Loprais znovu usedne do své Královny. Kamionu i po problémech na Hedvábné stezce věří

ČTK ČTK
1. 1. 2018 20:00
Aleš Loprais pojede Ralllye Dakar znovu v Tatře, ale letos se po třech letech vrací do svého speciálu.
Aleš Loprais se svojí Tatrou přezdívanou Queen 69 Reborn.
Aleš Loprais se svojí Tatrou přezdívanou Queen 69 Reborn. | Foto: InstaForex Loprais Team

Praha - Aleš Loprais se na lednové Rallye Dakar opět představí ve vlastním týmu a s kamionem Tatra. V roce 2015 byl nucen dlouholeté spojení rodiny Lopraisů s kopřivnickou fabrikou přerušit, neboť neměl k dispozici kamion, který by splňoval technické podmínky ke startu.

Synovec šestinásobného vítěze slavné rallye tak usedl do MANu, další rok do Iveca a loni spolupracoval s českým týmem Buggyra. V sobotu však odstartuje do jubilejního 40. ročníku soutěže opět "ve svém".

"Ve spoustě věcech je to vícero radostí, protože je to vlastní a do všeho vidíte. Je to také ale více starostí, více časové náročnosti. Věřím však, že to přinese ovoce. Už jsem toho zažil hodně a tady vím přesně, co se s autem událo, co se děje," řekl Loprais před pondělním odletem do Jižní Ameriky.

Hedvábná stezka odhalila problém v motoru

Do Peru odcestoval z Vídně s celým týmem již brzy ráno. Z Frenštátu pod Radhoštěm vyrazili na cestu 30 minut po půlnoci. "Problém to ale není. My Silvestrům nikdy moc nedáváme, v soutěžním režimu to není možné. Navíc je to řízená zábava a to mi moc neříká," uvedl sedmatřicetiletý závodník, který ale termínový posun rallye uvítal. "Jsem rád za každou minutu, kdy můžu být s rodinou. Mám malého prcka, kterého si užívám," pousmál se Loprais.

Rodák z Olomouce v loňském roce startoval na Rallye Hedvábné stezky a moc se mu nedařilo. Jeho speciál Tatra Queen 69 Reborn trápily prakticky od startu technické problémy. "Měli jsme zásadní chybu v komponentech v motoru, v chlazení. Problém jsme odhalili až doma, odstranili jsme ho a věříme, že půjdeme dál. Je to součást zrodu nového auta," řekl Loprais, který červencovou soutěž nedokončil.

"Začali jsme s novou evolucí naší Královny a nějaké porodní bolesti jsme čekali. Silk way byla těžkým křestem, problémů bylo více, než jsme čekali, ale známe to z historie. Je to součást hry," uvedl.

Další měsíce po návratu z rallye Loprais testoval na Moravě a v Polsku a doufá, že vůz je připravený dobře. "Věřím, že jsme otázku chlazení vyřešili. I další drobnější věci, ale pro nás důležité. Od frekvence stěračů po nastavení podvozku. Dnes je na Dakaru důležitý i poslední šroubek. Cokoliv může rozhodnout," řekl jedenáctinásobný účastník legendární rallye.

"Bude to velmi pestrý ročník"

Nadcházející ročník soutěže je jubilejní čtyřicátý a pořadatelé slibují, že trať bude hodně náročná. Těžké budou hned úvodní etapy v Peru, které se pojedou v dunách.

"Bude to velmi pestrý ročník oproti předešlým. Hned v Peru to bude hodně zajímavé divácky a i jezdci i navigátoři se zapotí. Sice tam nejsou tak velké duny jako v Chile, ale paradoxně ty střední jsou zrádnější než veliké, na které máte čas se připravit a rozhlédnout se," podotkl šéf týmu InstaForex Loprais.

Očekává tak, že hned na začátku, před přesunem do Bolívie, mohou mezi jezdci vznikat velké odstupy. "Do Bolívie se nikdo moc netěší, protože nás čekají vysoké nadmořské výšky, což není dobré pro tělo ani pro motory. Argentina bude bude mít velmi těžké etapy kolem Belénu a následně přijdou hektické wrc etapy a honění vteřin. Bude to pestrý Dakar, jak dlouho nebyl. Pokud tedy organizátoři dodrží trasu, kterou prezentují," předpokládal.

Loprais se účastní Rallye Dakar od roku 2006. První start si připsal jako navigátor strýce Karla, od dalšího roku závodil jako pilot. Hned při premiéře za volantem skončil třetí. Ambici bojovat s nejlepšími má i letos, i když konkrétní cíle specifikovat tradičně nechce.

"Je tam miliony možných případů, jak to může dopadnout a co to může ovlivnit. Historicky a citově to máme postavené na přední místa, ale moc dobře si uvědomuji, jak silná je konkurence a jaký máme k ostatním i trati respekt," podotkl Loprais, který skončil v minulém ročníku sedmý a byl tak nejlepším Čechem v kategorii kamionů.

"Nemá smysl říkat konkrétní místo, to je zbytečné. Jedeme tam s pokorou, ale chceme to projet rychle. Ve zdraví a být co nejvýše. Vždy se rveme o každou vteřinu a v tom se u nás nic nezmění," dodal Loprais, který má na kontě šest etapových vítězství.

Přetížení je až 6,5 g, v autě není klimatizace, už se stalo, že omdlel navigátor, líčí Aleš Loprais, který se s Tatrou chystá na další ročník závodu. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 3 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 4 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 6 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy