Choval se Vettel jako lotr? Ano, ale na rozdíl od spratků Bottase či Hamiltona byl potrestán jen on

Radek Vičík Radek Vičík
27. 6. 2017 10:51
Sebastian Vettel nebyl zdaleka jediným pilotem formule 1, který v Baku zlobil. Mnohé podobně drsné kousky však zůstaly bez potrestání. Přitom kousky Valtteriho Bottase, obou pilotů Force India i Lewise Hamiltona nebyly z nejčistších.
Lewis Hamilton a Sebastian Vettel si v Baku nedarovali ani centimetr trati.
Lewis Hamilton a Sebastian Vettel si v Baku nedarovali ani centimetr trati. | Foto: Reuters

Baku/Praha - Početný fanklub Lewise Hamiltona v čele se svým protagonistou spustil po nedělní Velké ceně Ázerbájdžánu formule 1 povyk, že trest Sebastiana Vettela za drcnutí do Britova vozu byl směšně nízký.

Jenže v Baku se toho odehrálo trochu víc než jen dětinské Němcovo gesto. To na sociálních sítích připomněl i početný zástup fanoušků Kimiho Räikkönena. Těch případů nebezpečných manévrů končících vzájemnou kolizí bylo hned několik. Pojďme si je postupně projít.

Kauza Bottas

To, že to v Baku na úzké městské trati bude drsné, bylo jasné už od sobotního hlavního závodu Formule 2. Ten byl předčasně ukončen, když nabourané vozy doslova ucpaly dráhu.

Jenže vysvětlujte adrenalinem napumpovaným pilotům formule 1, že se mají krotit! Valtteri Bottas to vzal  po nevyvedeném startu z druhého místa od podlahy a za každou cenu se snažil předjet Räikkönena.

Nedbal zkoseného obrubníku v druhé zatáčce, najel na něj a pak už to byla jen fyzika. Auto dostalo kopanec, který se zastavil až o monopost Ferrari na vnějším oblouku zatáčky. Poškozené byly oba vozy, ale zatímco Bottas si nakonec dojel pro druhé místo, jeho nasupený krajan skončil Velkou cenu předčasně.

Následný trest: žádný.

Kolize Bottase a Räikkönena:

Kauza Peréz a Ocon

Při druhém restartu se nekočkovali jen Hamilton s Vettelem. V druhé zatáčce došlo ke kolizi obou vozů Force India. Poté, co Sergio Pérez odmítl v Kanadě týmový příkaz pustit před sebe Estebana Ocona, to byl další hřebíček do rakve  týmové pohody u nejpříjemnějšího překvapení posledních dvou sezon F1.

Tady je vina tak 50 na 50. Ocon sice lépe vystartoval a Pérez byl příliš ambiciózní, jenže Francouz svému týmovému kolegovi nenechal v zatáčce dost místa. Mexičan by se tam nevešel, ani kdyby jel v trpasličí Škodě Citigo.

Byť Ocon utrpěl defekt a měl dost poničené auto, nakonec dojel šestý. Pérez si poškodil řídicí tyč, takže i přes snahu vrátit se do závodu skončil podobně jako Räikkönen předčasně.

Následný trest: žádný.

Kolize Péreze a Ocona:

Kauza Hamilton

Už při prvním restartu si Hamilton snažil vytvořit co nejlepší pozici tím, že jel úmyslně pomalu. S využitím momentu překvapení pak šlápl na plyn a nedal Vettelovi šanci zaútočit. Byť byl svým závodním inženýrem varován, že si počínal na hraně, při druhém restartu manévr ještě vystupňoval.

Byť jel safety car o nějakých sedm délek před ním, náhle zpomalil, takže to něj Vettel zezadu narazil a poškodil si přední spoiler. Jezdce v čele má sice právo zvolit takovou rychlost, jakou uzná za vhodné, v žádném případě nesmí nikoho ohrozit. Což byl právě tento případ.

Následný trest: žádný.

