Pilot kamionu Iveco, které vzniklo ve stejných dílnách jako v pátek vítězný Macíkův speciál, byl letecky převezen do nemocnice. Informace o Valtrově zdravotním stavu tým doposud nezveřejnil, další dva členové posádky jsou v pořádku.
Macík skončil v konečném pořadí kamionů čtvrtý před Alešem Lopraisem. Vyhrál Dmitrij Sotnikov z Ruska s Kamazem, jenž byl loni čtvrtý. Jezdec týmu Big Shock! Racing se stal nejúspěšnějším jezdcem kategorie mimo tovární tým Kamaz, jehož zástupci obsadili všechny medailové pozice. Za Sotnikovem skončil druhý Anton Šibalov a třetí Ajrat Mardějev. Nejúspěšnějšího Čecha na Dakaru v hlavních kategoriích dělilo od bronzu 31 minut.
Dvaatřicetiletý motokrosař Michek v poslední 12. etapě klesl po přičtení trestu na 23. místo. Vyrovnal tak dosavadní české maximum, jímž bylo 10. místo Stanislava Zlocha v roce 1998.
Třiašedesátiletý Macháček v minulosti pětkrát ovládl třídu čtyřkolek. V ní byl letos Tomáš Kubiena celkově pátý. Při páté účasti poprvé dojel do cíle. Vyhrál Argentinec Manuel Andujar.
"Ještě si to nedokážu pořádně uvědomit. Na to je ještě brzy. Velké díky patří ale týmu, který do toho vložil neskutečně síly, ať už fyzické, ale i materiální. Každý den ta auta fungovala skvěle. Dnes už není problém, aby technika překonávala terén, ale je to o rychlosti. Dakar je kratší a rychlejší. Vše musí klapnout. Tohle je vítězství celého týmu," uvedl Macháček v cíli soutěže, kde přidal další úspěch ke svým pěti výhrách na čtyřkolce.
Martin Prokop ve Fordu byl devátý. Oproti loňsku si o tři místa polepšil, jeho maximem je šesté místo z roku 2019. Kategorii automobilů ovládl Francouz Stéphane Peterhansel v Mini, jenž tak vyhrál svůj čtrnáctý Dakar. K šesti titulům na motocyklu v pátek rekordman závodu přidal osmý triumf v automobilech.
Macík vyrovnal tátovo maximum
Macík vyhrál už 9. a 10. etapu, na závěr porazil druhého Sotnikova na 225 km dlouhé rychlostní zkoušce o čtyři sekundy. Loprais byl s odstupem osmi minut a 25 sekund sedmý.
"Dakar je u konce a my máme třetí etapové vítězství. Poslední etapa nebyla zadarmo. Na začátku byly těžké duny, které jsme prodávali, protože jsme se báli, že zničíme spojovačku. Nakonec je z toho ale vítězství a hattrick, což nevím, kolik lidí na Dakaru má," řekl Macík.
Pilot týmu Big Shock! Racing vyrovnal životním umístěním nejlepší výsledek svého otce Martina Macíka staršího, který se nyní podílí na stavbě kamionu a řídí sedlčanský tým. Ten byl čtvrtý v roce 2010 v Jižní Americe.
"Minimálně jsme ukázali, že rychlost máme. Příští rok tady budeme znovu a budeme chtít opět bojovat mezi nejlepšími. Je fajn, že jsme dotáhli otce, ale chceme bednu," řekl Macík.
Loprais v cíli litoval technických problémů ve čtvrteční etapě, po kterých klesl na 5. místo. "Byli jsme čtvrtí, chtěli jsme více, ale štěstí při nás nestálo. Dnes bylo blízko to stáhnout, ale na bednu by to stejně nebylo. Letěli jsme, co to šlo, podařilo se nám předjet tři kamiony v našich milovaných dunách. Pak už to ale dál nešlo. Zkusili jsme to i v těžkých kamenitých pasážích a nevydržela pravá přední pneumatika. To ale nevadí, byl to krásný souboj, krásný závod," řekl Loprais.
Sporný kontrolní bod
"Nevím, kde jsem kontrolní bod minul, protože všechno vypadalo OK. Ale pořád je to krásný výsledek a děkuji všem, kteří mi fandili. Jsem v Top 10," řekl Michek.
Jezdec týmu Orion-Moto Racing Group startoval na Dakaru podruhé, loni obsadil 23. místo a mezi nováčky skončil třetí. O lepší výsledek jej připravily problémy v závěru, kdy mu došel benzin a výrazně ztratil.
Michkovi původně k posunu o jednu pozici výše pomohly technické problémy Francouze Adriena van Beverena, který byl průběžně osmý. Po dvacetiminutové penalizaci jej ale předstihl Rakušan Matthias Walkner.
Do první dvacítky se prosadil i Milan Engel, který skončil celkově osmnáctý a při sedmé dakarské účasti jen o tři místa zaostal za svým maximem z roku 2019.
"Vysněné místo je dostat se pod patnáctku. Ale jsem šťastný i za to osmnácté místo a hlavně, že jsem to dojel do cíle. Viděl jsem tady hodně nehod a hodně mechanických poruch. Ty se nevyhnuly ani mně. Měl jsem ale štěstí, že jsem se dostal do cíle, a můžu slavit s klukama," řekl Engel.
Premiérový triumf na slavném závodě si při pátém startu připsal tovární jezdec Hondy Kevin Benavides z Argentiny, který dnes zajel druhý čas. Druhý skončil jeho týmový kolega a vítěz poslední etapy Ricky Brabec z USA, jenž na závěr předstihl Brita Sama Sunderlanda. Obhájce prvenství dnes na nejvýše postaveného jezdce KTM dokázal "najet" třináct minut.
