Špotáková a Emmons v reklamě: Mají zlato, příběh, půvab

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
22. 9. 2008 7:00
Co bude dál živit úspěšné sportovce? Reklama
Olympijská vítězka, světová rekordmanka... Která firma by nechtěla být s těmito atributy spojována...
Olympijská vítězka, světová rekordmanka... Která firma by nechtěla být s těmito atributy spojována... | Foto: Reuters

Praha - Olympijské hry skončily již před pár týdny. Plody olympijských úspěchů v podobě zájmu sponzorů a reklamních agentur však šampioni teprve začnou sbírat.

Jejich obchodní zástupci již pilně sejí a zalévají, se sklizní však nespěchají a postupují nanejvýš obezřetně.

Internetový deník Aktuálně.cz nahlédl do kuchyně manažerů dvou zlatých olympijských medailistek z České republiky: Barbory Špotákové a Kateřiny Emmons.

Hodnota Špotákové byla veliká. A ještě stoupla

Oštěpařka patřila již před touto sezonou k oblíbeným reklamním tvářím. Veřejnost ji vnímá nesmírně kladně, navíc se s ní při realizaci reklamy velmi dobře spolupracuje.

Oštěpařka Barbora Špotáková zapsala sebe i Českou republiku do rekordních tabulek. Ve Stuttgartu hodila nejdál v historii.
Oštěpařka Barbora Špotáková zapsala sebe i Českou republiku do rekordních tabulek. Ve Stuttgartu hodila nejdál v historii. | Foto: Reuters
Čtěte více:
Špotáková v šoku. Je to skvělá kopie Jana Železného
Špotáková hodila světový rekord! Měří 72,28 metru

Nyní přišla sezóna snů. Získala nejprve zlatou olympijskou medaili a vzápětí hodila světový rekord. Její hodnota se neskutečně znásobila. Nejen na poli sportovním, ale i reklamním.

"Úspěchy Barbory mě samozřejmě velmi těší," říká její manažer Libor Varhaník a dodává: "Skupina reklamních partnerů, kteří s ní spolupracují, se z jejích úspěchů raduje spolu s námi."

Nedá se přesně vyčíslit, o kolik stoupla její cena po Pekingu a o kolik po Stuttgartu, kde získala světový rekord.

"Hodnota vychází z uceleného pohledu na osobnost Báry a možný potenciál. Světový rekord pouze ukázal ve sportu další rozměr," vysvětluje manažer.

Příběh o 21. srpnu 2008

Věhlasu české oštěpařky pomohlo nejen to, co dokázala, ale i jakým způsobem.

Agentury většinou potřebují pro tvorbu reklamního sdělení příběh. A ten Barbora Špotáková sepsala velkolepý: V Pekingu vyrvala zlato ruské závodnici 21. srpna, v posledním pokusu a hodem přes 70 metrů. "Příběh hraje obrovskou roli a drama olympijského závodu v celém jeho kontextu by žádný scenárista lépe napsat neuměl," potvrzuje Varhaník.

Špotákovou navíc ještě zpopulárnila píseň Čtvrtá sestra od skupiny Tři sestry, která pojednává právě o jejím olympijském triumfu.

Čtěte více: Fanánek: Song pro Báru vznikl rychleji, než jsme tušili

Nikam nespěcháme

Spojit název své firmy či výrobku s tváří Barbory Špotákové by nyní chtěl kdekdo. Zdaleka ne každý se ale dočká. "Nabídky dobře zvažujeme. Díky tomu, že nezačínáme od nuly, ale již před olympiádou měla Barbora silné partnery, například Nike, Českou poštu, Seat, Metrostav a Corny, nejsme nuceni nijak spěchat," popisuje situaci Libor Varhaník.

Čtěte také: Zlatá Špotáková může zazářit i v reklamách

Jednání s novými potenciálními partnery nicméně probíhají a stále se objevují nové nabídky. Jejich jména ale pochopitelně nechce prozradit před tím, než bude smluvní vztah uzavřen.

Mylná by však byla představa, že se úspěšná sportovkyně nyní místo na stadionu potí pod září reflektorů ve fotoateliéru nebo právě zkouší záběry pro nový reklamní šot. "Žádné reklamy právě netočí ani nefotí. Užívá zaslouženého odpočinku po náročné sezoně a odlétá na dovolenou," prozrazuje její manažer.

Žádaná by byla i bez zlata

Manažer Barbory Špotákové se domnívá, že by byla v reklamě žádaná i bez olympijského zlata.
Manažer Barbory Špotákové se domnívá, že by byla v reklamě žádaná i bez olympijského zlata. | Foto: Ludvík Hradilek

Varhaník navíc věří, že by jeho klientka byla reklamně zajímavá i bez světového rekordu a zlaté olympijské medaile. "Barbora Špotáková je výjimečná osobnost a pozitivní povědomí ve společnosti je za poměrně krátké období její úspěšné kariéry až neuvěřitelně vysoké," říká.

K jejím výhodám patří i fakt, že atletika se v České republice těší vysoké popularitě a sledovanosti.

"Když se však podařilo naplnit očekávání zlaté olympijské medaile, které Barboře média před olympijskými hrami přisuzovala, a to v nevídaném dramatu, její reklamní potenciál se samozřejmě mnohem zvýšil," dodává Varhaník.

A co je podle něj pro reklamní slogany zvučnější a hodnotnější - olympijská vítězka, nebo světová rekordmanka? "Nejzvučnější je právě spojení obojího," uzavírá manažer Barbory Špotákové.

Zástupce Emmons: Méně znamená více

Zvučné jméno a velký příběh může po olympiádě v Pekingu nabídnout také zlatá a stříbrná střelkyně Kateřina Emmons.

Zájem ze strany médií a firem před olympiádou a po ní je podle Davida Trávníčka z agentury Sport Invest, která úspěšnou reprezentantku zastupuje, nesrovnatelný. "Je to logická reakce na úspěchy Kateřiny. Olympiáda je celosvětově obrovsky sledovaná událost."

Čtěte také:
Emmons: Mattovo selhání? Není kvůli tomu horší střelec
Emmonsovi, hvězdný pár olympiády. Polibky obletěly svět

Avšak i on, podobně jako Libor Varhaník v případě Barbory Špotákové, postupuje při vyjednávání reklamních aktivit velmi obezřetně. "Hledáme ty nejvážnější zájemce a pokoušíme se domluvit na podmínkách dlouhodobé a významné spolupráce," popisuje praxi.

Také Kateřina Emmons může kromě olympijských úspěchů nabídnout i velký příběh. A také ona nemá o zájem sponzorů a firem nouzi.
Také Kateřina Emmons může kromě olympijských úspěchů nabídnout i velký příběh. A také ona nemá o zájem sponzorů a firem nouzi. | Foto: Reuters

Momentálně proto jedná s partnerem o smlouvě na celý následující olympijský cyklus čtyř let. Jedná se podle něj o ideální řešení pro obě strany. "Sponzoring se žádné firmě nevrátí během jednoho roku či dvou let. Vedle finanční odměny pro sportovce firma musí investovat do aktivace sponzoringu."

To znamená vybranou osobnost dále využívat ve svých reklamních kampaních, pracovat s ní a být na ni hrdý.

Stejně jako oštěpařka Špotáková ani střelkyně Emmons tedy nyní žádnou reklamu nefotí ani netočí. "Během měsíce od olympiády není reálné domluvit a podepsat smlouvu a naplánovat natáčení televizní reklamy," vysvětluje Trávníček.

U Emmons se navíc agenti mohou opřít o fakt, že se řadí mezi nejpůvabnější střelkyně na světě. Při smlouvání mediálních aktivit se však radši řídí heslem "méně znamená více".

"Snažili jsme se je rozložit na co nejdelší časový úsek, tak abychom se vyvarovali intenzivní, ale časově krátké mediální bublině s následným propadem," poodhaluje strategii Trávníček.

Je nepopulární střelectví handicap?

V jedné podstatné věci se však postavení obou dam na reklamním trhu přece jenom liší. V popularitě sportovních odvětví. Atletika je mnohem oblíbenější a rozšířenější sport než střelectví, což může být pro Emmons jistým handicapem.

"Do jisté míry ano, ale omluva to není. Ti nejlepší mají velmi solidní šanci získat významné individuální sponzory. A Kateřina rozhodně mezi nejlepší patří," namítá Trávníček.

Navíc prozrazuje, že na příští rok chystají společně s olympijskou šampionkou jeden zajímavý plán, jak zatraktivnit sportovní střelbu široké veřejnosti a médiím.

 

Právě se děje

Další zprávy