Komentář: V Sáchiru je cesta úzká aneb Kdo Hamiltonovi jámu kopá, sám do ní Red Bull

Radek Vičík Radek Vičík
30. 3. 2021 15:07
Vedle souboje Lewise Hamiltona s Maxem Verstappenem bylo hlavním tématem nedělní Velké ceny Bahrajnu formule 1 dodržování šířky jízdní dráhy. Prvních 29 kol na něm vydělal Brit, v závěru se naopak nevyplatilo vyjetí z asfaltu jeho nizozemskému rivalovi.
Lewis Hamilton v Mercedesu v kvalifikaci na VC Bahrajnu 2021
Lewis Hamilton v Mercedesu v kvalifikaci na VC Bahrajnu 2021 | Foto: Reuters

Všechno se točilo kolem čtvrté zatáčky okruhu v Sáchiru. Prvních 29 kol ji Hamilton bral pěkně zeširoka, čímž nabral potřebnou rychlost do dalšího úseku trati. Přestal s tím až poté, co se Red Bull začal na ředitelství závodu zajímat, co to má znamenat. Vždyť před závodem byla právě tato zatáčka speciálně zmiňována jako kritické místo, které budou komisaři bedlivě sledovat.

Před třemi lety, kdy závodu v Bahrajnu naposledy šéfoval později zesnulý Charlie Whiting, se o této zatáčce nemluvilo vůbec. To samé platilo o následujícím ročníku. Možná i proto, že nový ředitel závodů F1 Michael Masi vedl svoji teprve druhou Grand Prix.

Ale loni v listopadu byla čtvrté zatáčce v předzávodních "notičkách" věnována celá kapitola. V pátek bylo kvůli tomu zrušeno celkem 33 měřených kol. To mezi jezdci vzbudilo rozruch, a tak Masi ustoupil s výmluvou na to, že tam je stejně umělá tráva a pak i štěrková úniková zóna.

Jenže to bylo to samé jako dát dětem do rukou sirky vedle kanystru benzinu a čekat, že z toho nebude požár. Kdo mohl, ten si tam volil lepší stopu. Navíc po ohnivé show Romaina Grosjeana šly podobné "podružnosti" stranou.

Po 119 dnech se vrátila Grand Prix na klasickou verzi trati v Sáchiru a čtvrtá zatáčka začala okamžitě dělat paseku. Vrchol přišel v neděli, když se Hamilton suverénně proháněl všemi čtyřmi koly mimo závodní dráhu. Tedy přesně tam, kde by neměl co dělat.

"Samozřejmě nás zajímalo, jestli to můžeme dělat taky," vysvětlil boss Red Bullu Christian Horner dotaz vznesený během Velké ceny na ředitelství závodu.

Tam se v té chvíli nejspíš někdo chytil za nos. Podle Masiho totiž speciálně ve čtvrté zatáčce měli hlídat dodržování pravidel dva zvlášť pověření komisaři. Jenže ti nejspíš chytali lelky nebo bronz z umělého osvětlení podél trati. Jak jinak lze vysvětlit skutečnost, že ani jeden z 29 Hamiltonových širokých průjezdů nenahlásili jako chybný?

Nizozemský jezdec Tom Coronel spočítal, že při úspoře 0,2 vteřiny na jeden takový manévr Hamilton vydělal v souboji s jeho krajanem Verstappenem 5,8 vteřiny. Připomeňme, že v cíli měl obhájce titulu náskok "jen" 745 tisícin vteřiny…

Až po zásahu konkurence dostal překvapený Hamilton do sluchátek upozornění, aby to už nedělal. Paradoxně Red Bull nakonec právě vinou Verstappenova manévru ve čtvrté zatáčce pravděpodobně přišel o vítězství.

Nizozemský jezdec se při předjížděcím manévru dostal mimo vyznačenou trať a pak na nátlak týmu raději Brita zase pustil před sebe. "Radši bych přijal trest než ho pustit zase před sebe," přiznal v cíli Verstappen.

Jaké z celé kauzy plyne ponaučení? Pro jezdce jednoznačně pořádně poslouchat při brífinku, případně si podrobně přečíst všechna nařízení, aby se pak nedivili jako během Grand Prix Hamilton.

Pro stavitele tratí je to další důkaz, že štěrkové únikové zóny nejsou žádným výkřikem staromilců. Ony by si hvězdy F1 rychle rozmyslely nějaké experimenty s jízdou mimo asfalt, kdyby se jim přitom kola začala bořit do "kačírku", jak se štěrku říká v závodnické hantýrce. Každá chyba by přece měla být po zásluze potrestána.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Základní část NHL se bude hrát až do poloviny května

Vedení NHL rozhodlo o prodloužení základní části soutěže až do 16. května. K tomuto kroku vedlo elitní ligu odložení hned osmi zápasů Vancouveru kvůli nákaze nemocí covid-19. NHL nicméně stále počítá s tím, že ve zkrácené sezoně odehraje každý z týmů v souladu s původním plánem všech 56 utkání dlouhodobé fáze. Zatím však není jasné, kdy začnou vyřazovací boje o Stanley Cup.

Přestože bylo ve zhuštěném programu základní části, při němž čeká za normálních okolností každý klub 82 zápasů, odloženo od začátku sezony z důvodu koronavirové pandemie 54 utkání a dalších pět kvůli potížím s počasím, nenabrala NHL zatím nijak dramatický skluz. Původně měla dlouhodobá fáze skončit 8. května, již dříve byla prodloužena do 11. května.

Tým Canucks byl v rozehrané soutěži zasažen nákazou dosud nejvýrazněji. Různé formy koronaviru byly diagnostikovány u 21 hráčů a čtyř dalších zaměstnanců klubu. Kanadský celek, který má odehráno nejméně utkání (37) v soutěži, hrál kvůli tomu naposledy 24. března. Dnes už ale může začít s tréninkem, do zápasového zatížení pak naskočí v pátek soubojem s Edmontonem.

O začátku play off nebylo zatím rozhodnuto. "NHL bude i nadále sledovat a pečlivě vyhodnocovat průběh základní části, teprve pak bude definitivně oznámeno datum, kdy se začne hrát o Stanley Cup. S posledními změnami a posunutým koncem základní části v Severní divizi je ale možné, že zápasy prvního kola play off začnou ve Východní, Centrální a Západní divizi o pár dnů dříve než v Severní divizi," uvedla liga v tiskové zprávě.

S prodloužením základní části NHL se však zmenšil časový prostor hráčům, kteří posílí národní týmy na mistrovství světa v Lotyšsku. Rovněž posunutý šampionát, jehož spolupořadatelem mělo být původně i Bělorusko, začne v pátek 21. května. Hned v jeho úvodní den půjdou do akce i čeští hokejisté, které čeká souboj s Ruskem. Finále turnaje je pak naplánováno na neděli 6. června.

Zdroj: ČTK
Další zprávy