Běloruský MAZ na Dakaru prohání ruské bohatýry. Sílu mu dávají motory z Roudnice

Radek Vičík Radek Vičík
13. 1. 2020 19:50
Jediným týmem, který na letošní Rallye Dakar dokáže v kategorii kamionů sekundovat ruským suverénům v Kamazech, je běloruský tým MAZ. Za jeho úspěchem stojí i český motor Gyrtech, který v Roudnici nad Labem vyvíjí tým Buggyra.

Mohla by to být paralela k současným politickým hrátkám mezi Ruskem a Běloruskem, kdy se "mladší sourozenec" snaží vyrovnat tomu silnějšímu a bohatšímu. Týmu MAZ z hlavního města "Bílé Rusi" se na letošním Dakaru daří rivalům od Kamazu pořádně zatápět.

Modrým vozům z Tatarstánu trvalo na letošním Dakaru celé dvě etapy, než z pozice lídra sesadili Sjarheje Vjazoviče v novém MAZu 6440RR, a vrátily se zpět do čela. 40letý Bělorus je ale i nadále nejlepším pilotem "zbytku světa" a za dvěma Rusy se drží na třetí příčce průběžného hodnocení kamionů. Svoji zásluhu na tom mají také motory Gyrtech, které týmu s kamiony rudé barvy dodává roudnická Buggyra.

"Začátek spolupráce se datuje do roku 2010, kdy jsme začali vyjednávat o podmínkách spolupráce v oblasti výzkumu a vývoje motorů a dalších aplikací pro závodní auta a pro speciální vozy, které vyrábějí ve svém doprovodném programu pro armádu," vzpomíná mentor Buggyry Martin Koloc.

Jednání nebyla snadná a první motory putovaly ze severu Čech směr Minsk až v roce 2014. Na vině byla snad nekonečná byrokracie běloruských úřadů, protože na dodávku dílů do tak choulostivých oblastí, jako je sport a hlavně obrana, je třeba mít speciální povolení. Inu, "bumažky" s rozpadem Sovětského svazu nevymizely.

Sdílená data i dálkový přístup

Vedle dodávky motorů je součástí kontrakt také servis vozů a hlavně práce na výkonových parametrech jejich agregátů "Motory nejsou úplně shodné s našima. MAZ používá jiné převodovky a auta se liší i váhově. Každý motor je speciálně připraven podle potřeb konkrétního pilota," vysvětlil Koloc s tím, že se Buggyra u běloruských vozů stará také o telemetrii, řízení a ovládání převodovky.

I když jsou v soutěži Tatra z Roudnice a trojice MAZů přímými soupeři, v bivaku probíhá na Dakaru i dalších důležitých soutěží čilá spolupráce. Buggyra pomáhá běloruskému týmu s analýzou dat motorů a dává doporučení ohledně servisu motorů.

"Během SIlk Way Rallye to děláme na dálku, k jednotce přistupujeme vzdáleně. Na místě pak máme jednoho našeho mechanika. Během Dakaru máme každý večer poradu, na níž vyhodnocujeme naše auta a pomáháme s vyhodnocení dat od všech MAZů. V rámci korporátního partnerství máme otevřená data a navzájem je můžeme sdílet. A samozřejmě se každý den podílíme na jejich servisu," popsal první muž Buggyry vzájemné vazby Roudnice a Minsku.

Minikamaz z Minsku

MAZ se Rallye Dakar pohybuje už nějaký ten rok. Z Popelky bojující o místo na rozhraní třetí a čtvrté desítky se vyšvihl mezi adepty na vítězství. Už předloni byl Vjazovič celkově druhý, letos se dočkal prvního etapového vítězství. A boom je vidět i na zázemí týmu.

"Je možné je nazvat minikamaz. Je to také vládou podporovaný program. MAZ rok od roku roste, je profesionálně řízený a má výborné výsledky. Jsou tam nadšení lidé. To, co vidíme ve výsledcích na letošním Dakaru, je ukázka směru, který závodní oddělení MAZu sleduje," vysvětluje Koloc.

Výkonnostní skok z roku 2017, kdy běloruské vozy začaly stabilně útočit na první desítku má spojitost také s roudnickými motory.

"V té době začal MAZ používat novou generaci našich motorů. Loni nasadili automatickou převodovku, ke které jsme dělali úplně jinou motorovou aplikaci. To se pak podle mě odráží i na výsledku letošního Dakaru. Ohromně dopředu jde ale celý tým. Vývojový tým odvádí neskutečnou práci, mají celoroční testovací program. Nebylo by správné přisvojovat si výsledku MAZu jen ve spojitosti s motorem," dodal bývalý úspěšný závodník.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Sněmovna lordů velkou většinou vyjádřila nesouhlas a politování nad zákonem o vnitřním trhu, který jde proti částem brexitové dohody

Sněmovna lordů, horní komora britského parlamentu, v úterý velkou většinou vyjádřila nesouhlas a politování nad zákonem o vnitřním trhu, který jde proti částem brexitové dohody. Proti kontroverznímu zákonu, který podle Evropské komise porušuje právně závaznou dohodu, hlasovalo 395 zákonodárců, opačný názor jich mělo 169. Sporným zákonem může vláda premiéra Borise Johnsona zrušit části rozvodové dohody mezi Británií a Evropskou unií.

Zdroj: ČTK
Další zprávy