"Formule 1 je pro ženy moc náročná, zkuste elektrickou." Prostořeká Carmen čelí vlně kritiky

Radek Vičík Radek Vičík
13. 3. 2018 16:29
Formule 1 je podle pilotky Carmen Jordaové pro ženy příliš náročná. Jiné závodnice si ale myslí naprostý opak.
Carmen Jordaová (vlevo) působila pro tým F1 Renault hlavně jako půvabná tvář pro PR. V simulátoru byla podle kolegy Marca Sorensena prý na kolo pomalejší až o 12 vteřin.
Carmen Jordaová (vlevo) působila pro tým F1 Renault hlavně jako půvabná tvář pro PR. V simulátoru byla podle kolegy Marca Sorensena prý na kolo pomalejší až o 12 vteřin. | Foto: ČTK

Praha - Stačila jeden neprozřetelně pronesený komentář a na závodnici Carmen Jordaovou se snesl doslova vodopád kritiky.

Španělka se nedávno v Mexiku svezla v monopostu Formule E, načež prohlásila: "Monopost Formule E je méně náročný na fyzičku než vůz formule 1. Je to kvůli přítlaku a také posilovači řízení. Ženám se lépe řídí. Fyzička je v F1 nebo ve Formuli 2 pro ženy příliš velkou výzvou, myslím, že ve Formuli E bychom to tak neměly."

"Není na mně rozhodovat, jaký sport je pro ženy dobrý a jaký ne. Ale po mých zkušenostech v F1 a F2 je fyzička tou bariérou, která ženám brání dosáhnout dobrých výsledků. Proto v těchto seriálech chybějí. V motokárách, Formuli 3 nebo třeba sportovních vozech GT je to jiné," dodala 29letá závodnice.

Její slova vyvolala širokou odezvu, protože Jordaová není jen pilotka, ale od prosince také ambasadorka Mezinárodní automobilové federace FIA pro ženy v motoristickém sportu.

"Je pro mě velkým zklamáním poslouchat, jak za ženy mluví někdo, kdo v žádné z kategorií nedosáhl nějakého pořádného úspěchu a ještě říká, že ženy nedokážou s muži závodit," rozhorlila se Pippa Mannová, která závodí v IndyCar a vyhrála podnik nižší formule Indy Lights.

Výzva ano, znevýhodnění ale ne

Londýnská rodačka žijící už léta v USA zjevně naráží na to, že Jordanová ve svých třech sezonách v GP3 nezískala ani bod a třeba v podniku Indy Lights byla nejlépe desátá. V týmu formule 1 Renault byla vývojovou pilotkou v letech 2015 a 2016, od té doby nezávodila.

Právě nedostatek zkušeností zástupkyně ve FIA je ostatním ženám-pilotkám trnem v oku. Simona di Silvestrová, která už řídila doslova skoro všechno, co má čtyři kola, se do své "kolegyně" opřela na Twitteru.

"Závodila jsem v IndyCar, formuli E či šampionátu Supercars a jezdila i ve formuli 1. Všechno to byly výzvy, ale nikdy jsem nebyla fyzicky znevýhodněná. Je frustrující slyšet něco takového od ženy, která v něčem takovém nikdy nezávodila. Takhle mladé dívky nemotivujete k tomu, aby si chtěly splnit své sny," prohlásila Švýcarka, jejímž největším úspěchem jsou zatím dvě čtvrtá místa v závodech IndyCar.

V podobném duchu se vyjádřil i nejnovější "ženský přírůstek" mezi testovacími piloty F1, 25letá Tatiana Calderónová.

"Je pravda, že jsem nikdy nejela ve Formuli E, tak nemohu porovnávat. Ale osobně necítím žádnou fyzickou bariéru, i když jsou samozřejmě žena a muž odlišní a ženy mají méně svalové hmoty  Abych to dohnala, tvrdě jsem makala v posilovně. Susie Wolffová nám všem už dokázala, že takové bariéry nejsou, a já doufám, že budu moci předvést, že dokážeme i závodit," řekla nová testovačka Sauberu s odkazem na britskou pilotku, která v roce 2014 absolvovala ve Williamsu dva tréninky Grand Prix. Je to zatím poslední žena oficiálně působící v Grand Prix.

