Praha - Formule jedna zavádí novinku, která může dramaticky změnit průběh celého šampionátu. Místo bodového ohodnocení rozhodne o mistrovském titulu počet vítězství.
Existují dvě varianty:
1) ze sezony se po její polovině stane nuda.
2) jezdci budou muset bojovat až do konce.
Tato změna se dá označit jako revoluční i proto, že body tady byly už od samotného vzniku seriálu F1. Jistě, pravidla za šedesát let dostála několika změn. Na začátku dostával vítěz osm, poté devět a naposledy deset bodů.
Čtěte více: Revoluce ve formuli: O titulu už nerozhodnou body
Dokonce existovaly snahy o oživení. Bonus tak například dostal pilot, který dosáhl nejlepšího času na jedno kolo. Nebo se naopak nejhorší výsledky škrtaly. Nikdy však nedošlo k něčemu tak podstatnému jako teď.
Kdo ví, zda se tvůrci této novinky, lidé z Mezinárodní automobilové federace, zamysleli, co všechno to může přinést.
Stačí se podívat na loňský ročník.
Jízda na jistotu? Konec
Jistě, všichni už znají ten příbeh, že titul by při takových pravidlech nezískal Lewis Hamilton, ale jeho konkurent Felipe Massa. Jenže změna by zamíchala ještě s dalším, na první pohled možná méně viditelným pořadím.
Robert Kubica by klesl na páté místo, jelikož by jej předstihl Fernando Alonso. Polská naděje sice vyhrála jediný (a svůj první) závod, ovšem dlouho šlapala hvězdám na paty a stejně dlouho mohla snít dokonce o celkovém vítězství.
Čtěte více: BMW Sauber má jasno: Chce bojovat o titul
V případě zrušených bodů je tak najednou mnohem lépe patrné, že na to doplatí menší stáje.
Stabilní výkony a jízda na jistotu, tomu může být konec. Máte auto, které nejezdí tak rychle, ale zato je spolehlivé? Smůla.
Na druhou stranu dostanou zelenou ti piloti, kteří mají rádi riskantní manévry, kteří rádi předjíždějí. Bojovat o výhru se nyní vyplatí mnohem více, tedy těm, kteří budou bojovat o celkový primát.
Button tuší zmatky u lidí
Naplno se ukazuje, proč mají z této novinky někteří piloti, odborníci i fanoušci rozporuplné pocity. Body totiž zůstanou zachovány, od druhé příčky určí pořadí zase ony, přičemž stejně jako loni se bude hodnotit i Pohár konstruktérů.
Zdá se vám to zvláštní?
Podobný názor má i Jenson Button, který předpokládá, že systém může mást veřejnost.
"Myslím si, že s tím lidé budou bojovat. Proč pilot, který získá šedesát bodů, se může stát šampionem, přestože někdo jiný získá bodů sto? Bude těžké to pochopit," řekl britský jezdec italskému listu Gazzetta dello Sport.
Zkušeného Brita se změna pravidel může hodně dotknout. Se stájí Brawn GP zatím válcuje konkurenci a zdá se, že řada týmů bude ladit vůz v průběhu sezony. Jako McLaren, který vývoj nového monopostu zaspal.
I proto si šéf seriálu formule jedna Bernie Ecclestone myslí, že Button by se mohl dostat do čela šampionátu. "Pokud je na tom Brawn opravdu tak dobře, tak je tady šance, že vyhrají první tři závody," uvedl k tomu Ecclestone.