Londýn - Pouhé tři měsíce stačily k tomu, aby se z obávaného a nekompromisního šéfa Mezinárodní automobilové federace (FIA) Maxe Mosleyho stal muž, o kterém už se pomalu ve světě formule jedna začíná hovořit jen v minulém čase.
Spor mezi týmy, které se šampionátu účastní a prezidentem organizace, která jej zaštiťuje a pořádá, totiž skončil jednoznačnou prohrou devětašedesátiletého rodáka z Londýna.
Příčin Mosleyho pádu bylo několik, ale tím pověstným posledním hřebíčkem do rakve jeho úřadování se staly platové stropy, které se dosluhující prezident FIA snažil prosadit od příští sezony.
Čtěte více: Bojkot F1? Ferrari čeří vodu, ale problémů je dost
Mosleymu se ovšem podařilo na svoji stranu přetáhnout stáje Williams a Force India, které se rozhodly postupovat proti zájmům této organizace a podat přihlášku do ročníku 2010. Za to byly z FOTA promptně vyloučeny.
Zbytek týmů ovšem zůstal neoblomný a 18. června vyhlásil založení vlastní soutěže. Mosleymu tak zůstaly v šampionátu pouze dva původní týmy a tři nové, které měly řady formule rozšířit od příštího roku.
Čtěte také: F1 v troskách. Ferrari a spol. si založí vlastní soutěž
Následovala horečnatá jednání, která měla zachránit tvář formule 1, v nichž nepochybně významnou roli hrál Bernie Ecclestone, promotér šampionátu, který každoročně získává až polovinu veškerých zisků soutěže.
Právě jeho pozice byla v tu chvíli nejvíce ohrožena a tím pádem musel nutně jeho někdejší partner Mosley tahat za nejkratší konec.
Čtěte dále: Ecclestone se rozčílil. V krizi F1 může tratit nejvíce
Výsledek jednání byl tudíž pro Mosleyho naprostý krach. Nejen, že se FOTA podařilo zachovat co se týče pravidel i pro příští rok status quo, ale Mosley sám navíc odstoupí z čela FIA.
Čtěte více: Rozpad F1 je odvrácen! FIA a FOTA jsou ve smíru
Ve středu 15. července totiž ohlásil, že v říjnu nebude na šéfa FIA kandidovat a podpoří někdejšího šéfa stáje Ferrari Jeana Todta.
Celá věc má zajímavou historickou paralelu. V osmdesátých letech totiž Mosley společně s Ecclestonem stáli na straně týmů, které se svářily s Mezinárodní automobilovou federací.
Čtěte podrobnosti: Hotovo: Mosley končí a podporuje ex-šéfa Ferrari
Také tehdy týmy vyhrožovaly založením svého šampionátu a také tehdy federace na podmínky týmů byla nucena přistoupit.
Mosley se z historie ovšem nepoučil, a tak už nyní jeho odpůrci mohou odpočítávat poslední měsíce jeho šestnáctileté vlády nad motorismem i formulí jedna.