Formule 1 • 2. závod z 21 • 17:10

F1 živě: Velká cena Bahrajnu 2018

Velká cena Bahrajnu startuje v Melbourne v neděli 8. dubna v 17:10 hodin našeho času.

Charakteristika okruhu Bahrain International Circuit:
Délka trati: 5,412 km
Délka závodu: 57 kol = 308,238 km
Počet pravých zatáček: 9
Počet levých zatáček: 6
První Velká cena: 2004
Počet Velkých cen: 13 (v roce 2011 byl závod zrušen kvůli bezpečnostní situaci v zemi)
Nejvíce vítězství: Fernando Alonso (Šp.), Sebastian Vettel (Něm.) oba 3 - Ferrari 5
Nejvíce pole position: Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Nico Rosberg (všichni Něm.) a Lewis Hamilton (Brit.) 2 - Mercedes 5
Nejrychlejší kolo v závodu: Michael Schumacher (Ferrari), 2004: 1:30,252
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Valtteri Bottas (Fin./Mercedes) 1:28,769
Nejrychlejší závod: Michael Schumacher (Ferrari), 2004: 1:28:34,875
Vítězové předchozích pěti závodů: 2013 - Sebastian Vettel (Něm./Red Bull), 2014 - Lewis Hamilton (Brit./Mercedes), 2015 - Lewis Hamilton, 2016 - Nico Rosberg (Něm./Mercedes), 2017 - Sebastian Vettel (Ferrari).

Podívejte se, jaké krásky se objevují po boku pilotů formule 1, kterým právě začala další sezona bojů o body v mistrovství světa.

Hned několik pilotů formule 1 těsně před velikonočními svátky oznámilo, že je letos čeká premiéra ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Podívejte se na příběhy těch jezdců, kteří dokazují, že odchodem z formule 1 sportovní život závodníků nekončí. V jakých šampionátech dnes bojují expiloti F1?

Od pohrdlivého výroku prostořeké Carmen Jordaové o kvalitě ženských závodnic se na dámy za volantem upřela větší pozornost.

Velká cena Bahrajnu formule 1 naznačí mnohé o letošním souboji dvou nejsilnějších týmů i o tom, jaké vozy budou bojovat hned za nimi.

Monte Carlo už si podle všeho vyjednalo výjimku a modelky na startu mít bude. Stejného cíle hodlají dosáhnout také pořadatelé Velké ceny v Soči.

Noví majitelé chtějí formuli 1 vyrovnanější. Navrhují proto zavést platové stropy.

Ferrari vyhrálo kvalifikaci na Velkou cenu formule 1 poprvé od loňského Mexika, také tam stál na pole position Sebastian Vettel.

Sebastiana Vettela dnes čeká jubilejní 200. závod kariéry. Podívejte se, jak si vedl v těch předchozích 199 v porovnání s dalšími velkými hvězdami F1.

Postavení na startovním roštu GP Belgie:

V Bahrajnu sice díky časovému posunu slunce už zapadlo, ale stále je hodně vlahý podvečer.

Zatímco mechanici tlačí monoposty na startovní rošt, začíná slavnostní ceremoniál. A samozřejmě nesmí chybět hymna pořádající země.

Všech 20 jezdců se vydalo do zaváděcího kola.

1.

Velká cena Bahrajnu formule 1 byla odstartována!

1.

Vettel si udřel vedení, před Räikkönen se ale na druhé místo dostal Bottas. Čtvrtý jede Ricicardo.

2.

Vettel nasadil raketové tempo a už vede o 2,5 vteřiny.

2.

V souboji o 10. místo se dostali Verstappen a Hamilton do kontaktu, mladý Nizozemec ho odnesl defektem.

2.

A aby  hrůzy pro Red Bull nebylo málo, Ricciardo musel odložit porouchaný vůz. Na trať vyjel safety car.

2.

Oprava, byl nastaven pouze virtuální safety car.

4.

Virtuální safety car byl zrušen. Hned po tom se v souboji o čtvrtou přičku dostali do kontaktu Gasly s Magnussenem

5.

