Londýn - Jen pár hodin poté, co japonská automobilka Honda oznámila svůj odchod z formule jedna, přichází šéf Mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley s řešením, jak výrazně omezit výdaje v tomto drahém sportu.
Všechny stáje F1 od něho dostaly dopis s nabídkou jednotného dodavatele motorových jednotek. Mosley dojednal s výrobcem závodních motorů spolupráci, jež by dramaticky snížila náklady na sezonu.
Na stole leží nabídka na zatím tříletou spolupráci v letech 2010 až 2013.
Čtěte více: Honda kvůli krizi utíká z formule. Stáj zkusí prodat
Stáj by uhradila vstupní poplatek 1,68 milionů liber (asi 50,4 milionů korun) a za každou sezonu by za dodávku motorů, jejich plný servis ve všech závodech a oficiálních testech i v dalších 30 000 kilometrů testů zaplatila 5,49 milionů liber.
Vše je dobrovolné
Cena se odvíjí od počtu týmů, které by na dohodu přistoupily, základní cenová nabídka je spočítána pro čtyři stáje - pokud by se jich připojilo více, náklady by znovu o něco klesly.
Na dodávkách by se podílely firmy Cosworth, Xtrac a Ricardo Transmissions. "Motor bude z hlediska vývoje garantovaný formulí jedna a spojeným úsilím firem, které už se v současnosti podílí na dodávkách pro většinu startovního pole," píše Mosley v dopise, který zveřejnil server autosport.com.
Čtěte také: Alonso hrozí formuli 1: Změňte pravidla a já končím
Šéf FIA se snaží snížit náklady ve formuli a jednou z cest měly být právě jednotné motory pro všechny stáje.
Jenže některé týmy pohrozily, že pokud by takový návrh prošel, z formule klidně odejdou. Mosley tak nyní zdůrazňuje, že k podpisu smlouvy nikoho nutit nebude a kdo bude chtít, bude si moci shánět motory sám.
Ale zároveň jasně prohlásil, že žádný motor, který si výrobci aut vyrobí sami, nebude moci být silnější než standardizovaná jednotka.