účast v osmifinále. Jen za letošní sezonu vydělala Viktoria téměř 336 milionů korun.
Západočeši také procestovali dvacet zemí a sehráli téměř padesát zápasů. Navíc s hodně zvučnými soupeři, kteří jim zajistili mediální zájem po celé Evropě. Ten největší byl pochopitelně na domácí duely s Barcelonou nebo Bayernem Mnichov.
Turci sledovali Plzeň i týden předem
"Pro představu počet žádostí o akreditaci se blížil zhruba 400, vyhověno mohlo být cca 150 z nich. A to nejen ze zemí soupeře, ale z celého světa. Měli jsme například 20 žádostí z Japonska, další od novinářů z Polska, Maďarska a balkánských zemí," řekl Aktuálně.cz tiskový mluvčí Plzně Pavel Pillár.
Někdy ale ani nemuselo jít o zápas s gigantem a přesto byl zájem o akreditování novinářů velký. Asi nejzběsilejší jsou v tomto ohledu Turci.
"Besiktas i Fenerbahce žádali pro novináře své země asi 70 akreditací, srovnatelná byla čísla pouze u Manchesteru City, Bayernu Mnichov a Barcelony. Jejich štáby a zástupci píšících redakcí tráví v Čechách již týden před zápasem a zajímá je jakékoliv dění kolem Viktorie, klubu, stadionu, fanoušků apod.," prozrazuje Pillár.
Nejde ovšem jen o novináře médií v daných zemích. Svůj zpravodajský štáb si vozí také samotné týmy, a zatímco Viktorka si vystačí se čtyřmi pracovníky včetně fotografa, velkokluby jako Barcelona nebo Manchester City si vozí dvojnásobný či téměř trojnásobný tým.
Z Barcelony pět televizních přenosů
Podobné je to se zájmem televizním, zápas s Barcelonou z Edenu vysílaly kromě České televize další čtyři stanice, utkání Bayernu a Manchesteru jen o jednu méně. Výkony Plzeňských tak viděli fotbaloví fanoušci různě po světě. O Evropskou ligu už televizní stanice zase tolik nestojí.
"V Evropské lize je stabilně jedna přenosová stanice na české straně a jedna u soupeře, případně přibývá jedna televize navíc pro flash rozhovory po zápasech, což bylo například proti Fenerbahce nebo Šachtaru," dodává Pillár.
Plzeň tedy vedle stovek milionů korun přinesla českému fotbalu již zašlou slávu. A příští rok by mohla v tomto trendu pokračovat, protože jí pohárové příčky letos zřejmě opět neuniknou. Teď už jen, aby se podobně jako letos Liberec, přidaly i ostatní týmy.