10 rad Američanů, jak vylepšit olympiádu

SportPlus, zh, USA Today
27. 2. 2006 20:20
Ameriku přestává bavit zimní olympiáda a diváci odcházejí od televizních přenosů po milionech. Zimní hry v Turíně sledovalo v USA jen kolem pěti procent dospělé populace.
Jeden z účinkujících při závěrečném ceremoniálu
Jeden z účinkujících při závěrečném ceremoniálu | Foto: Reuters

Oproti Naganu 1998 to je pokles o 25 procent, ve srovnání se Salt Lake City 2002 o 32 procent.

Ztrátu zájmu mohl zavinit časový posun mezi Evropou a Amerikou. Ale neméně silný vliv připisují experti také internetu, jemuž dala řada Američanů při sledování her přednost. Důležitý faktor vidí deník USA Today i v tom, že olympiáda zkrátka není zejména pro mladé Američany jaksi "cool",  nepřitahuje,  nezajímá je.

USA Today proto oslovil přední odborníky na sportovní marketing, image makery či organizátory velkých sportovních akcí a zeptal se jich, jak by olympiádu vylepšili, aby znovu lákala. Z jejich odpovědí sestavili novináři Bruce Horovitz a Laura Petreccová desatero rad:

1. Udělejte z olympiády reality show
V době televizních reality show bez hranic lidé dychtí po pikantních detailech a ostrých soubojích. Sportovci by měli mít zpovědnice, kde by se na kameru vyznávali ze svých nejskrytějších  myšlenek.

Olympionici by také měli na sobě nosit sedm dní v týdnu a dvacet čtyři hodin denně kamerku a mikrofonek,  aby diváci mohli sledovat, co se děje nejen během soutěží, ale i na trénincích, na pokoji, na párty či na týmových poradách.

Foto: Vyvolení 2

Odborníci též radí obnovit hromadné bydlení v olympijské vesnici. Kdyby velká část výprav nebydlela zvlášť a vesnice byla namačkána sportovci různých národů a prošpikována skrytými kamerami, o přitažlivé okamžiky a delikátní situace by jistě nebyla nouze. Zvláště noční bratření olympioniků by jistě přitáhlo velké množství diváků.

2. Nechte diváky hlasovat
Veleúspěšné formáty jako Americký idol (americká obdoba pořadu Česko hledá Superstar) ukazují nový fenomén. Oficiální porota  není jediným hodnotícím hlasem, vzrůstá moc a obliba diváckého hlasování.  Mladí lidé potřebují mít pocit, že jsou součástí dané události, že spolurozhodují o její podobě. Ne že by zrovna rozhodovali o zisku medailí, ale určitě by se rádi zapojili třeba do hlasování o nejhezčí párek olympioniků.

3. Využijte více technologií
Má-li být olympiáda "cool", měla by využívat  více "cool" technologií, jako je streamování videa na internetu, textové zprávy, speciální olympijské vyzváněcí melodie, olympijské počítačové hry či hry do mobilů.

4. Zaměřte se na rivalitu

Jakákoliv sportovní událost bez rivality je nudná, domnívají se lidé oslovení deníkem USA Today. Za příklad dávají legendární "Zázrak na ledě" v Lake Placid 1980, kdy neznámí američtí hokejisté porazili jasné favority ze Sovětského svazu. Studená válka byla tehdy v plném proudu, tato sportovní událost se stala nezapomenutelným zážitkem a symbolem her. Ale kdo ví, že rakouský tým alpského lyžování byl v Turíně největším rivalem Američanů?

5. Ukažte více soubojů tváří v tvář a více propadáků

V mnohých disciplínách je jediným viditelným soupeřem čas, stopky rozhodí mezi sportovce zlato, stříbro a bronz. Pro diváky je však atraktivnější souboj muže proti muži (respektive ženy proti ženě).

Odborníci rovněž doporučují, aby se televize věnovaly i propadákům a prohrávajícím. Zvláště mladé publikum  rádo sleduje neúspěchy a selhání.  Puberťáci cítí k mimořádně talentovaným jedincům zášť a závidí jim, rádi se proto dozví, že i tito dokonalí lidé chybují.

Americká snowboardistka Elena Hightová při nočním tréninku na U-rampě.
Americká snowboardistka Elena Hightová při nočním tréninku na U-rampě. | Foto: Reuters

6. Nabízejte více muziky, méně tlachání
Kdyby se olympijské přenosy napříště řídily radami amerických odborníků, komentáře sportovního dění by vystřídala moderní hudba, sportovní přenosy by se spíše podobaly hudebním videoklipům. Některé disciplíny lze doprovázet výhradně hudbou (například U-rampa), tam kde je komentář potřeba, měly by si televizní stanice najít nějaké "cool týpky". Teenager absolutně nemá zájem na tom, aby mu třeba závody snowboardistů popisoval nějaký pán podobný hlasem i věkem jeho otci.

7. Vraťte se ke čtyřletým přestávkám
Marketingoví odborníci tvrdí, že by mezi olympiádami (letními i zimními) měly být čtyřleté pauzy. Pouhé dva roky, které dělí zimní hry od letních, prý způsobují únavu z olympiády. Výjimečnost tohoto sportovního svátku značně rozředila jeho přílišná frekvence.

8. Buďte nepředvídatelnější
 
Dobrým kořením olympiády by byla nepředvídatelnost a překvapení. Lidi je milují. Jako příklad navrhovatelé zlepšováků uvádějí ohromené davy diváků v Atlantě 1996, když se jako poslední člen pochodňové štafety objevil legendární boxer Muhammad Ali.

9. Buďte extrémnější
 
Organizátoři olympiády a členové Mezinárodního olympijského výboru by se měli inspirovat stále populárnějšími  "X Games" (Hry extrémních sportů) a zařadit do programu více adrenalinových  extrémních disciplín. Prvním krokem bylo zařazení snowboardcrossu, Češi by se jistě nezlobili, kdyby se na zimních olympiádě objevil i skikros, v němž patří ke světové špičce.#reklama

Na  letní hry pak odborníci doporučují zařadit třeba skateboarding,  motocross či motoristické sporty. (Tady by ovšem američtí odborníci na "cool olympiádu" museli přepsat Olympijskou chartu, která praví, že "na program olympijských her nelze zařadit sporty, disciplíny nebo soutěže, v nichž výkony závisejí hlavně na mechanickém pohonu"...)

10. Přehodnoťte poselství olympiády
"Je olympiáda o sportovních výkonech na nejvyšší úrovni nebo o vytváření zisku?" pokládají na závěr provokativní otázku odborníci dotázaní novináři z amerického deníku USA Today.

 

Právě se děje

Další zprávy