Praha, Monte Carlo - Tradiční Rallye Monte Carlo dnes začíná další sezona světového šampionátu v automobilových soutěžích. A podobně jako v třech předchozích letech visí ve vzduchu před startem první rychlostní zkoušky jediná otázka: Dokáže někdo porazit suverénního Sébastiena Ogiera a tým Volkswagen, kteří suverénně ovládli předchozí tři sezony?
Kalendář MS v rallye v sezoně 2016 najdete ZDE
"Je skvělé se vrátit zpátky za volant Pola a navíc ještě jet první kilometry v mém domovském městě Gap," liboval si Ogier po včerejším zahřívacím shakedownu před startem už 84. ročníku Rallye Monte Carlo.
"Jedeme potřetí za sebou obhajovat titul mistra světa. Soupeři nespali a své vozy vylepšili podobně jako my. Ale během homologační periody umožňují pravidla jen částečné úpravy. Díky této stabilitě můžeme znovu útočit na titul. A to je také naším letošním cílem," uvedl šéf Jost Capito, ředitel Volkswagenu Motorsport
Jediný nový vůz nasadí Hyundai
Speciál VW Polo R WRC je v mezích stávajícím pravidel skutečně o dál než jeho soupeři. Navíc oficiálně je to jeden ze dvou továrních týmů, protože Citroën ten svůj oficiální letos nenasadil a Ford se ukrývá pod hlavičkou vrchního ladiče M-Sport.
Ve hře tak zůstalo pouze Hyundai, které ovšem navzdory blížícím se novým předpisům jako jediné letos nasadí zbrusu nový vůz - i20 WRC.
Nové Hyundai i20 WRC 2016:
Here's our New Generation i20 #WRC from a few angles! #HyundaiWRC pic.twitter.com/Xsfs4RIAbo
— Hyundai Motorsport (@HyundaiWRC) December 9, 2015
"Automobil prošel v posledních měsících důkladným vývoje, ale až v Monte Carlu budeme mít první příležitost porovnat jeho výkonnost s našimi soupeři. Poprvé jsme zde nasadili tři vozy. Zatímco Thierry Neuville a Dani Sordó pojedou v nových i20, Hayden Paddon bude na svém prvním Monte řídit loňskou specifikaci vozu," uvedl šéf stáje Hyundai Michel Nandan.
Rok 2017 přinese revoluci
Proč takový úprk ze světového šampionátu? Na vině jsou nové technické regule přichystané na příští rok. Automobily dostanou díky výraznějším spoilerům a o 55 mm větší povolené šířce "dravější" tvary.
Navíc díky rozšířenému restriktoru turba na 36 mm se zvýší výkon na 385 koní. To vše s elektronicky kontrolovanými diferenciály a v celkové váze snížené o 25 kg.
Co přinesou nová pravidla v roce 2017 v designu speciálů WRC:
POLO WRC2017の相違点エアロパーツが全体的に大型化してる 棚ウィングもより大きくなった あとアンチラグシステムのパラパラ音がより細かくなってる感じだ pic.twitter.com/nKl1XmX0uN
— かるや (@frogman_corps) January 13, 2016
Mezinárodní automobilová federace FIA připravila revizi technických norem s jediným cílem. Zatraktivnit soutěže, přilákat přední světové značky a fanouškům přinést show blížící se legendární skupině B z poloviny 80. let.
Prokop pojede až v Mexiku
Česká účast bude v letošní sezoně trochu slabší, než na jakou byli tuzemští fanoušci zvyklí. Vzhledem ke startu na Rallye Dakar se jediný český účastník elitního klání vozů WRC Martin Prokop objeví na startu až v březnové Mexické rallye.
Mladoboleslavská Škoda chystá frontální útok na titul v druhé nejsilnější třídě WRC2. Ale o ten se postarají hlavně Švéd Pontus Tidemand a Esapekka Lappi z Finska, Jan Kopecký nastoupí jen v několik vybraných podnicích. Jeho cílem je letos především obhajoba domácího titulu.
Vzhledem k tomu, že v Monte Carlu nestartuje ani tradiční účastník otvíracího podniku sezony, Martin Rada v Alfě Romeo, bude jedna z neprestižnějších rallye poprvé od roku 2001 bez české posádky.
Tedy vlastně jednoho Čecha na startovní listině najdeme, Lukáš Kostka bude navigovat Slováka Martin Kočího v Citroënu DS3 R3T Max ve třídě WRC3.
Rallye Monte Carlo startuje dnes po dvacáté hodině první dvojicí rychlostních zkoušek, vítěze poznáme v neděli po poledni.
Celý šampionát, který je letos proti uplynulé sezoně doplněný ještě o podnik v Číně, zakončí v listopadu Australská rallye.