Šéfové formule 1 se kasají, že mají pod palcem to nejlepší z motoristického sportu. Pracují na globální expanzi světového šampionátu a chtějí novým fanouškům nabídnout atraktivní podívanou, jejímž vrcholem jsou krásné, dramatické závody.
Jenže ten, kdo sledoval dění po nedělní Velké ceně Saúdské Arábie, musel nabýt přesně opačného dojmu: parta amatérů ani několik hodin po Grand Prix pořád neví, kdo skončil na stupních vítězů.
Všechno začalo tím, že se Fernando Alonso na startu postavil o pár centimetrů mimo své vyznačené místo, za což dostal od jury pětisekundový trest.
Fernando Alonso would have avoided any #SaudiArabianGP penalty if he hadn't been so far to the left of his #F1 grid spot - potentially defeating jump-start sensors
— Motor Sport magazine (@Motor_Sport) March 19, 2023
Read more from the race: https://t.co/5fheT1b49p
📸 Getty Images pic.twitter.com/gig55N0zSg
Nechme stranou, že tím fakticky nic nezískal a že šlo o drakonickou penalizaci. To po závodě potvrdili i jeho soupeři Sergio Pérez a George Russell. Navíc nebyl sám, kdo se v Džiddě takto provinil (podobě stál například Charles Leclerc ve Ferrari), ale ke Španělově smůle bylo na první řadu startovního roštu nejlépe vidět.
Dobrá, tak se tedy držme litery zákona a pojďme si trest odpykat. Stalo se tak během zastávky v boxech při výměně pneumatik. Procedura je podle pravidel taková, že po dobu trestu nesmí mechanici na voze pracovat, vrhnou se na něj až po jeho uplynutí. Alonso byl v depu v 18. kole závodu na 50 okruhů.
BREAKING NEWS
— Remco (@remco_v_eldik) March 19, 2023
10 second penalty for Fernando Alonso - he loses his podium to George Russell!!! The rear jack was on the car.@alo_oficial @AstonMartinF1 @GeorgeRussell63 @MercedesAMGF1 #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/aUvn7jZIRf
Až po skončení Grand Prix přišel verdikt o dalším porušení pravidel a desetisekundová penalizace za to, že se mechanici Aston Martinu dotkli formule ještě během trestu. To vedlo k tomu, že se španělský veterán propadl ze třetího místa na pátou pozici.
V zákulisí předal trofej zaskočenému Russelovi, jemuž spadla doslova do klína. Mercedes se tím hned pochlubil na sociálních sítích.
First silverware of the season. 👏🏆 pic.twitter.com/wQIwxgAS6Z
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) March 19, 2023
Brit si jí ale užíval jen něco přes dvě hodiny. Mezinárodní automobilová federace FIA totiž přiznala, že jí sepsané regule jsou děravé jako cedník. To, že mechanik stál se zvedákem za vozem, ještě nenaplňovalo skutkovou podstatu přečinu, za nějž byl jeho pilot pokárán.
Celá fraška od Alonsova startu "naštorc" až po návrat trofeje trvala pět hodin a 12 minut. Nevěříte? Tak tady máte základní časové údaje (v místním čase):
- 20:03 Alonso dokončil zaváděcí kolo a nepřesně postavil vůz do startovního slotu.
- 20:06 Za výše uvedený přestupek Španěl dostal pětisekundový trest.
- 20:33 Alonso zajel do boxů odpykat si trest a vyměnit pneumatiky.
- 21:24 Během předposledního kola dostalo ředitelství závodu upozornění od formulové obdoby VAR sídlící v Ženevě, že Alonso nemusel trest odpykat správně.
- 21:25 Pérez vyhrává závod, Alonso proťal cílovou čáru na třetím místě.
- 21:45 Stevardi vynesli nový ortel - dalších deset sekund navíc pro Alonsa. Tím se propadl ze třetí na pátou příčku.
- 00:50 FIA vyslechla zástupce týmu Aston Martin, kteří s další Alonsovou penalizací nesouhlasili.
- 1:15 FIA vydává konečnou klasifikaci, v níž je Alonso znovu třetí. Russell se musel přestat laskat se Španělovým pohárem.
Evropský fanoušek, který odešel od televize s tím, že třetí místo v GP Saúdské Arábie získal dodatečně Russell, si musel ráno protřít oči. Vždyť si přečetl, že je Alonso zase bronzový a přece jen dosáhl vysněné mety - stovky umístění na stupních vítězů.
Zmatky kolem výkladu pravidel jsou přesně tím, co formuli 1 extrémně škodí. Vždycky se tu střetávala snaha konstruktérů najít skrze šedou zónu reglementu cestu, jak přelstít soupeře a mít výkonnější a rychlejší monopost. Ale tohle je "vyšší level", tady se sama federace zamotala do nejasného výkladu vlastních pravidel.
Když si totiž postavíte zvedák za formuli, tak se jí sice dotknete, ale nepracujete na ní. Aspoň tak zní pointa osvobozujícího rozsudku nad Alonsem. Podobných děr se v pravidlech šampionátu určitě ještě pár najde, takže se můžeme těšit na další kolo tahanic o výsledky. To, jak Aston Martin zvrátil penalizaci v Džiddě, je pro soupeře jasným povzbuzením se do podobných akcí pouštět častěji.
Takhle si bossové formule 1 určitě snahu po zatraktivnění svého hýčkaného produktu nepředstavovali. A potenciální fanoušky, kteří si ze zvědavosti pustili v televizi saúdskou Grand Prix, těžko nalákají na skutečnost, že se až dlouho po závodě dozvědí, jak to vlastně dopadlo.