Praha - Už za necelé tři týdny poletí automobilový závodník Martin Prokop do Argentiny, aby tam absolvoval finální přípravu na svůj první start v dakarském závodě. Bude pilotem vozu Hilux v továrním týmu Toyoty.
Aktuálně.cz: Co hlavně nyní děláte?
Absolvuji dost pernou fyzickou přípravu. Vlastně makám na fyzičce dvoufázově každý den. Kromě toho zkouším různé energetické přípravky a tyčinky, abych věděl, jak na mě budou působit, a také to, zda je dokážu celé dva týdny závodu užívat, aniž by se mi znechutily. Hodně mi v tom radí zkušený dakarský závodník Tomáš Vrátný.
Které části těla je potřeba před takovým závodem posílit?
Důležitá je celková fyzická připravenost. Takže běhám, dokonce i se závažími na rukou a nohou. Speciální cvičení věnujeme například posilování krku. V praxi to vypadá tak, že na mě hází těžký gumový míč a já hlavičkuju. Kromě toho posiluju v posilovně a ještě bych rád odjel na běžky na nějaké vysoké hory. To kvůli aklimatizaci na pobyt v v Andách. A přes to všechno se snažím přibrat, takže se stále něčím cpu.
Proč chcete přibrat?
Protože během závodu se opravdu moc nedá jíst. Zkušení závodníci prý během dakarské rallye zhubnou i více než deset kilogramů. Občas se při přejezdech dá sníst nějaká ta tyčinka nebo gel, pití při ostré jízdě, je téměř nemožné, protože to auto je takový pojízdný mixer.
Co jste již stihl absolvovat v rámci přípravy přímo s autem?
No, moc toho nebylo. Když jsem se rozhodl, že do toho půjdu, což bylo v říjnu během rallye na Sardinii, tak jsem měl poté možnost dva dny testovat. Ovšem s autem připravovaným pro jiného jezdce, takže s jiným nastavením, jinou sedačkou a podobně. Navíc podmínky nebyly moc dobré. Pršelo, byla mlha. To nás sice v Andách také může počkat, ale pravděpodobně častěji se setkáme s vysokými teplotami, suchem a prachem.
Své vlastní auto jste tedy ještě netestoval.?
Ne, viděl jsem ho v dílnách v Belgii, ale to bylo v podstatě ještě rozestavěné. Popojel jsem s ním pár metrů po dílně. Tam jsem se hlavně seznámil s konstrukcí auta a naučil se vyměňovat kolo. To totiž není žádná legrace. Váží 50 kilogramů, tedy dvakrát více než u mojí fiesty WRC a to, jak ho zvednout a připravit pro utažení šroubů chce správný grif. Také jsem se smířil s tím, že ho určitě nestihnu vyměnit během minuty a půl, což je běžné u fiesty.
Popište nějak svůj vůz?
No, je to opravdový speciál. Kompozitové díly karosérie jsou v podstatě přimontovány k trubkovému rámu. Na druhou stranu, řada dílů je původem ze sériových vozů. Například osmiválcový motor o objemu pět litrů, který má výkon kolem 440 – 340 koní je z Lexusu. Celé je to vymyšleno, aby co nejvíce vydrželo a dalo se jednoduše servisovat. Například chladiče jsou proto až za hlavou posádky, stačí pouze jedno náhradní kolo, neboť zavěšení všech čtyř kol je naprosto identické.
Jak se jezdí s takovým autem v porovnání s tím, které znáte podstatně detailněji?
Určitě se nedá jet ve stejném tempu, což jsem si již vyzkoušel. Auto je podstatně těžší, tudíž hůře brzdí, má vyšší těžiště…
Vy jste si ale místo v továrním týmu údajně získal právě díky tomu, že jste při testování jel naplno..
Ano, to je pravda. Vzniklo to tak, že mě šéf týmu Toyota, se kterým se už dlouho znám, pozval na jednodenní testování vozu. V září se to tedy uskutečnilo, šlo o testování tlumičů. Jel jsem svoje tempo jako v rallye. Prý se během mé jízdy ptali ve vysílačce, který blázen to řídí. I to pak možná přispělo k tomu, že nakonec sami zavolali, že pro mě mají místo v týmu.
Na Dakaru vás čeká také písek a duny. Sice zřejmě v menším množství než v jiných letech, přesto tam tyto nástrahy budou. Jak jste se na to připravil?
To je jedna z věcí, které jsem se nejvíce obával. Naštěstí jsem měl minulý týden možnost absolvovat přípravný kemp v Dubaji, kde jsme toho v písku a na dunách najezdili opravdu dost.
Jak se vlastně správně přejíždí taková duna?
Učili mě, že před vrcholem je třeba zvolnit až na opravdu minimální rychlost, tak zhruba 1 kilometr v hodině, a pak se přehoupnout se srovnanými koly. Chybou je na hřeben vjet vysokou rychlostí a pak skočit, to může skončit hodně špatně. Jízda po dunách je opravdový adrenalin. Po letech závodění v rallye můžu zodpovědně prohlásit, že větší jsem v životě nezažil. Jede se často třeba jen dvacítkou, ale v takových náklonech, že to až děsí.
Naučil jste se také vůz zapadlý vůz vyprostit z písku? A měl jste možnost si to vyzkoušet v praxi?
To hodněkrát. To, že se dá zapadnout opravdu důkladně, nám předvedl i hlavní instruktor, kterým byl kazašský pilot dakarské Tatry Artur Ardavičus. Vyprošťovali jsme ho přes hodinu.
Jaký je správný postup?
Je zapotřebí dlouhodobé pohupování vozu vpřed a vzad na velmi krátkých vzdálenostech. Když to nepomůže, tak nezbývá, než se chopit lopaty a vyprostit kola, udělat prostor pod vozem, a rovněž připravit výjezdovou stopu. Je třeba současně počítat s tím, že se to hned napoprvé nepodaří a bude se to muset dělat třeba desetkrát za sebou. U závodního speciálu budou ještě k dispozici rozkládací nájezdy z plechu. Ty jsem ale zatím neměl možnost vyzkoušet.
Je nějaká prevence, aby se auto nezabořilo?
Je, a to mě dost překvapilo. Musí se při jízdě po písku takzvaně pumpovat s plynovým pedálem. Při klasické rallye je to naprosto nesmyslná technika, ale tady to funguje.
Do Argentiny letíte dříve než ostatní závodníci z Česka. Co tam budete dělat?
Beru si s sebou dva své vlastní mechaniky (ten třetí bude přímo od Toyoty), kteří musí nastavit posez a upravit ovládací prvky tak, jak mi to vyhovuje. Také se budu učit pravidla a rovněž ještě absolvuju nějaké ty jízdní testy.
Dal jste si nějaký cíl ohledně umístění?
Nedávám si. Beru to opravdu jako seznamovací záležitost, protože vážně uvažuju o tom, že bych se dálkovým rallye věnoval v budoucnosti více. Vše se ale rozhodne právě na základě Dakaru. Na klasickou rallye ale v každém případě nezanevřu.
Rally Monte Carlo kvůli Dakaru asi tentokrát nestihnete?
Ne s tím nepočítám, ale nějaké další soutěže v kalendáři bych chtěl absolvovat.
Pojedete se svojí současnou Fiestou WRC?
Ano, snažíme se přes zimu, abychom z ní udělali spolehlivější auto. Právě kvůli spolehlivosti nedopadla druhá polovina sezony tak, jak jsme si představovali.
V dílně jsme viděli i rozpracovaný okruhový vůz Mercedes SLS. S ním máte také nějaké plány?
Ano, chtěl bych také zkusit okruhové závodění. Tento vůz bude připraven pro závody v kategorii GT3.