Brno - Ještě nikdy firmy vyrábějící sportovní zboží neinvestovaly v souvislosti s mistrovství světa ve fotbale tolik úsilí a peněz jako letos.
Mistrovství světa ve fotbale v Jihoafrické republice totiž neznamená jenom boj na hřišti, ale také v zákulisí. A proti sobě stojí především dva mocní dodavatelé sportovního zboží - Adidas a Nike.
Obě firmy čekají, že jim mistrovství světa přinese rekordní tržby. A v reklamě jde vidět, že jde o všechno. Na jedné straně Adidas Lionel Messi, na straně druhé pak Nike Cristian Ronaldo, kterému v reklamě sekunduje Homer Simpson.
Dresy z Číny, vlajky z Číny
Adidas vede v tom, kolik týmů obleče jeho dresy. Zatímco znak Adidasu bude mít dvanáct týmů včetně Německa, Jihoafrické republiky nebo Slovenska, Nike a Umbro, kterou americký výrobce také vlastní, obleče deset mužstev jako je Brazílie nebo Anglie.
Adidas tak obleče dvakrát víc týmů než na minulém mistrovství.
Když se dva perou, může se stát, že se bude radovat ten třetí. A kdo je ten v pozadí, kdo se může smát? Může to být především Puma, která obléká obhájce titulu z Itálie nebo fotbalisty Kamerunu.
A důvod ke spokojenosti mohou mít i čínští výrobci, kteří už chrlí napodobeniny dresů a vlajek států, které se na mistrovství světa dostaly. Jihoafrická fotbalová federace už tak vyzvala fanoušky, aby nekupovali tisíce národních vlajek vyrobených v Číně, které mají navíc špatně barvy.
A už byly zabaveny napodobeniny dresů za dva miliony eur. Organizátoři ale přiznávají, že čínskou konkurenci vymýtí jenom těžko - tak levně nedokáže na trh dodat výrobky nikdo.
Pro velké firmy přitom znamená mistrovství světa boj o budoucí miliardy. Adidas a Nike totiž soupeří o fotbalové prvenství dlouhodobě a každá z firem je přesvědčena, že vede ona.
My jsme jednička, tvrdí oba
„Nike je největší firmou ve fotbalovém podnikání," říká šéf německé pobočky Nike Carl Grebert. Fotbalová říše Nike, do které navíc patří značka Umbro, má miliardový obrat.
Adidas ale kontruje. „Adidas je číslo jedna ve fotbalovém světě, máme podíl převyšující celosvětově 34 procent a v Německu dokonce přes padesát procent," řekl deníku Die Welt Herbert Hainer z Adidasu. A firma věří, že MS jí přinese rekordní zisky.
Ukazuje se to i na příkladech z minulosti, kdy každé mistrovství vedlo k větším ziskům firem dodávající sportovní zboží. „Do mistrovství jsme investovali víc než kdykoliv předtím," vysvětluje manažer Nike Grebert.
Firma tak rozjela nejprve na internetu a nyní v televizi mohutnou reklamní kampaň, ve které učinkují Ronaldo, Ribéry nebo Rooney. „Online kampaně jsou mnohem důležitější než v roce 2006, musíme být přítomní v sociálních sítích," uvedla firma Nike.
Adidas má zase výhodu v tom, že dodává oficiální míč pro mistrovství. Ten se ale dočkal kritiky brankářů.
Brankáři v čele s Brazilcem Júliem Césarem a Španělem Ikerem Casillasem označili míč dokonce za "strašný" a přidali se k nim už i samotní hráči z pole. Někteří jej přirovnali k obyčejným výrobkům ze supermarketů.
Míč z dílny firmy Adidas byl podle mluvčího Thomase van Schaika dlouho testován bez jakýchkoliv stížností. "Začali jsme ho používat v několika ligových soutěží od prosince a odezva byla jen pozitivní. Navíc jsme dodali míče i všem účastníkům mistrovství světa, aby si na něj zvykli. Jsem docela překvapený, jak jej nyní kritizují," divil se Van Schaik.