Mizející koně, stažené zadnice i kola do véčka. Macík se v úvodu Dakaru vůbec nenudil

Radek Vičík Radek Vičík
10. 1. 2020 9:47
Martin Macík mladší si na letošním Dakaru zatím na nudu stěžovat nemůže. V každé z úvodních pěti etap zažil dávku emocí, které by jinému stačily na celý rok.

Souboj s rychlými Rusy a Bělorusy, českým rivalem i nástrahami tratě a techniky. To vše už si Macík užil na prvním Dakaru na Blízkém východě.

Do Saúdské Arábie přivezl nový kamion pojmenovaný Karel a inovovanou posádku. Tu vedle pilota tvoří osvědčený navigátor František Tomášek a nový mechanik David Švanda. A všichni si v kabině i mimo ni užili pořádné "vzrůšo".

Už v neděli, v první etapě, se ozval motor, který na chvíli ztratil výkon. "Jediný zádrhel, který jsme zaznamenali, byl menší výkon asi ve třetině etapy, ale víme, čím to je, a nešlo o nic zásadního," mínil 30letý pilot. Jak se ovšem ukázalo, koně pod kapotou se neztratily naposledy.

Honička okořeněná skokem

V pondělí začala naháněná s Kamazy a vozy MAZ. V zápalu boje si Karel doslova zalétal. "Dost se prášilo. Za jednou z bugin jsme vjeli do díry a šli jsme do vzduchu. Letěli jsme chvilku levá, pravá, horní, dolní, ale dopadli jsme dobře, auto to vydrželo a jelo se dál," popsal nechtěný výlet mimo saúdskoarabskou zemi Macík.

Malým očistcem si prošel i kopilot Tomášek. Na videu z kabiny to vypadalo, že se o něj pokouší infarkt. "Žádný infarkt. Žebírko mi skříplo nerv. Povolil jsem pásy, narovnal hrudník a na rovné cestě si to sedlo. Pak si mě vzal ještě pod ruce fyzioterapeut Martina Prokopa a jsem zase junák," vzkazoval navigátor žluto-černého kamionu. 

Třetí etapa přinesla opakování potíží s nižším výkonem, než na jaký byla posádka zvyklá před odesláním auta do Saúdské Arábie. A ještě k tomu v "erzetě" píchli.

"Na dlouhých táhlých rovinách jsme neměli dostatečnou rychlost, zlobil výkon. Proto nám v úvodu ostatní trochu ujeli. Pak jsme udělali pneumatiku, chvíli jsme ji dofukovali, ale ušla nám asi deset kilometrů před neutralizací. I když výměna proběhla v perfektní rychlosti, pár minut jsme ztratili," glosoval pilot úterní dění.

Dvě rezervy a dost

Středa byla ve znamení kamenitých cest ne nepodobných měsíčnímu povrchu. Na takovém podkladu nebyla nouze o defekty a posádka se klepala, aby nepřišel osudná píchla guma číslo tři.

"Představte si, že lezete s kamionem po skalách. No, odnesly to postupně dvě pneumatiky. A vezeme si s sebou v etapě jenom dvě náhradní. Do cíle zbývalo 70 kilometrů a šutry, kam se podíváš. Všichni jsme měli stažené zadnice. Ale David nafoukal pneumatiky, aby držely, František (Tomášek) našel nejkratší cestu a naštěstí jsme to v pořádku dojeli," uvedl pilot vozu závodícího pod hlavičkou týmu Big Shock Racing

Ale čtvrtá etapa měla i svoji pozitivní stránku. Mechanikům se konečně podařilo najít vadný kabel od čidla na turbu a Karel měl zpátky svůj výkon.

V zatím poslední odjeté etapě se ve čtvrtek účastníci Rallye Dakar vydali letos poprvé do písečných dun. Jenže i cesta k vysněnému písku v sobě skrývala záludnost.  Při jednom z nepřehledných manévrů se Ivecu ohnula spojovačka, tedy tyč spojující kola a řízení

"Kola byla do véčka a nemohli jsme pokračovat. Naštěstí jsme měli s sebou náhradní tyč. Asi půl hodiny jsme ji měnili. A jakmile bylo hotovo, vyrazili jsme na stíhací jízdu," popsal Macík nepříjemnou zastávku, která vůz se startovním číslem 504 v konečném účtování stála průběžné čtvrté místo, které na jeho úkor získal Aleš Loprais.

Sto kilometrů jedete jen v prachu, popisují zážitky po prvních etapách dakarské rallye čeští jezdci Martin Šoltys a Martin Macík Jr. | Video: Buggyra Brand, Big Shock Racing
 

Právě se děje

před 8 minutami

Mexický prezident se omluvil za 110 let starý masakr Číňanů

Mexický prezident Andrés Manuel López Obrador se omluvil za 110 let starý masakr Číňanů ve městě Torreón. Masového vraždění, které López Obrador označil za malou genocidu, se dopustily oddíly hlásící se k mexické revoluci, uvedla agentura AP. Během tří dnů bylo zavražděno 303 osob, což byla zhruba polovina tehdejší čínské komunity v Torreónu.

"Musím se smutkem říct, že i po této malé genocidě pokračovaly beztrestný útlak a vraždění členů čínské komunity, ať už kvůli rasismu nebo z úmyslu je okrást," uvedl López Obrador. Podle něj diskriminace byla založena na rozšířených stereotypech, kterým Číňané v té době čelili.

Mexický prezident také řekl, že jeho země je vděčná za bratrství, které Čína prokázala během epidemie covidu-19. Mexiko, které vykazuje čtvrtý nejvyšší počet úmrtí v souvislosti s covidem-19, si v Pekingu objednalo zhruba 29 milionů dávek vakcíny proti covidu-19, z nichž zatím dostalo deset milionů.

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Do španělského autonomního města Ceuty, jež leží na africkém kontinentě, v pondělí nelegálně vstoupilo nejméně 2700 lidí a mezi nimi stovky nezletilců

Španělské úřady uvedly, že se jedná o druhý početnější příchod migrantů za poslední měsíc. Na konci dubna do Ceuty doplavalo z Maroka přes 150 lidí. Občas se migranti, hlavně ve větších skupinách, snaží překonat pevninskou přísně hlídanou hranici. Na její zhruba osmikilometrové délce stojí také deset metrů vysoký plot. Dnešní hojnější přeplavání hranice, které začalo od ranních hodin, podle policie usnadnil také nízký příliv. Kapacity pro přijetí migrantů ve městě jsou v současnosti přeplněné, uvedla stanice RTVE.

Zdroj: ČTK
Další zprávy