Prokopův Ford na Dakaru hořel, Loprais přeskočil Macíka

Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 9. 1. 2020 14:18
Rallye Dakar ve čtvrtek pokračovala pátou etapou, vedoucí z Úly do Háilu. Účastníky čekalo 564 kilometrů, z toho 353 v rámci rychlostní zkoušky. Nejtěžší den zažil Martin Prokop, který se musel v závěru etapy vypořádat i s požárem.
Aleš Loprais na Rallye Dakar. | Video: Big Shock Racing, Dakar.com
Rallye Dakar 2020, 4. etapa: Martin Prokop, Ford | Foto: Reuters
Rallye Dakar 2020, 4. etapa: Fernando Alonso, Toyota | Foto: Reuters
Rallye Dakar 2020, 4. etapa: Martin Prokop, Ford | Foto: Reuters
Rallye Dakar 2020, 4. etapa: Paulo Goncalves, Hero | Foto: Reuters
Rallye Dakar 2020, 4. etapa: Fernando Alonso, Toyota | Foto: Reuters
Rallye Dakar 2020, 4. etapa: Fernando Alonso, Toyota | Foto: Reuters

Prokop se v písku a dunách zdržel přes hodinu hašením vozu a jeho opravou, takže nejlepším Čechem v autě byl na letošním Dakaru poprvé Miroslav Zapletal. Ten svůj Ford dovedl na 20. místě, Prokop byl v autě stejné značky třicátý, před ním se umístil i Tomáš Ouředníček (26.).

Pro jihlavského jezdce tento výsledek znamenal pokles na 14. pozici celkového pořadí. "Měnili jsme poloosu, ale auto nám k tomu hořelo, takže jsme to nejdříve museli uhasit. Budeme bojovat, ale zatím je všechno proti nám," hlásil z bivaku Prokop.

Martin Prokop o dramatickém závěru páté etapy:

Ouředníček si zažil velký adrenalin kvůli množství paliva, když do cíle měřeného úseku dojel téměř na výpary.

"Posledních třicet kilometrů pro mě bylo úplně šílených, protože jsem se snažil jet na výpary. To jsme zrovna překonávali poměrně velké výjezdy v dunách. Snažil jsem se jet jen po pevném podkladu mimo vyjeté koleje, abych zbytečně nepálil benzín. Pořád to ukazovalo míň a míň. Já se modlil, aby to vydrželo do cíle," popsal Ouředníček dramatické chvíle za volantem.

V čele soutěže zůstává Carlos Sainz senior v Mini, jenž vyhrál etapu před svým pronásledovatelem a obhájcem triumfu, Násirem Attíjou s Toyotou.

Zdržení ve čtvrtek hlásil také Martin Macík mladší. Ten tak prohrál souboj s Alešem Lopraisem o průběžnou čtvrtou pozici. Jezdec Iveca byl v etapě klasifikován na osmém místě, zatímco nositel slavného "dakarského" jména obsadil pátou pozici. Martin Šoltys v Tatře byl čtrnáctý.

Loprais ale neměl den úplně bez problémů. "V měkkém písku, který má obrovský odpor, jsme v podstatě celou dobu jeli na plný plyn, což se podepsalo na technice. Vlivem tepla se nám prohnula příruba turbodmychadla a vypálilo se těsnění mezi hlavou a svodem výfuku," popsal mechanik Petr Pokora zásadní událost dne. "Ve vysokých otáčkách to bylo s odřenýma ušima, ale z nuly se auto v měkkém písku skoro nerozjelo."

Největším závodním vozům v pelotonu Dakaru dominují už dva vozy Kamaz. Za Andreje Karginova se posunul Anton Šibalov. Sjarhej Vjazovič v MAZ je třetí. Čeští jezdci na lídra ztrácejí hodinu a půl.

Českým motocyklistům opět dominoval Martin Michek. Dakarský nováček obsadil 22. místo. O sedm pozic za ním byl klasifikován jeho týmový kolega z týmu Orion - Motor Racing Group, Milan Engel. Ten se tak po středečních problémech vrátil do top 30 celkového pořadí, Michek postoupil na 21. pozici.

V čele výsledkové listiny zůstal Ricky Brabec na Hondě, jehož ovšem stahuje čtvrteční etapový vítěz Toby Price. Tovární jezdec KTM zaostává o devět minut.

Pro zatím nejlepší výsledek v bugině si na saúdskoarabském Dakaru dojel Josef Macháček. Pilot Buggyry při vjezdu soutěže do dun obsadil 15. pozici. Celkovému pořadí dominuje jiný bývalý vítěz na čtyřkolce, Sergej Karjakin z Ruska. Ten, podobně jako český veterán, usedá do vozu značky Can-Am.

Zdeněk Tůma byl mezi jezdci na čtyřkolkách jedenáctý a celkově je stále desátý. Do závodu se vrátil Tomáš Kubiena, který ale už nemůže bojovat o celkové umístění. V etapě byl klasifikován jako dvaadvacátý.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Ekonomika EU i eurozóny vzrostla nejrychleji od roku 1995

Ekonomika Evropské unie se ve třetím čtvrtletí částečně zotavila z koronavirového propadu, hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 12,1 procenta. V prvním rychlém odhadu to dnes oznámil evropský statistický úřad Eurostat. Podobně v zemích eurozóny ekonomika vzrostla o 12,7 procenta. Je to nejvýraznější vzestup od roku 1995, kdy se tento údaj začal sledovat.

Ve druhém čtvrtletí se ekonomika EU propadla kvůli koronaviru o 11,4 procenta. V eurozóně se HDP snížil o 11,8 procenta.

Zdroj: ČTK
před 53 minutami

Piloti formule 1 Räikkönen i Giovinazzi zůstávají v Alfě Romeo

Finský veterán Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi budou také v příští sezoně mistrovství světa formule 1 jezdit za stáj Alfa Romeo. Švýcarský tým o prodloužení spolupráce s oběma piloty informoval na svých internetových stránkách.

Jednačtyřicetiletý Räikkönen je nejstarším pilotem ve startovním poli. Na kontě má 21 vítězství a v roce 2007 se s Ferrari stal mistrem světa. Finský jezdec ve formuli 1 závodil i za McLaren a Lotus a je také rekordmanem v počtu startů, kterých má na kontě 324. V týmu Alfy Romeo působí od loňska.

Šestadvacetiletý Giovinazzi si první start v F1 připsal před třemi lety v barvách Sauberu. První kompletní sezonu odjel loni po přejmenování týmu na Alfa Romeo, kdy díky pátému místu ve Velké ceně Brazílie zaznamenal dosud nejlepší výsledek v kariéře. V probíhajícím ročníku italský pilot byl nejlépe devátý.

Další zprávy