"Ach, Carmen"

Calderónová také, jako řada jejích kolegyň, odmítla návrh Jordaové a bývalého bosse světa Velkých cen Bernieho Ecclestona, aby ženy měly svůj vlastní šampionát formule 1.

"Chci být další ženou ve formuli 1. Nepotřebuju nějaký zvláštní ženský seriál, protože tady nejsou žádná omezení. Věřím tomu, že ženy dokážou udělat kus dobré práce," dodala Kolumbijka.

Slyšet byli však i muži, kteří "něžnému pohlaví" za volantem fandí. Tak třeba dnes už bývalý pilot F1 Jenson Button dal Španělce za vzor jedinou ženu, která zatím dokázala vyhrát závod IndCyar, Danicu Patrickovou.

"Ach, Carmen. Těmi svými komentáři moc skutečným ženským závodnicím nepomáháš. Zeptej se Danicy Patrickové, co je potřeba k tomu, závodit! V posilce mi dala na zadek a je pravděpodobně tak dobře fyzicky připravená jako kterýkoliv současný pilot F1. Bariéra ve fyzičce není tvůj problém, Carmen," připomněl populární Američanku, která letos v závodě Indy 500 ukončí svoji bohatou závodnickou kariéru.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

teď

Ministerstvo financí připravilo návrh na regulaci cen paliv

Marže na čerpacích stanicích v červenci výrazným způsobem vzrostly. Ministerstvo financí poslalo do užšího připomínkového řízení návrh možné regulace cen pohonných hmot, aby byl k 1. září připraven k podpisu. Ministerstvo sleduje nezvyklé chování na některých místech, a podá proto k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podnět k prošetření. Ve čtvrtek o tom informovalo v tiskové zprávě.

"Po zavedení monitoringu cen se ceny držely pod průměrem roku 2021, a to i v měsících květnu a červnu, kdy ceny na čerpacích stanicích rostly vlivem vývoje na evropské burze. Ceny pohonných hmot začaly v měsíci červenci klesat. Přesto ministerstvo financí sledovalo, že v měsíci červenci výrazným způsobem vzrostla marže na čerpacích stanicích," uvedlo ministerstvo.

Sledovaná marže distributorů paliv a čerpacích stanic v červenci dosáhla u nafty 5,40 koruny za litr, a u benzinu Natural 95 dokonce 5,60 koruny za litr. Průměrná marže v loňském roce činila 3,39 koruny u nafty a 2,55 koruny u benzinu.

Zdroj: ČTK
před 31 minutami

Omezení vstupu do parku České Švýcarsko se v případě nutnosti může prodloužit

Ministerstvo životního prostředí je v případě nutnosti připraveno prodloužit omezení vstupu do národního parku České Švýcarsko, kde požár zasáhl 1060 hektarů, řekla ve čtvrtek novinářům ministryně Anna Hubáčková (za KDU-ČSL). Opatření jsou platná zatím do 31. srpna. Drony v parku každý den nacházejí možná rizika vzniku ohnisek požáru, na místě jsou stále desítky hasičů.

S monitorováním území pomáhá armáda. Jen za středu podle Hubáčkové drony signalizovaly 33 míst, u nichž je možné, že se rozhoří, a je nutné je sledovat. Místa, která jsou ohrožena požárem, jsou většinou ve špatně přístupných oblastech.

Odborníci mapují, co je možné zpřístupnit. Kontrolují cesty, někde se odstraňují ohořelé stromy. "Nicméně jsou lokality, kam ještě nebylo možné pracovníky, kteří mapují škody, pustit," uvedla ministryně. Geologové zároveň kontrolují skalní masivy.

Vedle vybraných území a lesů je zakázaný v noci od 21:00 do 6:00 i vstup na otevřené turistické trasy. Opatření je preventivní a vzhledem k přetrvávajícímu suchu má omezit riziko vzniku dalšího požáru v lesích. Zákaz vstupu se nevztahuje například na zaměstnance správy parku, záchranáře nebo lidi, kteří se přes území dostávají ke svým nebo pronajatým nemovitostem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy