Praha - Horské etapy velkých závodů, jako je Giro d´Italia, Vuelta či Tour de France, končívají zpravidla protnutím cílové pásky na vrcholu kopce. V nedělní deváté etapě letošní Tour de France s cílem v Chambéry ale po vrcholu následoval ještě několikakilometrový technicky náročný sjezd. Pro často unavené a vyčerpané závodníky ošemetná věc.
Celkem v nedělní etapě popadalo jedenáct jezdců. Mnoho z nich fatálně tak, že pro ně neskončil jen závod Okolo Francie, ale také zřejmě značná část zbytku sezony. A mohlo být ještě hůř.
Dan Martin a Richie Porte ve sjezdu do cílového Chambéry po krkolomné srážce ve velké rychlosti narazili hlavami do skály u cesty. Jen helmy je zachránily od nejhoršího. Martin nakonec dojel, Porte, který byl považován za jednoho z největších favoritů letošního ročníku, skončil v nemocnici "jen" se zlomenou klíční kostí a pánví.
"Organizátoři dostali, co chtěli," kritizoval v cíli etapy pořadatele závodu Dan Martin. Řada pádů byla podle něj zapříčiněna i tím, že cesty byly kluzké, neupravené, a proto nebezpečné. Jet se po nich nemělo.
"Neviděl jsem tu etapu a stoprocentně ji ani vidět nechci poté, co jsem četl, jak mí přátelé trpěli. Doufám, že všichni, co dnes havarovali, budou v pořádku," řekl spurtér Marc Cavendish, který se zranil při střetu s Peterem Saganem v závěru čtvrté etapy.
V pondělí po prvním týdnu závodu bývá na Tour tradičně volný den. Jezdci se oklepávají z prvních devíti etap, desátý z celkem 21 závodních dní je čeká v úterý. Půjde o 184kilometrovou distanci s více méně rovinatým profilem z Périgueux do Bergeracu.
Nevyjede do ní už celkem 17 závodníků včetně dalších známých jmen, jako je Geraint Thomas, Alejandro Valverde a za způsobení Cavendishova pádu vyloučená slovenská star Peter Sagan. Ostatně i jeho kolize s Cavendishem mohla být zaviněna tak trochu i pořadateli a jejich podceněním náročnosti trati. Na Saganův loket, který jej poslal k zemi, se mohl Cavendish dostat poté, kdy jej rozhodilo najetí na kanál v cílové rovince inkriminované etapy.
Loni bylo před prvním volným dnem na seznamu skončivších závodníků pět jmen, předloni 13. Letošní start Tour de France je tak objektivně nejtěžším z posledních minimálně tří let.
Giro d´Italia, které se letos jako každý rok jelo v květnu před Tour, mohlo být také "divočejší" než jindy. Pořadatelé ovšem na poslední chvíli zrušili plánovaný systém nové soutěže o nejrychlejší sjezdaře. Tak jako se oceňují nejrychlejší spurtéři, nejlepší vrchaři a mladí jezdci do 23 let, stejně měli být odměňováni i ti, kteří pojedou danou etapu a celkově v průměru závodu nejrychleji. Z obav o bezpečnost jezdců po hlasité kritice z jejich řad nakonec na Giru od tohoto záměru upustili.
Pořadatelé chtějí zkrátka udělat závody co nejvíce akční, tedy zajímavé pro média a fanoušky. Své pak sehrávají také modernější technologie, díky tomu stále rychlejší kola. A následně samozřejmě i peníze, které jsou ve hře.
Jezdci si na letošní Tour de France za jednotlivá umístění a odměny rozdělí bezmála 2,3 milionu eur (přibližně 60 milionů korun), oproti loňsku přitom prize money narostly o osm procent. A rostou i sezonní platy závodníků (což je zásadní příjem všech jezdců). Ti pak chtějí dokázat, že mají svou cenu, a jsou tedy v podstatě ochotnější riskovat.
Brzy tak může (pokud už se tam neřadí) cyklistika platit za jeden z nejnebezpečnějších sportů vůbec.