Mezi automobily byl na závěr nejrychlejší obhájce prvenství Carlos Sainz ze Španělska, třetí Peterhansel ale bez větších problémů uhájil vedení. Druhého Násira Al Attíju z Kataru zkušený Francouz porazil celkově o téměř 15 minut a při dvaatřicátém startu na legendární rallye se po čtyřech letech dočkal dalšího vítězství. Prokop dnes zaostal za Sainzem o 13 minut a 26 sekund.
"Jsme šťastní, že jsme v cíli, ale dnes se nám to úplně nepovedlo. Chtěli jsme bojovat o osmé místo, jenže jsme udělali dvě špatná rozhodnutí a ztratili jsme nějaký čas, což tak prostě je. Když se snažíme, tak nervy jsou a chyby se dělají," řekl Prokop, jenž se chtěl ještě snažit předstihnout Jihoafričana Giniela de Villierse, na kterého před pátkem ztrácel necelých šest minut.
"Jsme ale tady, je to lepší než loni a je vidět, že máme na zajímavé výsledky. Něco jsme ukázali a doufám, že do budoucna ještě předvedeme," dodal pilot týmu Benzina Orlen.
Nejúspěšnější jezdci Rallye Dakar
14 - Stéphane Peterhansel (Francie), 1991-93, 1995, 1997-98 (motocykly), 2004-05, 2007, 2012-13, 2016-17, 2021 (automobily)
7 - Vladimir Čagin (Rusko), 2000, 2002-04, 2006, 2010-11 (kamiony)
6 - Karel Loprais (ČR), 1988, 1994-95, 1998-99, 2001 (kamiony)
5 - Cyril Neveu, 1979-80, 1982, 1986-87, Cyril Despres (oba Francie), 2005, 2007, 2010, 2012-13, Marc Coma (Španělsko), 2006, 2009, 2011, 2014-15 (vše motocykly)
4 - Ari Vatanen (Finsko), 1987, 1989-91 (automobily), Edi Orioli (Itálie), 1988, 1990, 1994, 1996 (motocykly), Eduard Nikolajev (Rusko), 2013, 2017-19 (kamiony)
Poznámka: Josef Macháček zvítězil pětkrát v čtyřkolkách, ale z toho pouze v roce 2009 byla tato kategorie hodnocena samostatně.
Rallye Dakar - závěrečná 12. etapa (Janbu - Džidda, 452 km celkově/225 km rychlostní zkouška):
Automobily: 1. Sainz, Cruz (Šp./Mini) 2:17:33, 2. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -2:13, 3. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -2:53, …15. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -13:26, 27. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -32:40, 48. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -1:44:48.
Konečné pořadí: 1. Peterhansel, Boulanger 44:28:11, 2. N. Al-Attíja, Baumel -13:51, 3. Sainz, Cruz -1:00:57, …9. Prokop, Chytka -4:09:21, 42. Ouředníček, Křípal -25:51:58.
SSV: 1. Varela, Justo (Braz./Can-Am) 2:44:26.
Konečné pořadí: 1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 53:41:02.
Prototypy: 1. Meeke, Rosegaar 2:41:11, …6. Macháček, Vyoral -22:44, 9. Enge, Tošenovský (všichni ČR/Can-Am) -35:52.
Konečné pořadí: 1. Macháček, Vyoral 59:39:01, …10. Enge, Tošenovský -11:48:51.
Motocykly: 1. R. Brabec (USA/Honda) 2:17:02, 2. K. Benavides (Arg./Honda) -2:17, 3. Walkner (Rak./KTM) -4:13, …16. Engel -20:54, 23. Michek -29:05, 26. J. Brabec -31:57, 32. Pabiška (všichni ČR/KTM) -46:55, 48. Podmol -1:18:07, 49. Lhotský (oba ČR/Husqvarna) -1:20:11.
Konečné pořadí: 1. K. Benavides 47:18:14, 2. R. Brabec -4:56, 3. Sunderland (Brit./KTM) -15:57, …10. Michek -2:42:37, 18. Engel -6:30:29, 30. Pabiška -11:53:59, 31. Podmol -12:04:44, 41. Lhotský -21:10:08.
Original by Motul (bez asistence): 1. Gyenes (Rum./KTM) 2:45:35, …4. Pabiška (ČR/KTM) -18:22, 13. Lhotský (ČR/Husqvarna) -51:38.
Konečné pořadí: 1. Gelazninkas (Lit./KTM) 55:04:23, …4. Pabiška -4:07:50, 9. Lhotský -13:23:59.
Čtyřkolky: 1. Copetti (It./Yamaha) 3:11:30, …4. Kubiena (ČR/Yamaha) -5:11.
Konečné pořadí: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 60:28:29, …5. Kubiena -7:11:45.
Kamiony: 1. Macík (ČR/Iveco) 2:32:27, 2. Šibalov -1:00, 3. Sotnikov (oba Rus./Kamaz) -2:04, …7. Loprais (ČR/Praga) -8:25, 10. Šoltys (ČR/Tatra) -26:33, 21. Tomeček (oba ČR/Tatra) -3:33:22.
Konečné pořadí: 1. Sotnikov 48:23:21, 2. Šibalov -39:38, 3. Mardějev (Rus./Kamaz) -1:14:35, 4. Macík -1:45:51, 5. Loprais -2:00:31, …10. Šoltys -5:33:32, 16. Tomeček -35:44:33
Klasik (jízda pravidelnosti): 1. Gutierrez, Rodriguez (Šp./Mercedes) 15 bodů, …3. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 20.
Konečné pořadí: 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 961 …19. Klymčiw, Vlček 133.321.