McLaren bojuje s časem. Začátek sezony byl příšerný

Radek Vičík Radek Vičík
19. 3. 2013 22:30
Odstartovat sezonu tak mizerně, to se McLarenu v tomto tisíciletí podařilo jen jednou.
Jenson Button získal v Melbourne pouhé dva body. Jeho týmový kolega Sergio Pérez dokonce vyšel naprázdno.
Jenson Button získal v Melbourne pouhé dva body. Jeho týmový kolega Sergio Pérez dokonce vyšel naprázdno. | Foto: Reuters

Praha - Odstartovat sezonu tak mizerně, to se McLarenu v tomto tisíciletí podařilo jen jednou. Jenson Button dojel v nedělní Velké ceně Austrálie devátý, Sergio Pérez až o dvě místa za ním.

Proč se tak moc nedaří, který soupeře šokoval super rychlými časy na úvod prvních testů? Jedním z důvodů je neuvěřitelné lajdáctví mechaniků McLarenu. Když totiž v Jerezu sestavovali monoposty, namontovali některé díly odpružení naopak.

Co stojí za skvělými časy? Šlendrián mechnaiků

Monopost měl díky tomu minimální světlou výšku. To je sice v Jerezu skvělé na rychlost, ale takový vůz na většině okruhů daleko nedojede.  Jen si představte, jak na takovém hrbolatém Monaku dře McLaren podlahou o zem.

„Bylo to špatně smontováno, takže vůz měl nerealistickou světlou výšku. Ale už v Austrálii by to prostě nešlo. Proto se naše výkony tak diametrálně liší,“ přiznal šéf stáje Martin Whitmarsh.

Šrot v garáži

McLaren je zvyklý být hned od úvodního závodu mezi špičkou. A něco takového je s výjimkou úplně „nulového“ roku 2009 nejhorší vstup do sezony v tomto tisíciletí.

Whitmarsh je obvykle loajální, ale ani on si nemohl odpustit sarkastickou poznámku: „S tím, co nám teď stojí v garáži, nemám šanci vyhrávat.“

Proto se také většina inženýru hned po skončení trápení v Melbourne sbalila a odletěla zpátky do Wokingu. Mají pouhých několik desítek hodin na to, udělat před víkendovou GP Malajsie z McLarenu aspoň trochu konkurenceschopné auto.

Sázka na jistotu není řešením

Vůbec není jisté, že za šibeniční čtyři dny, které dělí oba závodní víkendy, vůbec stihnou. „Nejdřív musíme vůz pochopit a zjistit příčiny problémů. Ty pak musíme vyřešit,“ vysvětlil první muž McLarenu.

Krize je tak hluboká, že se v samotném Wokingu objevily nesmělé hlasy prosazující zahodit letošní MP4-28 a opráší loňský MP4-27. Nakonec tým vsadil na inovaci vozu, který se trápil v Austrálii.

Elektronika ničí i soupeře

Aby těch problémů u McLarenu nebylo málo, kritika ze všech stran se valí také na dceřinou společnost McLaren Electronics Systems (MES), která dělá pro všechny týmy jednotnou elektronickou kontrolní jednotku. Nové zařízení fungovalo tak špatně, že se z něj jen těžko dolovala data.

„Bylo to jako návrat do středověku,“ komentoval situaci německý Auto Moto und Sport.

A na McLarenu nenechal niť suchou ani Christian Horner.

„V zahřívacím kole jsme ztratili všechna data Marka Webbera. To se týkalo telemetrie, spojky i KERS. Proto tak špatně odstartoval,“ postěžoval si šéf Red Bullu.

Ve Wokingu mají ještě hodně práce.

 

Právě se děje

Další zprávy