Přerozdělení nevyužitých kvót neproběhlo ve prospěch České republiky. Je ještě vůbec nějaká šance, že by Martina Sáblíková v Riu na silnici startovala?
Co já jsem slyšel, kancelář doktora Šťovíčka dostala mail, podle něhož by ještě jedno místo volné být mělo. Kancelář Šťovíčka tvrdí, že je opět nejasné, jakým způsobem by se to mělo přerozdělovat, my tedy žádáme UCI, aby to místo dali nám.
Pokud jej nedostaneme, platí ta varianta, že by to šlo ke sportovní arbitráži. Ale pokud by se to tam řešilo normálním řízením, výsledku bychom se dostali někdy na Vánoce, tudíž žádáme o zrychlené řízení. Podmínkou zrychleného řízení je ale souhlas obou stran, jak tedy nás, tak také UCI. V případě, že s tím UCI nebude souhlasit, jsme nahraní. Ale pokud mají čisté svědomí, souhlasit by s tím měli, tak uvidíme, jak budou reagovat.
Jenže i pokud jedno místo zbývá, nominačních kritériích je napsáno jednak, že se místa pro časovku udělují v rámci kvóty přidělené pro hromadný závod, stejně tak i případná nevyužitá místa...
To je pěkné, ale já si myslím, že je to opravdu napsané špatně. Není to jednoznačné. A nechali jsme si to posoudit i od doktora Šťovíčka. Ten říká to stejné. Teď jsou všichni chytří. Volali mi nezávisle na sobě dva novináři, že to pochopili úplně stejně. Tým Nováka to pochopil stejně.
Místa se nevyjíždějí na jméno, tady konkrétně pro Martinu Sáblíkovou, ale pro národní svazy. Neměl by se tedy svaz snažit o to, aby těch bodů bylo co nejvíce?
Ale svaz nevyjíždí žádné body, to musejí závodnice. A Martina těch závodů moc nejela, takže těch bodů také mnoho nevyjela.
Ale přijde vám logické, aby Martina i v případě, že by v Richmondu třeba tu časovku na MS vyhrála, tak podle kvalifikačních kritérií ji to neopravňuje ke startu na olympiádě? Tři čtvrtě roku před akcí… Tohle mi přijde právě jako nesmysl.
Kritéria jsou ovšem napsána, jak jsou. Je potřeba mít nejdříve vyjetá místa podle rankingu.
Ano. Ale časovka a silniční závod jsou jiné disciplíny. UCI nám říká, že tam bude 67 holek, které jezdí silnici a z nich se vyberou ty, které pojedou časovku. To samozřejmě škodí Martině, která hromadné závody nejezdí.
Vraťme se k nedostatku vyjetých bodů. Jak u nás vůbec funguje ženská silniční reprezentace?
Reprezentace tady funguje normálně, jezdí se na závody, ale holky nevyjely žádné body. Přestože tedy ženská cyklistika, co se týče počtu holek, jde nahoru, tak výsledky zatím nejsou. To není akce na jeden, na dva roky. To bude trvat více let, než budou výsledky. Když začnete jezdit na kole, tak za dva roky z vás nebude šampion.
Ale svaz v tomto nemůže suplovat práci klubů. Ten jenom zaštítí reprezentaci, mistrovství světa, Evropy, tam ženské jedou. Svaz ale nemůže dávat peníze i ze státního rozpočtu i na oddíly žen. Kdybychom to dělali, ozvou se nám bikeři nebo třeba zástupci BMX, proč ty peníze nedostali oni. Ty ženy musejí být v nějakých klubech a ty nejlepší jezdit na závody v rámci reprezentace. Tak to funguje všude jinde.
Nicméně u ženské cyklistiky je více závodů, kde mohou závodnice jezdit v rámci reprezentačního týmu. Což by mohla být právě cesta pro naši cyklistiku, kdy tady větší silniční týmy opravdu nefungují. Ale pak tady máme domácí závody, třeba Gracia Orlová, kde se kolikrát ani národní tým neobjevil. Proč?
To není pravda. Minimálně ty dva roky, co jsem ve funkci, tam český tým byl. Předtím nevím. Teď to po dohodě se svazem zaštiťovala Dukla, jela tam třeba Nosková. V minulém roce normálně svaz, taky tam byla Nosková, ještě i Růžičková. Pak v Krásné Lípě opět Nosková získala dokonce jeden z trikotů. Ty nejlepší holky se závodů účastní. Ale svaz opravdu nemůže dávat finanční prostředky na elitní kategorii. To mají na starosti kluby, jejich trenéři, vedoucí.