Hockenheim - V sobotu odstartuje další ročník německého šampionátu cestovních vozů DTM. Aby neztratil privilegované místo mezi automobilovými seriály, provedli organizátoři před sezonou velké inovace. Pomoci ke zvýšení úrovně má paradoxně zmenšení startovního pole o plnou čtvrtinu, když každá ze tří zúčastněných značek nasadí jen šest vozů.
"Samozřejmě že každý fanoušek a jezdec chce mít co nejpočetnější startovní pole, ale na druhou stranu, jsou to první tři, na které se lidé nejvíce soustředí," nevidí v menším počtu soupeřů problém šampion DTM z roku 2013 Mike Rockenfeller.
K zásadní změně došlo i na nejvyšších místech. Hanse Wernera Aufrechta, šéfa promotérské organizace Internationalen Tourenwagen Rennen, po více než 30 let ve funkci v dubnu vystřídal Gerhard Berger.
Vize je jasná, získat další značky
Vítěz deseti Grand Prix formule 1, bývalý šéf BMW Motorsport a někdejší spolumajitel stáje F1 Toro Rosso, vstoupil do funkce s vizí připravit atraktivní budoucnost DTM.
"Zásadním úkolem nejbližších týdnů je se s pomocí kolegů zanořit do detailů fungování společnosti. Pak využijeme té silné základny pro vytvoření budoucí strategie. Přitom budeme pracovat i na začlenění nových značek a přípravě takových aut, která přinesou spektakulární závody," vysvětlil 58letý Rakušan.
To, že v DTM jezdí jen tři značky (Audi, BMW a Mercedes), je asi největší Achillovou patou šampionátu, který by se rád stal výkladní skříní nejvýznamnějších světových výrobců automobilů.
Ovšem to zásadní nové, co fanoušky i jezdce letos čeká, připravili už jeho nástupci. Na startu se objeví vozy postavené podle změněných pravidel. Poprvé v historii DTM se v pohonu objeví hybridní prvky podobné těm, které jsou v monopostech F1. Bylo zjednodušeno zadní křídlo, zvýšen výkon motorů na 500 koní a dodavatel pneumatik Hankook připravil nové směsi s větší přilnavostí.
Méně povídání, více závodění
A už pod Bergerovou "kuratelou" přišly výrazné změny ve sportovních regulích. V intencích F1 je omezena komunikace boxů s jezdci jen na otázky bezpečnosti. To má vést k tomu, že za výsledek závodu bude mít hlavní odpovědnost sám pilot.
Taktické schopnosti jezdců také prověří výrazné omezení systému DRS. Ten půjde použít jen ve dvanácti kolech 55 minut trvajících jízd. Ty zůstávají na každý z devíti závodních víkendů dvě, jedna v sobotu a druhá v neděli.
Aby se vedle boje o postavení na startu zatraktivnily také kvalifikace, dostanou první tři jezdci body. Za pole position budou 3 body, za druhé místo 2 a za třetí 1 bod.
"V DTM chceme dostat do centra pozornosti vlastní sport. DTM má silné pole skvělých závodníků a fanoušci si chtějí užít jejich umění během závodů," vysvětlil Berger příchod nových regulí.
Ekströma čeká boj na dvou frontách
Seriál, který jen v poslední době přinesl formuli 1 talentované jezdce, jako jsou Pascal Wehrlein (vůbec nejmladší šampion v historii DTM) či Esteban Ocon, všemi novinkami cílí na to, být znovu nejvýznamnějším lokálním automobilovým podnikem v Evropě.
Titul obhajuje Němec Marco Wittmann v BMW. Loni celkově druhý z Itálie se postaral o největší přestup zimy, když volant Audi vyměnil za Mercedes.
Na startovním roštu nechybí ani 38letý švédský veterán Mattias Ekström, který současně bojuje o obhajobu titulu mistra světa v rallyekrosu. Právě v Hockenheimu ho čeká "dvojitá směna", protože podnik MS se jede jako součást závodního víkendu DTM, a jezdec tak bude průběžně přeskakovat z jednoho Audi do druhého.