Přichází nejdražší reklamní noc na světě

Roman Gallo
5. 2. 2006 19:50
Praha/ Detroit Za jednu vteřinu uběhne sprinter deset metrů. Za vteřinu stihnete říct jedno, dvě slova. Za stejnou vteřinu zaplatí inzerent 85 tisíc dolarů, tedy asi dva miliony korun
O vítězství v Super Bowlu se popere tým Seattle Seahawks.
O vítězství v Super Bowlu se popere tým Seattle Seahawks. | Foto: Reuters

Kdy? Dnes v noci, během vysílání finále ligy amerického fotbalu  - čtyřicátého Super Bowlu.

  • Více o utkání si můžete přečíst ZDE
  • Uvniř článku naleznete novou fotogalerii

Důvod, proč je řada firem připravena platit za půlminutový televizní reklamní spot více než dva a půl milionu dolarů (zhruba 60 milionů korun), je jasný. V neděli usednou  k obrazovkám, tak jako každý rok v tuto dobu, desítky milionů Američanů. Loni jich bylo bezmála 90 milionů, na celém světě pak celkem 800 milionů lidí.  Mnoho diváků přitom podle serveru CNNMoney.com ani tak nezajímá, kdo vyhraje fotbalový superpohár, ale spíše to, jak bude vypadat nová televizní reklama na oblíbený hamburger nebo nápoj.

"Sledování Super Bowlu je jako národní svátek," řekl serveru AdAge.com Andrew Donchin, jeden z ředitelů mediální agentury Carat USA. "Lidé si sednou a dívají se na reklamy více než kdykoli jindy".

Budova společnost General Motors v Detroitu se oděla do znamení Super Bowlu. Vinilový znak tvoří 677 oken, táhne se přes 21 poschodí.
Budova společnost General Motors v Detroitu se oděla do znamení Super Bowlu. Vinilový znak tvoří 677 oken, táhne se přes 21 poschodí. | Foto: Reuters

Brad Adgate, viceprezdent marketingové firmy Horizon Media dodává : "V tomto světě rozdrobených médií je Super Bowl jedna z posledních možností, kdy můžete počítat s tím, že dostanete 90 milionů diváků, aby se podívali na vaši reklamu v jednu chvíli." 

Super Bowl nejsledovanější americká show

Super Bowl je nejvíce sledovanou americkou televizní událostí od roku 1995. Přitahuje řadu velkých inzerentů, jakými jsou Ford, Pepsi, Visa, Gillette či  Anheuser-Busch. Právě pivní velkovýrobce loni koupil deset z šedesáti reklamních spotů vysílaných během zápasu. "Je to velká šance oslovit masu lidí," řekl televizní stanici CNN Tony Ponturo, viceprezident  pro media a sportovní marketing společnosti Anheuser-Busch.

Podle agentury Bloomberg v roce 2004 sledovalo Super Bowl 41,4 procenta ze 108,4 milionu amerických domácností, které měly zapnutou televizi.

Ceny za reklamu rostou a rostou

Loňské vysílání finále přilákalo inzerci v celkové hodnotě 140 milionů dolarů. 

Ceny za reklamu během Super Bowlu rostou od ledna 2002, kdy nižší poptávka po inzerci vyvolaná teroristickými útoky 11. září 2001 stlačila cenu o pět procent ve srovnání s předchozím rokem. V lednu 2002 se tak za půlminutový reklamní spot platily dva miliony dolarů. Poté už cena jen šplhala vzhůru: v roce 2003 na 2,1 milionu, o rok později na 2,25 milionu, v roce 2005 na 2,4 milionu dolarů. To je dvojnásobek ceny, kterou bylo nutno zaplatit před deseti lety. Letos se očekává, že za půl minuty bude inzerent platit až 2,6 milionu dolarů.

Obvykle se přitom na stejné stanici ve stejném čase prodává stejně dlouhý reklamní spot za šestkrát nižší než "superbowlovou" cenu, tedy za 400 tisíc dolarů.

Z tohoto pohledu se první platba za televizní reklamu odvysílanou stanicí NBC v roce 1941 zdá směšná. Za minutu v televizním éteru bylo nutné zaplatit čytři dolary.

Kolik sde platí za TV reklamu v Česku?

Dnes se za nejdražší půlminutové bloky platí i miliony dolarů, v Česku pak maximálně milion korun.

  • Více o vývoji reklamy najdete ZDE

Která reklama byla nejdražší na českém televizním trhu, je podle odborníků těžké zjistit. Záleží to na počtu diváků, kteří ji zhlédli, i na finančních podmínkách televize. Například Nova za oslovení jednoho procenta dospělých (asi 84.000 lidí) ve svých reklamních pauzách účtovala téměř 20.000 korun za půl minuty; pokud by tak například významnou sportovní či jinou událost včetně reklamy zhlédly tři miliony lidí, inzerent by za takovou reklamu zaplatil zhruba 700.000 korun bez slev a bonusů.

Super Bowl letos hostí Ford Fields v Detroitu. Detroitská radnice nechala na příjezdových cestách k tomuto předměstí nainstalovat obří bezpečnostní rámy, kterými kontroluje všechny přijíždějící.
Super Bowl letos hostí Ford Fields v Detroitu. Detroitská radnice nechala na příjezdových cestách k tomuto předměstí nainstalovat obří bezpečnostní rámy, kterými kontroluje všechny přijíždějící. | Foto: Reuters

Podle dostupných údajů  zatím nejvíce diváků zhlédlo reklamu na Ford Transit během pořadu k pětiletému výročí Novy na počátku února 1999. Ve zlatých časech Novy, kdy její podíl na trhu pravidelně překračoval 50 procent a blížil se i k 60 procentům, zhlédlo tehdy reklamu na automobil asi 59 procent všech dospělých Čechů, tedy asi pět milionů lidí, což by podle současného ceníku znamenalo účet na necelý milion korun.

Super Bowl v knize rekordů

Astronomická reklamní cena Super Bowlu se prosadila i do Guinessovy knihy rekorů. Věhlasná kniha ale upozorňuje, že vzhledem k obrovské sledovanosti je reklama de facto velice levná, vyjde totiž na méně než dolar za oslovení jednoho potenciálního zákazníka.

"Nemyslím, že je to plýtvání penězi, protože normálně nemáte šanci zasáhnou takové množství lidí jedním reklamním spotem," uvedl pro televizi ABC David Brandt, výkonný ředitel výzkumné mediální firmy OTX.

Zimní olympiáda reklamu na Super Bowl nesníží

Obavy, že inzerenti budou letos při Super Bowlu střídmější, protože budou šetřit peníze na reklamu během zimních olympijských her začínajích za několik dní, se nenaplnily. Reklamní čas opět o několik procent zdraží a vyšplhá se až na 2,6 milionu dolarů za půl minuty.

Ukázalo se, že pro velké společnosti s obrovským reklamním rozpočtem má smysl inzerovat během Super Bowlu i zimní olympiády. "Pokud máte hromadu peněz na utrácení, můžete nastartovat novou reklamní kampaň spolu se Super Bowlem a pokačovat na olympiádě," řekl serveru CNNMoney.com Bill Carroll viceprezident Katz Television Group, poradenské firmy specializující se na média.

Super bowl přitahuje celebrity i skandály

Právě rok 2004 "proslavila" zpěvačka Janet Jacksonová, která v průběhu poločasové hudební show odhalilal v přímém přenosu jedno své ňadro. Tento prohřešek vyvolal jen v prvním týdnu po utkání negativní reakci dvouset tísíc rozhořčených Američanů, kteří si na zpěvaččinu obscénost stěžovali americké Federální komisi pro spoje (FCC).  "Stalo se to v polovině zápasu při přestávce, jejíž program zajišťovala stanice MTV," komentoval incident mluvčí NFL Greg Aiello. Vedení televize CBS se  po zápase za neplánovaný erotický okamžik divákům omlouvalo a také zaplatilo vysokou pokutu.

  • Více o pokutě za odhalené ňadro nalezente ZDE

Jacksonová nejprve říkala, že šlo o nedopatření, později přiznala, že šlo o plánovanou akci, byť jen z poloviny. Její ňadro údajně mělo zůstat zahaleno krajkou.

Jendím z těch, kteří vystoupí při letošním SB, je zpěvák Rolling Stones Mick Jagger.
Jendím z těch, kteří vystoupí při letošním SB, je zpěvák Rolling Stones Mick Jagger. | Foto: Reuters


Má přijít i ministryně Riceová i Rolling Stones

Dnes večer se má v hledišti detroitského stadionu mezi celebritami objevit i ministryně zahraničí Spojených států amerických Condoleezza Riceová. V poločase utkání diváky rozproudí vystoupení Rolling Stones.

Utkání začíná v neděli ve 23:30 SEČ Finále hrané v Detroitu bude letos vysílat televizní stanice ABC.

 

Právě se děje

Další zprávy