Sevilla - Španělská automobilová jezdkyně María de Villotaová, která při loňském testování pro tým formule 1 Marussia měla těžkou havárii a přišla o pravé oko, byla nalezena mrtvá v hotelovém pokoji v Seville. Dceři bývalého pilota F1 Emilia de Villoty bylo 33 let.
"Maria od nás odešla. Teď je v nebi mezi anděly," uvedla její rodina na facebooku. V Seville měla De Villotaová propagovat svou autobiografii nazvanou Život je dar.
Podle policie zemřela zřejmě přirozenou smrtí. "Ale nic nemůžeme potvrdit," citovala agentura Reuters policejního mluvčího.
Při testech přišla o oko
De Villotaová narazila loni v červenci při testech aerodynamiky pro stáj Marussia na letišti v Duxfordu na rovince do nakládací rampy zaparkovaného týmového kamionu, když její monopost nečekaně zrychlil. Po nehodě měla proraženou lebku, podstoupila dvě operace a přišla o pravé oko.
Letos v únoru dostala Španělka, jež si poprvé vyzkoušela vůz F1 už v roce 2011 v týmu Renault, svolení vrátit se za volant. Na závody už se však bývalá účastnice MS cestovních vozů a seriálu Superleague Formula podívala jen v roli diváka. V květnu se objevila při domácí Grand Prix v Barceloně poprvé po vážném zranění v boxech.
Svět formule 1 je v šoku
Svět formule 1, který tento víkend pobývá v japonské Suzuce, smutná zpráva hodně vzala. Nejvíc truchlili pochopitelně u Marussie.
"Je to velmi tragická novina. Naše myšlenky a modlitby jsou v těchto velmi těžkých časech s Maríinou rodinou a přáteli," stojí v oficiálním komuniké ruského týmu.
Smrt 33leté závodnice byla jako blesk z čistého nebe.
"Celý pedok je šokován ze zprávy, že Maria už není mezi námi. Byla pro nás inspirací nejen jako žena - závodnice, ale také tím, jak bojovala se svým vážným zraněním," řekl Martin Whitmarsh, boss stáje McLaren a zároveň šéf sdružení týmů F1 FOTA.
"Ta holka zažila hodně. Prošla tím, co jen málo lidí ve svém životě. Letos v Barceloně to byla právě ona, kdo se jak první vrhl do dětské charity a strhla s sebou ostatní závodníky," dodal Jenson Button, který se tak přidal k celé řadě kondolencí jezdců i zástupců celých týmů.
Velkým cenám se smrt vyhýbá už 19 let
Pokud by se potvrdila souvislost Španělčina úmrtí s havárií v Duxfordu, bylo by to první úmrtí závodníka ve spojitosti s vozem formule 1 od roku 2002. Tehdy se v Mostě v závodě šampionátu historických monopostů F1 EuroBOSS Series zabil 58letý Rakušan Fritz Glatz ve voze Footwork.
Ve Velké ceně formule 1 zahynul naposledy 1. května 1994 legendární Ayrton Senna ve Velké ceně San Marina v Imole. Stalo se tak pouhý den po smrtelné nehodě rakouského nováčka Rolanda Ratzenbergera tamtéž.