Aukční rekord padl v sobotu ve Stuttgartu v muzeu německé značky. Monopost pocházel ze sbírek amerického Indianapolis Motor Speedway Museum. Do USA se dostal v roce 1965 jako dar slavné automobilky.
Mercedes-Benz W 196 R Streamliner je jedním z nejvýznamnějších vozů historie formule 1.
Tento monopost byl vyvinut německou společností na počátku 50. let, aby splnil nové předpisy FIA, které stanovily maximální objem motoru na 2,5 litru bez přeplňování.
Hlavním poznávacím znakem Streamlineru byla jeho hladká aerodynamická karoserie, která se odlišovala od tradičních otevřených monopostů té doby.
Úspěšný design byl inspirován úspěchy Mercedesu v závodech sportovních vozů, kde se zakryté podvozky osvědčily při dosahování vyšších rychlostí na rychlých tratích.
Cílem této kapotáže bylo minimalizovat odpor vzduchu a zvýšit maximální rychlost na dlouhých rovinkách.
W 196 R debutoval v roce 1954 a okamžitě se ukázal jako dominantní síla. Legendární Juan Manuel Fangio za jeho volantem vyhrál hned první závod ve francouzské Remeši, kde se naplno projevila výhoda aerodynamiky proti soupeřům s konvenčními monoposty.
Streamliner byl obzvláště účinný na rychlých okruzích jako Monza nebo Spa-Francorchamps, kde nízký aerodynamický odpor vzduchu znamenal výhodu v nejvyšší rychlosti.
Během sezon 1954 a 1955 získal Mercedes-Benz díky Fangiovi dvakrát po sobě titul mistra světa jezdců. Automobilka však zároveň nasazovala i klasickou verzi vozu s otevřenými koly, která byla vhodnější pro technické tratě s více zatáčkami.
Navzdory dominanci Mercedes-Benz po ročníku 1955 šokoval svět motoristického sportu oznámením o odchodu ze světa Grand Prix.
Hlavním důvodem byla katastrofa ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans 1955, kdy Mercedes-Benz 300 SLR vyletěl na tribunu mezi diváky a způsobil nejtragičtější nehodu v dějinách automobilových závodů.
Událost vedla vedení značky k rozhodnutí stáhnout se ze všech velkých závodních sérií včetně formule 1.