Malým týmům formule 1 se říkalo garážisté, protože své monoposty budovaly a opravovaly v různých garážích či menších servisech. To samé stále platí o autokrosařích, kteří dodnes své buginy či "plechová auta" vyrábějí či upravují doma.
"První autokros v Nové Pace se jel 21. listopadu 1971. Tehdy se v tom všichni zhlédli, přešli na tuto disciplínu a opravdu se tomu věnovali," vzpomíná místopředseda novopackého autoklubu Ladislav Tejchman.
"A právě tím, že byla tato třída taková, řekněme, po domácku udělaná, tam byla velká chuť postavit něco nového a prosadit se. Což se nakonec na mezinárodním poli povedlo," doplňuje.
Od té doby se jména jako Karel Havel, Bohumil Křesťan, dodnes závodící 76letý doyen Jaroslav Hošek, Petr Bartoš, Václav Fejfar či nejnověji Petr Nikodém stala po celé Evropě synonymem autokrosové kvality. A je jedno, jestli jde o elitní kategorii Super Buggy, slabší "šestnáctistovky", kategorii Junior Buggy nebo cestovní auta Touring Autocross.
Doba sice pokročila a za nejpoužívanější pohonnou jednotku už neplatí motor z Tatry 613, ale to nic neubralo této disciplíně na jejím stále převažujícím amatérském kouzlu. Však také na závody autokrosařů chodilo v Nové Pace v 80. letech minulého století na 30 tisíc diváků.
Takové doby jsou ovšem dávno ty tam. Dokonce i z politických důvodů. "Dnes už počty fanoušků tak vysoké nejsou, protože v té době navštěvovali Štikovskou rokli diváci z NDR, kteří nemohli na západ. Tady měli možnost se přímo na místě setkat se závodníky ze Západu. V současnosti tedy závody navštěvuje tak okolo osmi až deseti tisíc diváků," vysvětili Tejchman.
I přes uvolněná proticovidová opatření letos v Nové Pace čekají nižší návštěvu. "Po červenci se s nejrůznějšími akcemi roztrhl pytel. Divák neví, kam jít dřív a na co mu budou stačit peníze. Ale protože jsou úspěchy našich jezdců v Evropě velmi dobré, počítám, že dorazí dost diváků, které budou závody zajímat," dodal novopacký pořadatel.
Pohled do historie autokrosu v Nové Pace
I když je startovní listina všech čtyř kategorií vypsaných v rámci evropského šampionátu, který se jede po roční pauze, plná českých i zahraničních hvězd, jedno zajímavé jméno v ní určitě chybí.
Trojnásobný šampion kategorie Touring Autocross Václav Fejfar při návratu do buginy nestihl pro víkendový podnik postavit svůj nový závodní speciál.
"Moc nás to mrzí. Zvláště před domácí diváckou kulisou by bylo ideální představit se s novým autem. Ale plno věcí máme z Anglie. Kvůli brexitu, covidu a obecně zpoždění dodavatelského řetězce jsme neobdrželi včas díly, které máme objednané," lituje další člen novopackého autoklubu.
Pro vůz Super Buggy navíc platí ještě náročnější pravidla než pro běžnou velkovýrobu. "S tím mají problémy i klasické automobilky. V závodní branži se navíc díly dělají jako kusovky, tam je to obzvlášť náročné," připomíná závodník specifika výroby nové buginy.
Nudit se ovšem nebude. V kategorii cestovních vozů bude na startu Petr Šimurda, který bude pilotovat ještě loni jeho vlastní Škodu Fabia. "Chceme vyhrát a uvidíme, jak se s tím Petr popere. Myslím si, že je velice dobrý šofér a když nám bude přát štěstí - tady je to hodně o štěstí, trať je náročná, technická - a když nebude nějaký technický problém, tak se nám to podaří," věří Fejfar.
Závodní program začíná na divácky atraktivní trati ve Štikovské rokli v sobotu, vyvrcholením budou druhý den semifinálové a finálové jízdy.