Legenda Macháček se Dakaru nevzdává ani po šedesátce. Vidí ale i stinné stránky slavné rallye

Radek Vičík Radek Vičík
3. 1. 2018 13:43
Hned po skočení loňské Rallye Dakar Josef Macháček prohlašoval, že ho na jih Ameriky už nikdo nedostane. Dnes je ale šedesátiletý doyen slavné soutěže opět na startu v sedle své čtyřkolky Yamaha. A jako pětinásobný vítěz třídy se může člen týmu Barth Racing v jubilejním čtyřicátém ročníku soutěže pyšnit zlatou samolepkou od pořadatelů s označením "Legend". Ostatně to samé slovo - ale v češtině - má i na čelním štítku nad startovním číslem. "Závodím už strašně dlouho a vidím i ty negativní věci," připomíná Macháček v exkluzivním rozhovoru pro deník Aktuálně.cz.
Josef Macháček si vyzkoušel Rallye Dakar v Africe i Jižní Americe. Na "černém kontinentu" získal tři vavříny vítěze třídy čtyřkolek, další přidal roku 2009 při premiéře soutěže v nové destinaci.
Josef Macháček si vyzkoušel Rallye Dakar v Africe i Jižní Americe. Na "černém kontinentu" získal tři vavříny vítěze třídy čtyřkolek, další přidal roku 2009 při premiéře soutěže v nové destinaci. | Foto: Barth Racing

Co vás přimělo přehodnotit loňská vyjádření o tom, že Dakar už nepojedete a že rok 2017 byl vaším posledním?

Říkal jsem NE kvůli zranění. Nevěděl jsem, jak dopadne operace ruky, ani jak na tom budu fyzicky. Po operaci jsem si v lehkém tréninku ověřil, že to jde. Na soutěži Baja Hungaria jsem si ověřil, že mě bolelo všechno ostatní, než ta ruka (smích). Na těžké čtyřkolce, která už nesmí startovat na Dakaru, jsem odjel tuniskou rallye El Chott. Ta je podstatně náročnější na fyzickou kondici než Raptor připravený na Dakar. Proto jsem se rozhodl, že pojedu. Navíc technika toho na Dakaru loni odjela strašně málo, takže byla v dobrém stavu. Měl jsem spoustu náhradních dílů, nespotřeboval jsem pneumatiky ani řetězy. Soutěž absolvuju s menšími náklady, než jak je zvykem.

Jak jste na tom zdravotně a se silami?

Fyzicky se na to cítím, nemám žádné zábrany, že bych se nějak šetřil. Dakar dneska není tak o výkonu stroje, ale o jeho spolehlivosti. Důležité je také navigační štěstí (smích) a samozřejmě je to souhra čtrnácti samostatných závodů, aby všechny vyšly.

Stal se pro vás Dakar už drogou, bez níž nemůžete být ani po oslavě šedesátin?

Nemyslím si. Závodím už strašně dlouho a vidím i ty negativní věci, které nováčci nevidí, a snažím se  proti nim bojovat. Dakar je přece jen zaměřený na ty lidi, který jedou vepředu. Ti zadní dělají křoví. Ale jedeme tam proto, že se snažíme dojet a dobýt ten cíl.

Letos vás čeká obměněná trasa, soutěž se vrací do Peru. Těšíte se na tamní poušť?

Čtyřkolka byla konstruována právě na to, aby překonávala tato obtížná dunová pole, kde je ovládání stroje velice složité. Sice přidali pět etap v peruánských píscích, ale pak se to vrátí do Bolívie. V La Pazu bude odpočinkový den stejně, jako byl loni. A pokračuje to dál těma zatracenejma feš-fešema pod argentinskýma Andama.

Josef Macháček má u startovního čísla také visačku od pořadatelů, kterou v jubilejním 40. ročníku Dakaru dostaly jen vybrané legendy.
Josef Macháček má u startovního čísla také visačku od pořadatelů, kterou v jubilejním 40. ročníku Dakaru dostaly jen vybrané legendy. | Foto: Barth Racing

Může vás vůbec trať ještě něčím zaskočit?

Trasa se změnila tak o třicet procent. Samozřejmě to může něčím překvapit, ale jak už jsem prohlásil kdysi, trasa je de facto jen změněný rok 2016. Peru tehdy odmítlo pustit Dakar na svoje území a letošní ročník je tak pro pořadatele tím nejlevnějším, protože měli všechno připravené. Závodník vnímá trasu prostřednictvím itineráře, který dostane. Nemyslím si, že by se to nedalo překonat. Na takových závodech člověk vždycky bojuje s počasím. Pořadatel bojuje s počasím, doprovod bojuje s počasím a nejvíc se s ním rve závodník.

