Radikální změna image českého hokeje stála půl milionu. Dres s Jágrem si nekoupíte

Daniel Poláček Daniel Poláček
5. 11. 2018 12:31
Až áčko hokejové reprezentace ve čtvrtek nastoupí proti Švédsku, poprvé na sobě bude mít nové dresy. Na jejich přední straně už není státní znak, nýbrž logo svazu. Ten cenu za odvážnou a mnohými kritizovanou změnu identity nyní vyčíslil na půl milionu korun.
Na dresech hokejové reprezentace nově nebude státní znak, ale logo svazu.
Na dresech hokejové reprezentace nově nebude státní znak, ale logo svazu. | Foto: ČTK

"Přímé náklady jsou 500 tisíc," řekl deníku Aktuálně.cz svazový sekretář Martin Urban.

Logo lva vznikalo zhruba rok a půl a stojí za ním kreativní agentura Go4Gold, která se podílela na audiovizuálním programu k českému mistrovství světa 2015. Jedním z konzultantů byl vyhledávaný grafický designér Alan Záruba. Pracovní tým tvořili rovněž zástupci svazu a BPA, jejichž platy lze částečně řadit do nepřímých nákladů za logo.

Premiéra uniforem s novou fasádou proběhne ve čtvrtek večer u příležitosti oslav 110. narozenin českého hokeje. Ač reprezentanti naskočí proti Švédsku v rámci finského Karjala Cupu, budou hrát doma v pražské Tipsport areně. 

Nové dresy už v ostrých zápasech oblékly mládežnické reprezentace, třeba osmnáctka na Hlinka Gretzky Cupu v Edmontonu.

Ačkoliv hráčské uniformy jsou fanouškům nejvíc na očích, nejde jen o ně. Tvůrcům šlo o kompletní změnu image českého hokeje. "Nedělali jsme to zištně kvůli penězům," tvrdí sekretář Urban. "Důvody jsou dva. Tím prvním a hlavním je, že Český svaz ledního hokeje (nově Český hokej, pozn. red.) neměl korporátní identitu. Nebyl identifikovatelný. Používal státní znak stejně jako každá radnice."

"A když už identitu máte, můžete si ji právně chránit," dodává Urban.

S tím peníze souvisejí. Šéf hokejového svazu Tomáš Král už při představování loga podotkl: "Situace, kdy jsme nakládali s vypůjčeným státním symbolem, už byla neudržitelná. Neustále na nás parazitovaly různé subjekty."

Otázkou je, zda fanoušci budou originální (a právně chráněné) produkty s novým logem kupovat. Z ankety deníku Aktuálně.cz, v níž vyjádřilo svůj názor přes jedenáct tisíc lidí, je patrné, že většině se konkrétně nové dresy nelíbí. Polovina hlasujících vyřkla jednoznačné "ne", mírnější variantu "spíše ne" volilo přes dvacet procent čtenářů.

Dosavadní tržby však internetový vzdor příliš nereflektují, byť z nich ještě nejdou dělat velké závěry.

Společnost Střída sport, která pro svaz zajišťuje výrobu a prodej reklamních předmětů, hlásí za červenec až říjen téměř dvojnásobné tržby oproti stejnému období před rokem. Podíl dresů na tržbách zůstává zhruba stejný, poskočil z 15 na 16 procent.

Do optimistických čísel zřejmě promlouvá letní představení a propagace nových produktů. Reprezentace na druhou stranu nenastoupila před Karjala Cupem do žádného zápasu. Loni v srpnu hrála dvakrát proti Slovákům.

Řadu fanoušků může zklamat, že na zádech nového dresu nebudou moct nosit osmašedesátku se jmenovkou nejpopulárnějšího českého hokejisty Jaromíra Jágra. Upozorňuje na to oficiální fanshop.  

"Na tohle musíte mít právo, člověk vám ho musí dát," vysvětluje Urban. "My máme smlouvy se současnými reprezentanty. Každý, kdo nastoupí za národní mužstvo, podepisuje smlouvu na sezonu. Ty současné platí do 30. června 2019. Pak to právo na používání jména má ještě půlroční přesah."

Zájemci si tak momentálně mohou objednat dresy se jmenovkami hokejistů, kteří v létě dorazili na přípravný kemp do Přerova a kteří se zúčastní nadcházejícího Karjala Cupu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy