Ron Dennis omlouval tajnosti se jménem druhého pilota stáje McLaren tím, že dotyčného nechce vystavit zbytečnému mediálnímu tlaku. A měl pravdu.
Jakmile 24. listopadu oznámil, že kolegou Fernanda Alonsa bude jednadvacetiletý šampion seriálu GP2 Lewis Hamilton, dostal se mladý Brit pod mediální palbu.
- Ve formuli jedna nezbyl kámen na kameni - čtěte ZDE
- Dvojkou McLarenu bude mladíček Hamilton - čtěte ZDE
Jedni se domnívají, že formuli jedna měl jezdit dávno, jiní zase obviňuji Dennise z toho, že nadějného závodníka McLaren "odvaří".
Budu řídit váš vůz, pane Dennisi
Kariéra Lewise Hamiltona, který se narodil 7. ledna 1985, začala už v osmi letech, kdy poprvé usedl za volant motokáry. V deseti vyhrál britský motokárový šampionát, což zopakoval i v následujících dvou letech..
O dva roky později došlo k prvnímu osudovému setkání malého závodníka a Rona Dennise. Při vyhlašování cen v Londýně si to dvanáctiletý motokárový šampion namířil přímo k němu, podal mu ruku a klidně spustil: "Jsem Lewis Hamilton a chci abyste věděl, že jednou budu řídit váš vůz."
"Už si nepamatuju, co jsem mu řekl, ale vím, jak jsem za Ronem Dennisem šel. Překvapilo mě, že si na mě tehdy našel celou čtvrthodinu," vzpomínal Lewis Hamilton po letech na podařený večer.
Dennise neuchvátila jen Lewisova suverenita, ale hlavně mu nemohl uniknout talent malého závodníka. Tak jej roku 1998 zařadil do systému výchovy jezdců, který právě McLaren podporoval.
Už v té době se o Hamiltonovi hovořilo jako o výjimečném talentu a perspektivně prvním černochovi v kokpitu F1. Vždyť to byl první teenager, s nímž kdy která stáj nejvyšší formulové kategorie podepsala dlouholetý kontrakt s výhledem účasti v šampionátu a výraznou finanční podporou.
Právě díky Dennisovým penězům se Hamilton stal do roku 2000 motokárovou star číslo jedna a vybojoval evropský i světový titul. To se mu povedlo v 15 letech, což dodnes nikdo nepřekonal.
V motokárách už nemohl potomek obyvatelů karibského ostrova Grenada dosáhnout ničeho dalšího, přesedl tedy do svého prvního monopostu.
Ve Formuli Renault se rychle zabydlel. V roce 2002 byl třetí v britském šampionátu a už o rok později jej jako18letý s přehledem vyhrál. S deseti vítěznými jízdami byl jistým šampionem už tři podniky před koncem sezony.
V pomyslném žebříčku se Hamilton přesunul o stupínek výš a přede dvěma lety přesedl do formule 3. V nabitém startovním poli Eurosérie F3 plném dravých mladíků toužících po místě ve formuli jedna mu patřilo slušné páté místo.
O 15 bodů překonal sedmého Robeta Kubicu z Polska , který se letos impozantně ukázal v kokpitu BMW-Sauberu. Jen dva body zaostal za dalším letošním formulovým nováčkem Nico Rosbergem (Německo, Williams). A to ještě vyhrál prestižní závod F3 v ulicích čínského Macaa.
Zajímavé je, že ani na jednoho z tria nejlepších (Brit Jamie Green a Francouzi Alexandre Premat a Nicolas Lapierre) zatím volant formule jedna nezbyl.
Hamilton se ale vůbec neohlížel na soupeře a vloni už Eurosérii vyhrál. Z dvaceti jízd vyhrál plných 15 a jistotu absolutního triumfu měl už čtyři jízdy před koncem seriálu.
Navíc triumfoval v tradičním Marlboro Masters v nizozemském Zandvoortu a ovládl i velkou cenu F3 v Monaku.
Také GP2 může pomoci kariéře
Na rozdíl od Fernanda Alonsa či Kimi Räikkönena nebyla pro Hamiltona formule 3 výtahem mezi elitu. Letos tedy usedl za volant podceňované GP2.
Bývalá F3000 už pomalu přestává být jen výplní víkendu grand prix a opět se stává kolbištěm, kde se bojuje o místo na slunci v F1.
Zatímco vítězové této série z let 2000 až 2003 se do formule jedna buďto vůbec nedostali nebo tam jen paběrkovali, šampion z roku 2004 Vitantonio Liuzzi o rok později usedl do Red Bullu a v F1 se objevila nebo objeví kompletní první trojka z loňska (Nico Rosberg, Fin Heikki Kovalainen a Scott Speed z USA).
Hamilton si byl vědom, jak těžká úloha jej čeká a že právě v roce 2006 musí ukázat, na co má. A také ukázal.
I když jej monopost stáje ART Grand Prix dovezl jen jednou k vítězství v kvalifikaci, z 21 jízd jich vyhrál pět a v dalších devíti byl na stupních vítězů. K nejcennějším úspěchům patří triumf v Grand Prix Monaka.
V konečném účtování měl Lewis Hamilton o osm bodů víc než druhý Nelson Piquet junior. I když syn brazilského trojnásobného mistra světa F1 byl velmi rychlý, často nedokázal udržet na uzdě emoce, což přinášelo zbytečné výpadky.
F1: Velké výsledky, nebo propadák?
Teď čeká Lewise Hamiltona další premiéra. Jednu malou si odbyl 29. října, kdy poprvé pilotoval McLaren už ne jako testovač ale jako regulérní pilot. Vůz sice trápily technické problémy, ale i tak zajel ten den ve Valencii šestý nejrychlejší čas.
Další premiéra přijde 18. března 2007 v Melbourne. V Albert Parku bude prvním černochem za volantem formule 1. Ale ne prvním jezdcem tmavé pleti. Tento primát mu už před 30 lety vzal Američan Danny Ongais.
Rodák z Havaje se 2. října 1977 postavil na start Velké ceny USA, kde pilotoval monopost Penske. Celkem odjel čtyři velké ceny, do dalších dvou se nekvalifikoval. Více se mu dařilo v IndyCars, ve slavném závodě 500 mil v Indianapolis byl čtyřikrát v první desítce.
"První rok bude hodně těžký. Zvlášť po boku Fernanda Alonsa. Ale jsem mladý, budu se učit a jsem připraven udělat vše, co je mých silách," řekl Hamilton britskému Autosportu krátce poté, co se definitivně dozvěděl dobrou zprávu o formuli jedna.
Britové v Hamiltonovi vidí konečně naplnění desetiletého snu, tedy návratu koruny formulového mistra světa do impéria královny Alžběty II. Naposledy se to povedlo Damonu Hillovi za volantem Williamsu v roce 1996.
Hill na stránkách listu Daily Mail předpokládá, že Hamiltonovým největším soupeřem bude jiný Brit - o pět let starší Jenson Button. "Jsme tu, abychom pracovali a jeden druhého porazili, ne abychom spolu kamarádili," opáčil pilot Hondy.
Mnohem tvrději se do angažování nováčka pustil další britský jezdec v současném startovním poli, David Coulthard z Red Bullu. Podle něj dostal šanci příliš brzy a hrozí, že jej počáteční neúspěchy zbrzdí.
"Po boku Alonsa jej čekají hodně těžké časy. Alonso je sice u McLarenu nováčkem, ale získal dva tituly. Prvním, s kým někoho porovnáváte, je jeho týmový kolega. A pokud Lewis bude výrazně horší než Fernando, může to výrazně nabourat jeho sebedůvěru," domnívá se bývalá dlouholetý člen stáje McLaren.
S jeho hodnocením však nesouhlasí Ron Dennis. "Lewis je budoucnost. Dostane od nás všech pomocnou ruku, aby v našem týmu vyrostl v kvalitního závodníka. A on si to místo zaslouží," řekl.
O tom, zda bude mít pravdu Ron Dennis, nebo David Coulthard, se rozhodne až příští rok. Už nyní je však jasné, že jméno Lewis Hamilton bude ve zpravodajství z formule jedna velmi frekventované.