Praha - Všichni fanoušci formule jedna ten pohled znají. Nehoda nebo jen špatné podmínky, žlutá vlajka a výjezd safety caru.
V poslední době se tento obrázek opakuje snad při každé Velké ceně a týmům to začíná vadit. Proti pravidlům se začínají bouřit hned dvě největší stáje - rivalové z Ferrari a z McLarenu.
Luca di Montezemolo, prezident "Rudých šípů" tvrdí, že safety car uměle dotváří dramatickou atmosféru. Martin Whitmarsh, výkonný ředitel britského týmu, poznamenal, že pokud se na trať dostane toto auto, výsledky jsou vždy něco jako loterie.
Hněv proti bezpečnostnímu vozidlu odstartoval poslední závod v Singapuru. Pod umělým osvětlením triumfoval Fernando Alonso, avšak jeho vítězství ovlivnil právě blikající symbol formule jedna.
Co se stalo? Po nehodě stájového kolegy Piqueta využil španělský pilot Renaultu výhodného postavení a zajel do boxů. Ostatní naopak zaváhali. Ferrari naprosto zklamalo při tankování paliva, kdy Massa odjel od mechaniků s hadicí.
Čtěte dále: Massa smutní. Místo doublu pro Ferrari přišla blamáž
"Byl to hořký den," okomentoval neděli di Montezemolo. Poprvé od roku 2006 se týmu z Maranella nepodařilo získat ani bod.
"Stát se mohlo cokoliv. Zvláště, když je show udělána tak, že vyjede safety car. To je myslím pro formuli jedna ponižující," dodal prezident Ferrari, jenž si o těchto pravidlech chce promluvit se svými kolegy z jiných stájí.
Podporu získá dost možná u nečekaného spojence. Ani McLarenu se totiž podobné věci nelíbí.
"Současná pravidla safety caru mohou způsobit, že někteří jezdci jsou oproti jiným znevýhodněni. Je v tom hodně loterie, někdy se z toho dá těžit, jindy ne," uvedl Whitmarsh.
Bezpečnostní vozidlo však není používáno jen při nehodách, například bývá použito při špatném počasí, jako tomu bylo nedávno v Monze, kdy byl vynechán tradiční start. Proto se dá jen těžko odhadnout, jakou změnu chtějí McLaren a Ferrari prosadit.