Praha - Martin Kolomý sice v letošním ročníku Rallye Dakar o dvě místa zaostal za svým maximem z roku 2013, přesto se domů vrátil naprosto spokojený. I s ohledem na technické problémy a nehodu v páté etapě, kdy Tatru položil na bok, považoval sedmé místo za velký úspěch.
Martin Kolomý bude v úterý v 10:00 hodin odpovídat na vaše dotazy v chatu ZDE
"Příští rok budeme silnější"
"My jsme maximálně spokojení. Jako ryze česká posádka s českým autem jsme se měřili s továrními auty. Byl to velice úspěšný podnik. Příští rok budeme silnější a už teď by se nás měli bát," řekl Kolomý na dnešní tiskové konferenci po návratu z Jižní Ameriky.
"I přes ty problémy a nehodu jsme zůstali v elitní desítce. Byli jsme vepředu jediný malý tým s jedním autem a to je obrovský úspěch. Když vidím, jak se zlepšuje konkurence, tak je to úžasný flek," poukázal jedenačtyřicetiletý Kolomý na fakt, že tým Tatra Buggyra racing nasadil do závodu jen jeden kamion.
Kolomý však podle svých slov neměl problém s tím, že se nemůže spolehnout na pomoc týmového kolegy přímo na trati. "Nemyslím na to. Kdybychom měli nehodu, určitě by nám někdo pomohl. Ztrácíme jen trochu v dunách, kde musíme opatrněji. Každý si jede jen svoji stopu. Handicap je to jen v tom, že vezeme více dílů," uvedl Kolomý.
Dva vozy jsou výhoda
Manažer týmu Jan Kalivoda si ale uvědomuje, že ke zlepšení celkového výsledku by se druhý vůz v závodě hodil. "Uvidíme, jak to dopadne, ale zkusíme něco vymyslet. Buď jet se dvěma auty, nebo se dohodnout na nějaké spolupráci s někým. Kamaz týmovou strategií rozhodl rallye už v první polovině ve svůj prospěch. Je to rozdíl, i když Martin to zjednodušuje," řekl Kalivoda.
Kolomý patří mezi zkušenější dakarské závodníky, letos na slavné soutěži startoval popáté. Může tak už i porovnávat. "Nemyslím si, že by letošní trať byla nejtěžší. Samozřejmě, že se to organizátor vždy snaží ztížit. Byly tam dlouhé etapy, jezdilo se na rozbité trati nebo ve feš feši (jemném písku), kdy jsem si říkal, že to bude hodně těžké," uvedl Kolomý.
Žába za nehodu nemohla
Novinkou byly i maratonské etapy bez asistence. "Mně se líbí. Já jsem dříve jezdil po Africe expedice," řekl. Výhodou bylo, že při nich nemusel řešit žádné velké problémy. "Jen přijedete do bivaku, zkontrolujete auto a utáhnete pár šroubů. Navíc tam byla i příjemná atmosféra. Jak s sebou nikdo nic neměl a nemohl dělat na autě, tak byl čas si popovídat se všemi," podotkl.
Po poměrně velké nehodě v roce 2010 začal Kolomý vozit v kamionu maskota pro štěstí - žábu. Letos mu ale dlouho chyběla, zapomněl ji totiž doma. "Při balení byl trochu chaos. Asi šla někam slavit Silvestra a zapomněla se," smál se Kolomý, který maskota nechal ve firmě, kde krátce před odjezdem řešil poslední nutné věci. Zelenou žábu mu tak poslali z Česka dodatečně.
Neměl ji tak v kamionu při nehodě, žába však prý za karambol nemohla. "Za nehodu si mohu nafackovat jen maximálně sám sobě, byla to jezdecká chyba," zpytoval svědomí. Osudnou se mu stala jízda v prachu za jiným kamionem, kvůli kterému přehlédl zatáčku. "Snažil jsem se stáhnout ztráty a byl jsem rychlý tam, kde jsem neměl," řekl.
Stejně jako celý tým se i sám jezdec brzy začne chystat na další ročník dakarské rallye. Jako přípravu by rád absolvoval Rallye Hedvábné stezky a chtěl by vyrazit i na nějaký závod do Afriky. "Potřebujeme trénovat, stejně jako Kamaz, Iveco a MAN. Jejich jezdci jezdí po závodech. Teď doděláme druhé auto, takže budeme mít více prostoru. Když se jedno vyválí, tak můžu sednout do druhého a jet dále," dodal Kolomý.