Praha - Jedna z prvních sad medailí na olympiádě v Riu bude rozdána cyklistům. Hned v úvodním soutěžním dni olympiády se totiž uskuteční silniční závod mužů s hromadným startem. A fanoušci si od tohoto klání slibují velmi atraktivní podívanou. Příznivci české cyklistiky pak budou moci v národních dresech s nově dominantní bílou barvou fandit hned čtveřici závodníků, lídrem bude Leopold König.
Šesté OH s profesionály
Profesionálové mohou na olympijských hrách startovat od Atlanty 1996, v Riu to tak bude pošesté. Kvalifikační kritéria, která tentokrát umožňovala na startu maximálně pět závodníků z jedné země, sice způsobují, že je kvalita startovního pole o hodně nižší než třeba na světovém šampionátu.
Na druhou stranu je ale, jak nám ukazují i předchozí olympijské závody, pro silné země mnohem těžší kontrolovat vývoj závodu. Naposledy v Londýně domácí Britové s Wigginsem či Froomem nedokázali udržet peloton pohromadě. Mark Cavendish tak vytouženou zlatou medaili nezískal a diváci místo toho mohli sledovat velmi atraktivní závod.
Trať v Riu bude ale mnohem náročnější než tomu bylo před čtyřmi lety. A měla by být také ještě náročnější než okruh v Pekingu. Mezi startem a finišem ve Flamengo Parku závodníci zdolají 237,5 kilometrů. Kolem Copacabany se peloton nejprve přesune na první okruh „Grumari“ obsahující dva kratší kopce, ten objede čtyřikrát.
Rozhodovat ale budou až tři okruhy „Vista Chinesa“ s téměř devítikilometrovým stoupáním, kam se závodníci přesunou ve druhé polovině závodu. Z vrcholu posledního kopce bude do cíle zbývat 6 kilometrů sjezdu a 20 kilometrů po rovině zpátky do Flamengo Parku.
Prototypem favorita je Valverde
Hledání favoritů je v olympijských závodech vždy ošemetné. Vývoj se může ubírat mnoha směry a kvůli menší síle jednotlivých týmů je poměrně pravděpodobné, že se utvoří větší skupina, která by mohla dojet až do cíle. Závod by měl sedět především klasikářům-vrchařům.
Prototypem vítěze pro tuto trať je jistě Alejandro Valverde, který se o roli lídra španělského týmu bude dělit s velkým rivalem Joaquinem Rodriguezem. Valverde dokáže stoupání vyjet s nejlepšími. Z vrcholu posledního kopce ale zbývá ještě dlouhých 26 kilometrů do cíle, což nenahrává útoku jednotlivce, a ve spurtu menší skupiny na závěr takto náročného závodu jezdec Movistaru těžko hledá soupeře.
Itálii do boje povede Vincenzo Nibali, který se po vítězném Giru rozjížděl na Tour. „Žralok z Messiny“ je také vítězem posledního ročníku Okolo Lombardie, což je klasika náročností a profilem zřejmě nejpodobnější olympijské trati. Stříbrnou medaili, s níž se musel za diskutovaných okolností spokojit v Londýně, může vylepšit Rigoberto Uran. Kolumbijci pojedou v pěti a jejich sestava s Chavesem, Pantanem či Henaem budí respekt. Jednorázové navíc takto těžké závody ale velmi sedí právě Uranovi.
Útočit budou i Costa či Martin
Belgičané nominovali Gilberta či Van Avermaeta, jejich nejžhavějším želízkem v ohni by však měl být Tim Wellens. Všichni favorité počítají s Ruiem Costou, světovým šampionem z roku 2013. Jeho nástupce v duhovém dresu, Polák Michal Kwiatkowski sice letos po přestupu do Sky příliš neoslňuje, případný triumf by však nebylo možné označit za velké překvapení.
A Irové, ač pojedou jen ve dvou, mají v osobě Daniela Martina jednoho z největších favoritů. Martina na startu doplní jeho bratranec Nicolas Roche. „Zelený ostrov“ tak budou reprezentovat výhradně závodníci z rodinné přízně majitele „Triple Crownu“ z roku 1987, Stephena Roche.
Francouzi se budou spoléhat na Juliena Alaphilippa a Romaina Bardeta, Nizozemci na Baukeho Mollemu či Wouta Poelse. Lídrem britského týmu bude Chris Froome, tomu se však zatím nepovedlo ani zasáhnout do boje o vítězství v kterékoli jednorázovce. Je ale třeba počítat i s jeho krajany Cummingsem, Adamem Yatesem a Geraintem Thomasem.
Češi všechno pro Königa
Český tým jede s jasnou taktikou „všechno pro Königa“. Leopold König se díky zdravotním problémům z kraje sezony cítí být čerstvý a na závod natěšený. Sice nebývá považován za jezdce pro jednorázové závody, náročný profil by mu ale měl sedět. A když se podíváme dále do historie na jeho působení v českém pelotonu, uměl občas i solidně zaspurtovat z menší skupiny.
Tak uvidíme. Úkolem Bárty, Vakoče a Štybara bude ušetřit lídrovi co nejvíc sil pro závěr. Reprezentační trenér Tomáš Konečný by pak byl jistě rád, kdyby český dres nechyběl v žádném z úniků, které se za více než šest hodin závodu vytvoří.