reklama
 
 

Formule 1 má být pod vládou Liberty Media jako Super Bowl. Ale na klasických tratích a levnější

3. 2. 2017
Ukončení 40letého panování Bernieho Ecclestona ve formuli 1 je jen prvním krokem nového vlastníka práv na šampionát. Teď přijde pro manažery z Liberty Media ta pravá práce.

Praha – Získat víc peněz z nových médií, zatraktivnit závodění či prosadit novou městkou Grand Prix v USA. To jsou jen některé z cílů zástupců společnosti Liberty Media, která má nyní kontrolu nad veškerými právy k formuli 1.

Draví Američané to myslí se změnami skutečně vážně, vždyť se hned na úvod svého panování v F1 zbavili bosse Bernieho Ecclestona, který šampionátu vládl celých čtyřicet let. Jenže digitalizace světa médií dostihla i "cara F1", jenž celou tuto oblast (s výjimkou televizních práv) po léta bohorovně přehlížel.

Jednadvacet malých Super Bowlů

"Formule 1 má obrovský potenciál dosud nevyužitých příležitostí," uvedl nový šéf F1 Chase Carey, který je zároveň místopředsedou dozorčí rady mediální korporace 21st Century Fox.

"Pozornost se vůbec nevěnovala digitálním médiím. Myslím, že se dá udělat spousta věcí v oblasti her. Ať už co se týká virtuální nebo rozšířené reality," dodal Greg Maffei, výkonný ředitel Liberty Media.

Jeho společnost chce ze Super Bowlu čerpat nápady, jak svět Grand Prix lépe prodat. "Každý závod by měl být jako Super Bowl, se spoustou doprovodných akcí kolem trati. Ale bez 'amerikanizace' základů sportu a odcizení věrným fanouškům, kteří F1 sledují už desítky let," dodal 62letý Carey.

"Mluvíme tu o 21 Super Bowlech. Chceme, aby lidé – řekněme v Los Angeles, New Yorku nebo Miami – měli chuť přijít k trati na celý víkend. V centru bude sport, ale kolem se bude dít spousta věcí, kde si každý najde to svoje," dodal americký manažer.

Klasické tratě jsou dědictvím F1

O novém městském závodě ve Spojených státech snil dlouhá léta také Ecclestone, ale projekty na Manhattanu nebo v New Jersey se mu nikdy nepodařilo dotáhnout až k samotné Velké ceně.

Na druhou stranu chtějí kvůli "zdravému jádru" evropských fanoušků zachovat v kalendáři klasické okruhy, jako je Spa-Fancorchamps, Monza nebo Silverstone. Právě o Britské Grand Prix se Eccelstone ještě koncem loňského roku vyjadřoval ve smyslu, že by se bez ní šampionát klidně obešel.

"Lidé v Liberty Media si uvědomují bohaté dědictví formule 1. Mají k němu respekt a chtějí na něm stavět. Naším společným názorem je, že jsou závody, které jsou jádrem F1 a ty musíme chránit. Pak jsou tu další, které se časem staly důležitými, jako například Bahrajn nebo Singapur," uvedl pro televizi ESPN Ross Brawn. Úspěšného šéfa stájí Benetton, Ferrari či Brawn GP angažovala Liberty Media do funkce jakéhosi sportovního manažera šampionátu.

Za méně peněz víc muziky

Velkým tématem je snižování nákladu. Po krachu týmu Manor volají zástupci malých stájí po urychlených krocích ke zlevnění závodění, aby se ze startovního roštu brzy nevytratila další jména.

"Pořád platí, že čím víc peněz investujete, tím jste rychlejší. Co opravdu potřebujeme, je zastavit tu spirálu takovými technickými pravidly, která by i menší náklady odměnila většími zisky na trati. To je koncept, ale jeho převedení do reality není snadné," míní Brawn, jenž bude mít na starosti právě otázky technických a sportovních pravidel.

S radou, jak zatraktivnit závody, přišel Darek Warwick, bývalý pilot F1 a nyní šéf britského autoklubu BRDC. "Pravidla jsou stavěná pro týmy z přední části startovního roštu. S FIA hovoří jezdci z čela. Ti chtějí mít logicky perfektní závod a právě oni nejvíc horují za modré vlajky, aby je pomalejší jezdci pouštěli před sebe. To je špatně. Zrušte modré vlajky a všechny ty tresty. Nechte závodníky prostě závodit. Pak uvidíte, jak neuvěřitelní jezdci typu Lewise Hamiltona budou předvádět ještě neuvěřitelnější kousky," uvedl Brit se 147 starty v Grand Prix F1.

autor: Radek Vičík | 3. 2. 2017

Související

    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama