Supersezona, nebo raději úplný konec? Jisté je, že formuli 1 zůstanou staré "notičky"

Radek Vičík Radek Vičík
31. 3. 2020 5:56
Tato sezona formule 1 měla být výjimečná, ale pandemie koronaviru s ní zatočila mnohem víc, než je zdrávo. A nejen s tou letošní, změny se dotknou i roku 2021.
Po novém městském okruhu v Hanoji se zatím prohánějí jen místní na skútrech. Kdy se premiérová GP Vietnamu formule 1 pojede, je stále ve hvězdách.
Po novém městském okruhu v Hanoji se zatím prohánějí jen místní na skútrech. Kdy se premiérová GP Vietnamu formule 1 pojede, je stále ve hvězdách. | Foto: Reuters

Formule 1 patří mezi globální sporty, takže na ni celosvětová "uzávěra" v rámci boje s koronavirem dopadla v plné tíze. K dnešnímu datu měly být odjety už dvě Velké ceny a za dveřmi měla stát třetí. Místo toho jsou týmové dílny zavřené nebo přešly na výrobu zdravotnických přístrojů. A nikdo neví, co bude dál.

Kalendář s krycím jménem trhací

Namísto plánovaných rekordních 22 Velkých cen v letošním kalendáři budou jezdci rádi za nějakých 10 - 15. Maximálně 18. Už padly návrhy, aby se jelo jen v Evropě.

Šéf Ferrari Mattia Binotto přišel s tím, aby se sezona protáhla do ledna a závodní víkendy se scvrkly jen na dva dny. Jiné hlasy hovoří o jakési supersezoně 2020-21 po aktuálním vzoru světového šampionátu ve vytrvalostních závodech.

Proti tomu stojí názor bývalého bosse formule 1 Bernieho Ecclestona, že by se letošní sezona měla celá odpískat. "Kdybych o tom rozhodoval já, tak bych otevřeně přiznal, že tenhle rok se už závodit nebude. To je jediná cesta, jak zajistit bezpečnost pro všechny," řekl 89letý Brit agentuře Reuters.

Po Velké ceně Austrálie, která byla zrušena doslova za pět minut dvanáct, se určitě nepojede ani v Monte Carlu. Populární závod v Monaku tak bude v kalendáři mistrovství světa chybět poprvé po 65 letech.

Dalších šest závodů bylo odloženo, takže prozatímní start sezony je naplánovaný na 14. června do Montrealu. Ale to je spíš zbožné přání, než reálné datum.

Formule nahradily ventilátory

Zatímco Ferrari a AlphaTauri zavřely ve shodě s rozhodnutím italské vlády své brány, týmy sídlící v Británii najely na výrobu ventilátorů a dalších zařízení na podporu dýchání, tolik potřebných pro podporu života lidí bojujících s nákazou Covid-19.

"Rozsah této akce sahá od reverzního inženýrství existujících zdravotnických přístrojů přes podporu výroby stávajících návrhů ventilátorů v rámci konsorcia VentilatorChallengeUK až po rychlou konstrukci a výrobu prototypů nového zařízení pro certifikaci a následnou výrobu," stojí v oficiálním prohlášení formule 1.

Akce "Projekt pitlane" není jen tak nějakým výkřikem do tmy. Zapojily se do ní stáje Mercedes, Red Bull, Racing Point, Haas, McLaren, Renault a Williams a už přinesla první výsledky.

Tento týden dostalo patřičná razítka zařízení Mercedesu pro nepřetržitý pozitivní tlak v dýchacích cestách. Podle zkušeností z Číny a Itálie nemusí polovina pacientů s tímto přístrojem na externí ventilátory.

3D tisk součástek na zdravotnická zařízení od Mercedesu:

Místo utrácení úsporný režim

Rok 2020 měl být nejdražším v historii seriálu. Před chystaným zavedením výdajového stropu se mělo za to, že poběží souběžně vývoj zcela nového monopostu a vývoj toho stávajícího.

Jenže koronavirová krize rozhodla jinak. Pro týmy přináší nečinnost a rušení či odkládání jedné Grand Prix za druhou velké finanční ztráty. Do toho si přidejte bombastické smlouvy jezdců (pět nejlépe placených pilotů bere ročně 10 milionů dolarů a více) a nechuť mecenášů v ekonomických problémech vyplácet celé sponzorské smlouvy, když se kompletní sezona s určitostí neodjede.

Není se čemu divit, že se týmy spolu s Mezinárodní automobilovou federací a šéfy formule 1 i přes původní odpor Ferrari nakonec dohodly na tom, že se změny pravidel odloží o rok a v sezoně 2021 se pojede podle stávajících "notiček".

"To je ta pozitivní strana dění kolem koronaviru, že letos nebudeme muset vyvíjet dva různé závodní stroje. Monoposty pro sezonu 2022 nemůžeme začít dělat dřív než v roce 2021. To znamená, že se vývoj už bude dít v rámci rozpočtového stropu (175 milionů USD na rok - pozn. red.), takže se ušetří velká spousta peněz," podotkl boss AlphaTauri Franz Tost.

Tím se zároveň otevřely dveře pro Binottem navrhované protažení sezony i po Novém roce. Týmy by potom nepotřebovaly před startem té další tolik času na přípravu, když by se jelo se stejnými monoposty.

Při vší té nejistotě je jedno jasné už teď. Návrat do normálnosti se odkládá na neurčito. "Je to bezprecedentní situace, která se mění ze dne na den. Teď prostě nemůžeme s jistotou říci, kdy se vrátíme k normálu," povzdechl si šéf Racing Pointu Otmar Szafnauer.

 

Právě se děje

Další zprávy