Je mezi čtyřkolkáři také vyhraněná rivalita jako třeba mezi největšími hvězdami v automobilech?

Kategorie čtykřolek je určitým způsobem nezprofesionalizovaná, protože tady nejsou tovární týmy. Je to amatérská třída, v níž chce každý vyhrát a každý si myslí, že na to má. Obrovsky mě těší 49 účastníků na startu. Je fantastické potkat se 48 lidmi, kteří se na Dakar připravovali po celý rok nebo i více let. Trochu mě mrzí, že nejedou argentinští bratři Patronelliovi, jedničky na jihoamerickém kontinentu. Ale určitě tam budou jiní silní soupeři. Jede Polák Rafal Sonik, bude tam loňský vítěz Sergej Karjakin z Ruska a pojedou i další kvalitní závodníci.

Na jaké umístění si děláte zálusk vy?

Je fakt, že ty roky tady jsou a člověk jede s určitým respektem a není ochotný do toho vložit takový risk, jako ještě nedávno vkládal. Když pojedu úplně normálně a pokud tam neskočí plno nově příchozích jezdců, tak bych se měl do  desítky pohybovat. A to bych byl spokojený.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Klaebo nebude kvůli koronavirové situaci do konce roku závodit

Aktuální lídr Světového poháru běžců na lyžích Johannes Klaebo odřekl kvůli obavám z koronaviru účast na dalších dílech seriálu v Davosu a Drážďanech. Čtyřiadvacetiletý norský reprezentant nebude podle informací rádia NRK závodit až do konce roku, protože nepovažuje za rozumné v současné situaci tolik cestovat.

Stejný postoj zaujal i jeho reprezentační kolega Emil Iversen. Šéftrenér Espen Bjervig nevyloučil, že minimálně závody v Davosu vynechá celý norský tým.

"Jsem toho názoru, že lyžování a závodění jsou ve srovnání se současnou pandemií vcelku nedůležité," řekl trojnásobný olympijský vítěz Klaebo, který při úvodní zastávce SP ve finské Ruce vyhrál dva ze tří závodů a ujal se vedení v průběžném pořadí seriálu. "V této době považuju mezinárodní cestování za chybu. Přináší to kontakt příliš velkého počtu lidí. Vyžaduje to použití letadel, autobusů, letišť a mnoho dalšího. Nebudu se tomu vystavovat," řekl Klaebo.

Nejdříve se do programu Světového poháru zapojí 1. ledna, kdy odstartuje Tour de Ski. Iversen, jenž se vedle nákazy obává i nucené preventivní karantény kvůli případnému výskytu koronaviru v týmu, hodlá vynechat i prestižní miniseriál.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Německý soud poslal do vězení českého pašeráka drog

Zemský soud v Kolíně nad Rýnem dnes uložil 55letému Čechovi trest vězení 4,5 roku kvůli nedovolenému dovozu omamných prostředků a napomáhání k obchodu s omamnými prostředky. Informoval o tom německý server Rundschau-online. Drogový kurýr byl zadržen loni v srpnu při namátkové kontrole. Celníci v automobilu našli zhruba kilogram kokainu a 25 tisíc eur (přes 656.000 korun) v hotovosti.

Čech, který byl zadržen na cestě z Belgie do vlasti, u soudu řekl, že drogy vyzvedl pro svého dobrého známého. Za "kurýrní jízdu" prý dostal odměnu 4000 eur.

Pro vyučeného automechanika a otce od rodiny jízda skončila na dálničním odpočívadle Frechen-Süd. Před celníky, kteří ho zastavili, byl viditelně nervózní a třesoucíma se rukama jim podal řidičský průkaz.

Muž nejdříve tvrdil, že u sebe nemá ani drogy, ani větší množství peněz. Celníci však automobil s českou poznávací značkou prohledali a našli drogy v černém plastovém vaku.

Muž byl už dříve kvůli prodeji drog trestán i v Česku. Odseděl si 20 měsíců ve vyšetřovací vazbě a v roce 2018 byl odsouzen k pětiletému podmíněnému trestu. Nejméně polovinu trestu, který mu byl dnes uložen, si musí odpykat v Německu. Poté je podle soudce "dobře možné", že bude vyhoštěn.

Další zprávy