Hamilton předjel tři soupeře v jediné zatáčce a probil se na páté místo. Za ním se rozhořela řada soubojů o další příčky. Přece jen to dneska nebude taková nuda jako v Melbourne.

6.

Mimo hru je i druhý Red Bull,  Verstappen měl zřejmě příliš poškozený vůz.

6.

Hamilton se už postupně blíží za čtvrtého Gaslyho. V čele není nic nového.

7.

Hamilton je po překonání Gaslyho už jedinou pozici od stupňů vítězů, od těch ho ale dělí přes devět vteřin.

9.

Hartley si v boxech počká o deset vteřin déle za to, že způsobil kolizi s Pérezem v prvním kole.

10.

Aktuální pořadí v top 10: Vettel, Bottas, Räikkönne, Hamilotn, Gasly, Magnussn, Hülkenberg, Alonso, Ocon, Hartley.

12.

Začala první série zastávek v boxech, dnes to vypadá spíš na dvě. Ale hlavní hráči dnešního závodu se drží na trati.

13.

Nejpříjemnější překvapení dnešního závodu Gasly si dojel pro nové gumy.

15.

Kdo si zatím pomohl a kdo ztratil?

18.

Vettel má nové pneumatiky, vrátil se na čtvrté místo za trio Bottas, Räikkönen a Hamilton.

20.

Týmového kolegu následoval také Kimi Räikkönen. V boxech Mercedesu je zatím klid, i když mechanici na chvíli vyšli ven a předstírali přípravu na zastávku.

20.

Tak nakonec má Bottas nové pneumatiky. Fin se vrátil 2,5 vteřiny za Vettelem. V čele se drží Hamilton, který ale ještě nenavštívil mechaniky.

23.

Hamilton dál pokračuje na startovní směsi, ale Vettel ho už stáhl na 2,4 vteřiny.

25.

Vettel je už za Hamiltonem, ale ten dostává do rádia vzkaz, že je všechno v pohodě a platí pro něj "plán B".

26.

Hamilton svého rivala chvíli držel za sebou, ale v nájezdu do první zatáčky se před Mercedes přece jen dostal.

26.

Hamilton splnil úkol, trochu zbrzdil Vettela a nasadil si také nové gumy. Jede čtvrtý.

27.

Rozdíly v čele: Vettel má před Bottasem náskok pěti vteřin. Raïkkönen na svého krajana ztrácí 2,3 vteřiny.

29.

Hamiltona od prvního místa dělí 17 vteřin.

29.

Aktuální pořadí:
1. Vettel
2. Bottas
3. Raikkonen
4. Hamilton
5. Gasly
6. Hulkenberg
7. Alonso
8. Vandoorne
9. Ocon
10. Grosjean
11. Magnussen
12. Perez
13. Ericsson
14. Hartley
15. Leclerc
16. Stroll
17. Sainz
18. Sirotkin

31.

U Haasu je trochu dusno. Grosjean atakoval Magnussena, jako by ani nebyl z jeho týmu., Nakonec Francouz zajel do boxů.

35.

Druhá zastávka v boxech pro Räikkönena. Fin jednoho z mechaniků přejel a v závodě zřejmě skončil. Jeho vůz je dostavený v boxech.

37.

Poražený mechanik Ferrari je stále v péči lékařů na betonu  boxové uličky. K chybě došlo tak, že Räikkönen dostal povolení vyjet z boxu dřív, než bylo jedno kolo dotažené a muž, který na něm pracoval, byl zraněn.

39.

Jak ukázalo video, poražený mechanik stálo u levého zadního kola. Mezi tím byl na nosítkách transportován do lékařského centra okruhu v Sáchiru.

40.

Abychom nezapomněli, na trati se stále závodí. Vedoucí Vettel má před Bottasem  náskok sedmi vteřin, Hamilton ztrácí 12,3.

45.

Hamilton pomalu stahuje Vettela, dělí je 9,6 vteřiny. U Mercedesu zjevně spoléhají na to, že Brit bude mít v závěru pneumatiky v lepším stavu a dokáže zaútočit na vítězství.

46.

Pérez námel smetl Hamiltona, který ho předjížděl o kolo.

48.

Bližší pohled na nešťastnou kolizi v boxech Ferrari.

49.

Zdržení s Pérezem dost možná stálo Hamiltona šanci na rozhodující útok. i tak se z devátého místa na startu téměř určitě postaví na "bednu".

50.

Závodní inženýr dodává Hamiltonovi odvahu. V týmu věří, že po 34 kolech Vettelovi začne odcházet měkká směs.

51.

Pátý Gasly a šestý Magnussen mají zjevně své pozice jisté,  Za nimi jeoducí Hülkenberg má ale za sebou Alonsa.

52.

Bottas je už jen 3,1 vteřiny za Vettelem.

53.

V jediném kole Vettel ztratil osm desetin vteřiny. Bottas je už blízko.

54.

Bottasovi teď jde o jediné. Stáhnout ztrátu na lídra pod jednu vteřinu, aby mohl použít DRS.

54.

Fin si uškodil mírným probržděním do jedné ze zatáček, teď je to něco kolem 1,5 vteřiny.

55.

Tři kola před konce naháněná pokračuje. Na protilehlé rovince Bottas stále na DRS nedosáhl.

56.

DRS je tu a Bottas je rázem na zadním spoileru Ferrari.

56.

Fin hledá vhodné místo, kde by zaútočil na vítězství.

57.

Vettel vjel do posledního kola.

57.

Bottas to zkusil v první zatáčce, ale Němec se jeho útoku ubránil.

57.

Bottas už nenašel další příležitost a Vettel tak vyhrál Velkou cenu Bahrajnu.

57.

Třetí dojel Hamilton, jenž do závodu vyrazil z devátého místa.

Senzací je čtvrté místo Pierra Gaslyho v Toro Rossu.

Další pořadí na bodech:
5. Kevin Magnussen (Haas)
6. Nico Hulkenberg (Renault)
7. Fernando Alonso (McLaren)
8. Stoffel Vandoorne (McLaren)
9. Marcus Ericsson (Sauber)
10. Esteban Ocon (Force India)

Kompletní výsledky závodu v Bahrajnu:

Dnešní online přenos končí, děkujeme za pozornost a přejeme hezký nedělní večer!

Právě se děje

před 35 minutami

Exprimátor Hudeček se vrací do pražské správy, bude pomáhat městským plánovačům

Bývalý pražský primátor Tomáš Hudeček  se částečně vrací do správy hlavního města. V Institutu plánování a rozvoje (IPR) bude mít na starosti vznik a řízení sekce rozvoje města. Sekce bude řešit propojení strategického a územního plánování Prahy. Hudeček zvítězil ve výběrovém řízení. ČTK to dnes sdělil mluvčí IPR Marek Vácha. IPR je městskou příspěvkovou organizací a má na starosti územní plánování. Vznikl za Hudečkovy vlády transformací z tehdejšího Útvaru rozvoje města (URM).

"Ve velkých městech západní Evropy je již běžné, že strategické a územní plánování vzniká zároveň. Jedno bez druhého totiž v praxi dobře nefunguje. Cílem je usilovat o mnohovrstevnaté město, které myslí na funkčnost, estetiku a zejména na jeho obyvatele," uvedl ředitel IPR Ondřej Boháč.

V současném systému městského plánování nejdříve vzniká strategický plán a na jeho základě pak plán územní. To je podle vedení IPR dlouhodobě nefunkční. IPR se tomu už v minulosti snažil předejít, když pořizoval nový Metropolitní a Strategický plán souběžně. "Nicméně ne ve všech částech působí oba dokumenty harmonicky," uvedl ředitel.

V praxi to bude znamenat, že nově by mělo být o konkrétním území rozhodováno nejen z hlediska územního plánu, tedy, kde budou domy a kde silnice. V potaz bude nově bráno na zřetel také to, kolik bude například potřeba škol, jaká bude kulturní náplň nebo počet sportovišť.

Geograf a docent městského stavitelství a inženýrství Hudeček je nyní primárně vysokoškolským pedagogem. Přednáší mimo jiné na Univerzitě Karlově, VŠCHT nebo VŠE. Pražským primátorem byl v letech 2013 až 2014.

Zdroj: ČTK
Další zprávy