Kauza Vettel

Hamiltonovo počínání mělo rychlou dohru. Nasupený Vettel zahrozil rukou, vyjel bok po boku Mercedesu a následoval ťukanec Ferrari do Britova vozu.

Ať už to německý pilot udělal ve zkratu nebo prostě jen při tom všem hrozeni a emocích nedokázal formuli uřídit, je to neomluvitelný manévr, za který měl po zásluze pykat. A taky pykal a přišel o šanci bojovat o vítězství.

Následný trest: stop and go 10 vteřin a tři trestné body do "řidičáku" pilota F1.

Vzájemná strkanice Hamiltona s Vettelem:

No a teď řekněte, byl zlým mužem v ulicích hlavního města Ázerbájdžánu jen Vettel, nebo se tady sešla celý parta renegátů?

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 minutami

Recidivista si za výhrůžky otrávením vody odpyká pět let, potvrdil soud

Recidivista Marek Vadel, který z vězení hrozil otrávením pitné vody v českých městech, si odpyká dalších pět let za mřížemi. Trest ve věznici se zvýšenou ostrahou mu ve středu pravomocně potvrdil pražský vrchní soud, který zamítl mužovo odvolání. Vadel se v rozeslaných dopisech snažil vyvolat dojem, že je psal člen islámské teroristické skupiny. Přiznal, že se inspiroval kriminálním seriálem Kobra 11.

Soudy uznaly Vadela vinným z vyhrožování teroristickým trestným činem a z šíření poplašné zprávy. "Teroristické útoky v Evropě i na našem území jsou reálnou hrozbou. Proto se domníváme, že žádnou takovou výhrůžku nelze brát na lehkou váhu," konstatoval předseda odvolacího senátu Jiří Lněnička. Uložený trest je podle něj spíše mírný.

Vadel byl v minulosti jedenáctkrát trestaný, a to za násilnou i majetkovou trestnou činnost a také za dvojí znásilnění. Na svobodu měl vyjít v roce 2029. Muž se ale rozhodl dosáhnout dřívějšího propuštění výhrůžkami.

Zdroj: ČTK
před 14 minutami

Sklizeň ovoce loni klesla o pět procent, zhoršila se hlavně úroda švestek

Sklizeň ovoce v Česku loni meziročně klesla o pět procent na 133 867 tun. Výrazný pokles úrody ovocnáři zaznamenali u švestek, opět velmi slabá byla úroda třešní. Meruňky loni nezasáhly mrazy a jejich sklizeň vzrostla čtyřnásobě. Z dlouhodobého pohledu byla loňská úroda podprůměrná, když proti průměru sklizní předchozích pěti let byla nižší o sedm procent. Ve středu to řekla mluvčí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) Ivana Kršková.

Nižší sklizeň byla podle ovocnářů způsobena především chladným jarem. "Například u švestek byl na jaře optimismus podstatně vyšší, než byla skutečnost ve sklizni. Nadprůměrné škody byly loni z krupobití. Mrazy sady loni nepoškodily," řekl předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík. Nástup vegetace přišel loni později, nepříznivé počasí bylo i v období květu, kdy málo létali včely a další opylovači. Výrazný propad plůdku přišel se zpožděním.

Ludvík upozornil, že bilanci sklizní ovlivňuje i to, že v České republice trvale ubývá ovocných sadů. Loni plochy sadů v ČR meziročně klesly o dvě procenta na 13 047 hektarů. Proti roku 2017 to představovalo snížení o 932 hektarů, tedy o sedm procent.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 31 minutami

Kupka vládě navrhne snížení slev v dopravě na 50 procent. Stát má díky tomu uspořit téměř dvě miliardy ročně

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve středu vládě navrhne snížení výše slev v dopravě ze současných 75 procent na 50 procent z ceny jízdného. Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně. Vláda ovšem bude vybírat i z dalších variant úpravy slev. Vyplývá to z dokumentu ministerstva dopravy. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl asi o dvě miliardy korun.

Slevy platí od září 2018, kdy o nich rozhodla tehdejší vláda Andreje Babiše (ANO). Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy