Praha - Daniel Landa představil další ze svých monstrózních projektů. Ve spolupráci se zkušeným soutěžákem Vojtěchem Štajfem se vydá do Íránu, aby se tam v polovině září zúčastnili Íránské rallye.
Pro kontroverzního umělce to ovšem nebude jen "svezení" v šampionátu Středního východu, který právě tímto podnikem vyvrcholí. Cesta do Persie pro něj má hlubší význam. A to dokonce obrozenecký.
Jde totiž o pokračování mise do Afghánistánu, kde podle svých slov probouzel tisíciletou indoevropskou tradici. "Stejně jsme plánovali cestu do Íránu, protože to je země, kde je mnoho památek odkazujících na indoevropskou tradici. Mimo jiné také v městě Persepolis, kde bude servisní zóna Íránské rallye," vysvětlil populární zpěvák.
"Jedeme reprezentovat indoevropanství"
"Jakmile jsem to uslyšel, tak mě napadlo, že se tak dá spojit šíření indoevropanství s rallye. Slovo dalo slovo, upekli jsme projekt a naše indoevropská mise bude mít podobu rallye," dodal Landa.
Tato "mise" se odrazila také na boku vozu, kde se nad tradiční červenou runou objevil nápis "ARIA" v runovém písmu.
"Této soutěže se účastní posádky, které mají na autech nápisy jako Katar nebo třeba Abú Dhabí. Oni jedou za Katar nebo Abú Dhabí a my za árijský, tedy indoevropský kulturní prostor. Jedeme to probouzet i do Íránu a upozornit, že takový prostor tady je tisíce let. A jedem tam reprezentovat jako česká posádka s afghánským kořením," doplnil pilot vozu Škoda Fabia R5 s odkazem na svého afghánského navigátora Fawada Nadriho.
Vedle účasti v soutěži chystá umělec, který nedávno vystupoval pod pseudonymem Žito, v rozvalinách někdejšího perského královského města Persepolis natáčení nového videoklipu. "Bude to taková duševně archeologická cesta," shrnul své cíle
Žádné prosté vlasy ani alkohol
Specifikem Íránské rallye je šotolinový povrch, takže obě Škody Fabia R5 mají vysoko nastavený podvozek. S tím ale Landa problém nemá. "Je to skoro až autokrosové auto. Ale v autokrosu jsem nějaký pátek závodil a také jsme to auto testovali právě na autokrosové trati v Sedlčanech. Vůz je skvělý, chová se nádherně. To auto je mazlíček, ukrutně si to užijem," vysvětlil.
Taková cesta do Íránu ovšem není jen tak, je třeba respektovat místní zvyklosti. To se dotkne celého asi 30členného týmu, který bude účast dvou soutěžních vozů zajišťovat. Například Štajfova navigátorka Markéta Skácelová se v místě konání soutěže může pohybovat buď v nehořlavé kukle nebo závoji, ale určitě ne prostovlasá.
V zemi také platí naprostá prohibice. "Několikrát jsem zdůraznil mechanikům, že poslední kapku alkoholu si dají na turecko-íránské hranici," připomněl šéf výpravy Štajf, že se muselo počítat s každým detailem.