Pabiška trénuje jako Jágr. Pořadatelé Dakaru staví extrémně náročnou trať, očekávám průšvih, říká

ČTK Sport ČTK, Sport
29. 12. 2017 11:37
Motorkář David Pabiška se připravuje na čtyřicátou Rallye Dakar. Doufá v lepší servis než loni. "Platím KTM nemalé peníze, loni to nebylo dobré", říká. S financováním mu pomohli příznivci pomocí crowdfundingu.
Rallye Dakar 2017, 2. etapa: David Pabiška
Rallye Dakar 2017, 2. etapa: David Pabiška | Foto: Barth Racing

Pardubice - David Pabiška bude nejzkušenějším českým motocyklistou na lednové Rallye Dakar. Na legendární soutěži se představí již pojedenácté, jubilejní desátý start ho čeká na motocyklu. Děkuje za to i svým fanouškům, kteří jej finančně podpořili.

Pabiška totiž přišel o jednoho ze sponzorů, a proto se rozhodl spustit kampaň na serveru Startovač. Fanoušci mu pomohli, po drobných částkách mu poslali 380 000 korun.

"Hrozně mě to potěšilo a vážím si toho. Už dříve mi lidi říkali, že by mě symbolicky podpořili, teď jsem se do toho nechal trochu uvrtat. A myslím, že se to povedlo," řekl Pabiška ČTK.

"V rozpočtu je to kapka v moři, ale není to zanedbatelné," podotkl čtyřiatřicetiletý závodník. S příznivci se pak setkával a připravil pro ně i malé dárky. "Je to zavazující, ale neobtěžuje mě to. Můžu je vidět, podat si s nimi ruku. Je to fajn," řekl člen týmu Barth Racing.

Před minulým ročníkem rallye se rozhodl výrazně změnit přípravu i upravit stravu a změn se snažil držet i letos. "Trošičku jsem u toho zůstal. Nejde to držet celý rok, je to v některých případech bolavé. Například, když máš rád sladké," pousmál se Pabiška, jenž se na začátku roku musel vypořádat se zdravotními problémy.

Krátce po návratu z minulého Dakaru šel na operaci s kolenem a rekonvalescence se nakonec protáhla na čtyři měsíce. "Dostal jsem křížový vaz od dárce a tělo to asi nechtělo přijmout. Byl jsem z toho špatný. Teď už je to ale dobré. Můžu dokonce hrát i hokej, což jsem dříve nemohl. Po třech letech můžu říct, že jsem zdravý," uvedl Pabiška, jehož bratranec Lukáš hraje za extraligovou Mladou Boleslav.

Jezdec má hokej rád, i proto se inspiroval u Jaromíra Jágra a začal trénovat se závažími. Běhá s nimi a maskou na Ještěd. "Jsem jako boxer Rocky, trénuju v přirozeném prostředí," pousmál se Pabiška. Maskou omezuje přísun vzduchu do plic a simuluje si náročné podmínky v horách.

I díky kvalitní přípravě Pabiška věří, že se mu v lednu podaří vylepšit 45. místo z předešlého ročníku. "To byl děs," konstatoval. O šance na lepší výsledek jej připravily technické problémy hned v úvodu soutěže. "Neustále mě někdo předjížděl, pak já předjížděl je, pak to zase zdechlo… Chybu jsme našli a opravili až šestý den, kdy už jsem to nevydržel a začal kolem sebe hodně nadávat. KTM platíme nemalé peníze, ale služby nebyly dobré," podotkl.

Zatím nejlepším Pabiškovým výsledkem je 18. místo z roku 2014. "Chtěl bych se vrátit na pozici, kterou mám nejradši. To je kolem 25. místa. Kdyby to bylo do dvacky, bylo by to skvělé. Je to ale i o štěstí," řekl liberecký závodník, který počítá s tím, že pořadatelé připraví pro jezdce tentokrát hodně náročnou trať.

"Je to 40. ročník, takže se určitě hodně snažili. A vždy, když se v minulosti snažili, tak to přehnali. To je jejich mor. Kdo tam pak vydrží nejdále, padají mu body do klína. Je potřeba vydržet v solidním tempu do cíle. Očekávám někde nějaký průšvih," dodal Pabiška.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 47 minutami

Čínská centrální banka považuje veškeré kryptoměnové transakce za nezákonné

Čínská centrální banka označila všechny kryptoměnové transakce za nezákonné. Uvedla rovněž, že tyto transakce musí být zakázané. Informovala o tom v pátek agentura Bloomberg. Zpráva vedla k oslabení nejznámější kryptoměny bitcoin. Centrální banka považuje za nezákonné rovněž poskytování služeb zahraničních kryptoměnových burz v Číně.

Zdroj: ČTK
před 25 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 43 minutami

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy