Český hokej radikálně mění image. Místo státního znaku bude na dresu nové logo

Daniel Poláček Daniel Poláček
23. 6. 2018 13:30
Nové logo vznikalo víc než rok, interní diskuze o změně probíhala pět let.
Martin Nečas v novém reprezentačním dresu.
Martin Nečas v novém reprezentačním dresu. | Foto: Martin Flousek/Český hokej

Praha - Už žádný státní znak. Symbol, s nímž čeští hokejisté vybojovali řadu památných úspěchů, z reprezentačního dresu mizí. Odvážný krok učinil hokejový svaz ke 110. výročí své existence. Hráči od příští sezony ponesou na hrudi nové logo, na němž je zobrazený lev z profilu.

"Reakce budou možná i rozpačité, tak padesát na padesát," myslí si brankář David Rittich. "Je to jako se vším novým. Padesát procent lidí řekne, že je to paráda. Padesát procent možná bude trochu skeptických."

Radikální změnu obhajuje svaz tím, že ji zkrátka musel udělat, neboť státní znak na dresu si nemohl právně chránit. "Situace, kdy jsme nakládali s vypůjčeným státním symbolem, už byla neudržitelná. Neustále na nás parazitovaly různé subjekty," tvrdí šéf svazu Tomáš Král.

"Rádi bychom, aby fanoušci navštěvovali zápasy v originálních produktech, protože i takto český hokej podporují," dodává Jana Obermajerová z marketingové agentury BPA, která se svazem dlouhodobě spolupracuje.

Svaz představil nový dres v bílé i červené variantě:

Gólman David Rittich.
Gólman David Rittich. | Foto: Martin Flousek/Český hokej
Útočnice Tereza Vanišová.
Útočnice Tereza Vanišová. | Foto: Martin Flousek/Český hokej

V novém hávu budou nastupovat všechny kategorie mužské i ženské reprezentace a také sledge hokejisté. Logo lva zamíří na fanouškovské předměty i na oficiální dokumenty. A aby toho nebylo málo, Český svaz ledního hokeje nově ponese přímočařejší název "Český hokej". 

"Museli jsme přistoupit ke komplexní změně. Z top šestky posledního světového šampionátu jsme byli jediní, kdo neměl unikátní hokejovou značku," vysvětluje sekretář svazu Martin Urban. "Museli jsme se vyrovnat současnému trendu."

Fanoušci každopádně nejvíc hledí na dres s novou fasádou.

Logo lva vznikalo přes rok a stojí za ním kreativní agentura Go4Gold, která se podílela na audiovizuálním programu k českému mistrovství světa 2015. Pracovní tým tvořili rovněž zástupci svazu a BPA. Jedním z konzultantů byl vyhledávaný grafický designér Alan Záruba, bratr komentátora Roberta Záruby.

"Hříva lva má šest cípů, což je počet hráčů jednoho týmu na ledě. Nechybí motiv puku, který má lev v tlamě," popisuje logo Tadeáš Drahorád z Go4Gold. "A když se podíváte na oko lva, tvarem připomíná ostrov Štvanice, což je místo pro český hokej zcela kultovní."

Diskuze o změně image probíhaly na svazu pět let. "Revidovali jsme nápady a hledali správný impuls ke změně," říká sekretář Urban. Oním impulzem je 110. výročí tuzemského hokeje.

Hráči reprezentačního áčka poprvé nastoupí v novém hávu v listopadu proti Švédsku. Na dresu budou mít lva se zlatou korunkou, zatímco pro mládežnické kategorie je přichystaná její bílá verze. "Naším cílem je, aby se juniorští reprezentanti neuspokojili a dál na sobě pracovali. Aby chtěli jednou obléct také dres se zlatou korunkou," vykládá Urban.

Poslechněte si, co o nové identitě českého hokeje řekl bývalý vynikající útočník Patrik Eliáš. | Video: Český hokej

Lva na hrudi v různých verzích (podle aktuálního politického režimu) dříve většinou nosili českoslovenští reprezentanti, tehdy ovšem šlo o státní znak. Na předku dresu se objevila i vlajka či písmena (ČSSR).

Po rozpadu společného státu pokračovali Češi v tradici, akorát využili nový státní znak. "Ten bude fanouškům chybět, protože na něj byli zvyklí. Je v nás, rádi ho vidíme a tu vizi máme pořád před sebou," říká bývalý útočník Patrik Eliáš. "Je ale skvělé jít s dobou a něco změnit."

Otázkou je, jestli bude podobně smýšlet i většina hokejových příznivců. Tak radikální proměna identity nepochybně vyvolá vášnivé reakce.

"Je to o názoru. Někomu se to líbit bude, někomu ne," odhaduje útočnice Tereza Vanišová. "Jsou lidé, kteří jsou na něco zvyklí a nemají rádi změny; a pak lidé, co jsou za změny rádi. Bude to hodně subjektivní."

 

Právě se děje

před 57 minutami

Do nového mýtného systému je přihlášeno jen 82 tisíc aut. Hrozí kolaps, říká ministr

Do nového mýtného systému, jenž má být spuštěn od letošního prosince, bylo dosud přihlášeno 82.000 vozidel, celkem se očekává 450 000 vozů. Většinu z registrovaných tvoří velcí dopravci, z menších firem, které ovšem v současném systému tvoří v souhrnu většinu, se zaregistrovalo pouze pět procent.

Zdroj: ČTK
Další zprávy