Praha - Používat slova, která by někomu byť vzdáleně mohla připomenout olympiádu? Zapomeňte. Informovat na svých sociálních sítích o úspěších českého sportu v Pchjongčchangu? Zapovězeno.
Nejen samotné sportovce, ale také jejich sponzory, kteří nepatří mezi oficiální partnery Českého olympijského výboru, zaráží rozsah letošní olympijské marketingové karantény.
V období jednoho měsíce, jež započalo na konci ledna a skončí 28. února, nesmí jakkoli využívat jména a tváře olympioniků patřících za normálních okolností do jejich reklamního portfolia.
"Respektujeme mezinárodní úmluvy a pravidla, takže teď nemůžeme pro prezentaci využívat jména a tváře olympioniků-biatlonistů, přestože jsme hlavním partnerem českého biatlonu již od roku 2013. Naše reklamy s nimi jsme tedy stáhli," řekl deníku Aktuálně.cz PR manažer firmy Hamé Petr Kopáček.
Takové pravidlo je standardní a firmy ho chápou. Problém však nastává jinde. V soupise pravidel zaujmou například takzvané chráněné výrazy, jež by mohly navodit spojení s olympijskými hrami.
2018, Pchjongčchang a jeho překlady, zlato, stříbrný, bronz, medaile, snaha, představení, výzva, zima, hry, sponzor/sponzoři, vítěz, vítězství.
"Vyplývá z toho, že Český olympijský výbor trvá na tom, že 'nepartneři' olympijského hnutí, tedy i my, nemohou používat obecné výrazy, jako je 'vítěz', 'snaha' nebo dokonce 'zima'. To je naprosto absurdní a v praxi nerealizovatelný přístup," podotkl Kopáček s tím, že firma vnímá tendenci olympijského hnutí ke zpřísňování podmínek až do této poměrně absurdní podoby.
Negativní postoj k pravidlům jen den před zahájením olympiády vyjádřila také společnost Vagus. Firma bývalého elitního sjezdaře Ondřeje Banka vyrábějící lyžařské vybavení se k celé záležitosti vyjádřila na svém facebookovém profilu.
"Dostali jsme přes prsty. A to dokonce od ČOV/MOV. Bohužel to znamená, že vás nesmíme o ničem a o nikom informovat. Nesmíme ani ukázat fotku, sdílet odkaz na článek nebo napsat jméno sportovce. Jinak prý hrozí, že bychom si mohli strašně narvat kapsy," napsali mimo jiné zástupci společnosti.
Paradoxně nemohli a nadále nemohou jmenovat ani svého vlastního šéfa Ondřeje Banka.
Firma Vagus prý byla před olympiádou důrazně varována a obdržela mail, ve kterém jí Český olympijský výbor hrozil paragrafy.
Ostatně celý její příspěvek si můžete přečíst zde:
🤐🤦♂️ Dostali jsme přes prsty!🤘 A to dokonce od ČOV/MOV!🦖 Bohužel to znamená následující ➡️ Po dobu Olym...těch skvělejch závodů v Koreji, na který se 4 roky tak těšíme, nesmíme vás, naše milovaný Vagusy, o ničem a o nikom zainteresovaným informovat. Nesmíme ani ukázat 📸 fotku, sdílet odkaz na nějaký tematický článek nebo NEDEJBOŽE napsat jméno onoho sportovce... Jinak prej hrozí, že bychom si mohli strašně narvat kapsy... 💵🤑 Dál bychom prej nejspíš strašně pošpinili tradici a hodnoty celé akce, protože bychom ukázali něčí fotku, jak se raduje, a to kdyby se stalo, tak nás zavřou až z toho zčernáme, protože co nám je sakra po tom, že někdo někde něco vyhrál, žejo?😧 A jít za katr teď žádnej Vagus nemá uplně v plánu...🤗 😎 Takže - v trošku "Voldemortím" režimu - nám tedy dovolte popřát všem 🇨🇿️ sportovcům, jejichž jména se nesmí do 1.3. vyslovit, aby nás co nejlíp reprezentovali na závodech, jejichž název byl komplikovanej i bez čupr zákona 60/2000 Sb. a kterej jsme se cca před týdnem teprv naučili vyslovit...🤐🤔 Obzvláště pak držíme pěsti těm "našim" rajderům a rajderkám z VagusTeamu. GO FOR GOLD!✊😚🥇 A vám všem díky za to, že jste s námi i v týhle nesmyslný době! 😍 PS: Pro nějaký zákulisní info sledujte oficiální profil našeho generálního Vaguse Banyho ... kterej tady bohužel nemůžem označit. 😂🤦♂️ #dontbecool #bevagus #sejdemesenamírově #ondřeybrnk #efazámková #vendoolahopyakova #jendahoudek #vagusteam
Zveřejnil(a) Vagus dne 07. Únor 2018
"Je to za hranou. Jde o nesmyslně velké opanování komunikačního prostoru," řekl deníku Aktuálně.cz odborník na sportovní marketing Tomáš Janča. Myslel tím především jmenovaná chráněná slova.
"To je skutečně silové a líné řešení, které předpokládá, že olympijští partneři jsou tak neschopní, že by je ohrozilo, když někdo tato generická slova použije. Je to snaha si vytyčit větší a volnější pole působnosti a vytvořit slovní monopol," uvedl.
Potravinářská společnost Hamé ostatně tento výklad označila za extenzivní a odporující zdravému rozumu.
"Nemůžeme s tím souhlasit a v současnosti pokračujeme v realizaci našich soutěží a dalších reklamních aktivit, ve kterých samozřejmě operujeme i s výrazy, jako je třeba "vítěz" nebo "zima". Bez nich to ani dost dobře nejde," zdůraznil Kopáček.
"Olympijská karanténa nás v marketingu výrazně omezuje, i s ohledem na svou více než měsíční délku, takže z toho nejsme nadšeni," doplnil.
Český olympijský výbor zatím na dotaz Aktuálně.cz, zda skutečně zakazuje tyto obecné výrazy používat, neodpověděl. Podle marketingového experta by se ale rozhodně měly do budoucna stanovit vhodnější hranice.
"Olympijské partnerství je luxusní zboží a olympijské partnery je třeba chránit. Ale vše musí probíhat v rozumných mezích," řekl Janča.