Kamazy jsou trochu jinde, tvrdí Kolomý. Chceme druhý vůz

Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 20. 1. 2015 11:15
Na dotazy čtenářů Aktuálně.cz odpovídal v online rozhovoru účastník Rallye Dakar Martin Kolomý.
Online s Martinem Kolomým
Rozhovor skončil
10:00
Přečíst si rozhovor

Praha - Jaké to jo přejíždět Duny a dá se to nacvičit jinde než na Dakaru? Je v závodním speciále rádio? Ajak se vůbec dá soupeřit se suverénními Kamazy?

Na tyto a další otázky čtenářů Aktuálně.cz odpovídal v úterním online rozhovoru účastník Rallye Dakar Martin Kolomý.

Jezdec Tatry "Fat Boy" v barvách roudnické stáje Buggyra, který při svém šestém startu na slavné dálkové soutěži obsadil sedmé místo, poodkryl zákulisí svého týmu, své přípravy i to, co dělá mimo závodění s kamionem.

Online s Martinem Kolomým

Rozhovor skončil
20. 1. 2015
Ptá se: Kamila

Zdravím. Na Dakaru jste jel už několikrát, který ze vašich startů byl podle vás nejlepší a na který byste nejradši zapomněl?

Odpovídá: Martin Kolomý

Dobrý den, zdravím všechny čtenáře Aktualně.cz. Myslím, že každý Dakar je něčím výjimečný. Zrovna teď bych si nafackoval za tu nehodu, ale to prostě k závodům patří.

20. 1. 2015
Ptá se: Roman Kratochvil

Dobrý den
Tomáš Vrátný prostrčil při startování prst skrz přístrojovou desku - nemyslíte si, že někteří přípravu na Dakar flákají?

Odpovídá: Martin Kolomý

Já mohu mluvit samozřejmě jen za nás. Ať jsme připravili vše na 100%, tak se vždy něco objeví. Jsem ale rád, že máme auto, které je konkurenceschopné bojovat s tou nejužší špičkou.

20. 1. 2015
Ptá se: Josef

Zdravím
Jakou rychlostí přejíždíte duny? Jak se technicky přejíždí, napřímo, nebo najíždíte našikmo? Dá se toto někde jinde natrénovat?

Odpovídá: Martin Kolomý

To je samozřejmě různé. Je to duna od duny. Jestli za ni vidíte, podle toho jak je prudká nebo vysoká. Snažíte se napřímo, ale někdy vás písek zradí a už se sunete. Trénovat se to samozřejmě dá. My byli v září v Tunisku, ale závod je závod.

20. 1. 2015
Ptá se: Martin

Dobry den.Jsem Váš velký fanda.dotaz:Jsou opravdu Kamazy o tolik lepší než ostatni vozy,nebo jen těží z peněz = nekonečně náhradních dílů? Byli by Rusští piloti stejně rychlí i kdyby jeli v jinem týmu? Co chybí Vám, popř. jinému českému jezdci k tomu vyhrát Dakar?diky

Odpovídá: Martin Kolomý

Myslím, že nám letos chybělo trochu to závodní štěstí. Potřebujeme ještě trénovat v dunách a všeobecně více testovat. Nejlépe mít druhý vůz a závodit na Dakaru aspoň s dvěma vozy. Ale vše co jsem vyjmenoval, tak je samozřejmě o těch penězích. Jezdci Kamazu mohou prostě více riskovat, když jsou v poli čtyři.

20. 1. 2015
Ptá se: Bob

Jaky motor,prevodovku a vykon ma tatra fat boy?A jaky vykon ostatni zavodni kamiony?Gratuluju k 7.mistu a dik za odpoved

Odpovídá: Martin Kolomý

My používáme motor Gyrtech, což je motor vlastní konstrukce týmu Buggyra. Výkon na Dakaru dosahuje 950 koní. Parametry ostatních vám ale neřeknu, protože to nevím. Používáme převodovku ZF, kterou si ještě upravujeme podle toho, co nám regule povolují

20. 1. 2015
Ptá se: Franta

Je těžké během dlouhých přejezdů neusnout? Co děláte proti únavě?

Odpovídá: Martin Kolomý

Samozřejmě, že únava je obrovská. Naštěstí jsme ale letos neměli tak velké trable, kvůli kterým bychom museli trávit noc opravou. Ano mechanici si mákli, ale my měli čas si alespoň trochu odpočinout. My používáme proti únavě výrobky společnosti Nutrend, která nám speciálně připravuje výživový program na celý Dakar.

20. 1. 2015
Ptá se: Blanka

Hezký den. Nepřipadá vám to divné, závodit v Dakaru v Americe, nechtěl byste raději do Afriky?

Odpovídá: Martin Kolomý

Divné nám to nepřijde. Pořadatelé si ponechali název Dakar z historického hlediska. V Africe bylo v posledních letech několik problémů, kdežto Amerika nás vítá s otevřenou náručí. Když si vezmu v potaz, kolik fanoušků má Dakar v Argentině… To je prostě neuvěřitelné.

20. 1. 2015
Ptá se: Ajka

Jsi lepší ty na okruhu, nebo David Vršecký v terénu? :-)

Odpovídá: Martin Kolomý

Já myslím, že si libujeme každý v tom svém (smích). Ale musím pochválit Davida. Při testech v Tunisku nám hodně pomohl a díky tomu jsme mohli najezdit více kilometrů. No a pomalejší o moc nebyl!

20. 1. 2015
Ptá se: David

Dovede te si pŕedstavit byt v jednom týmu s Alešem Lopraisem

Odpovídá: Martin Kolomý

Kdyby jel letos s Tatrou, mohli jsme být v jedné alianci. Představit si to určitě dokážeme. Tato otázka je ale hodně složitá. Nejde si jen říct, ano jedeme spolu. Kolem toho je hodně otázek.

20. 1. 2015
Ptá se: swk

Ahoj Martine,
je stále aktuální možné spojení s Alešem pokud bude opět jezdit Tatru. Chápu, že s Manem spolupráce padá. Jak je na tom druhý vůz pro Jaroslava Valtra? Počítá s ním Buggyra jako s druhým jezdcem? Díky. Ať se daří.

Odpovídá: Martin Kolomý

V Tatře má Loprais motor Gyrtech, takže tu spolupráce již navázaná je. Druhý vůz se staví a letos již bude určitě připravený nejen k testům, ale i k případnému startu na Dakaru 2016. Ale jak jsem už říkal, je to vše otázka peněz.

20. 1. 2015
Ptá se: Michal

Zdravím, chtěl jsem se zeptat, jací jsou lidi z Kamazu? Baví se s Vámi, nebo jsou uzavřená skupina?

Odpovídá: Martin Kolomý

Všichni jsou vstřícní a normálně se spolu bavíme. Po letošním Dakaru nám dokonce poslali gratulaci k výsledku. Zajímají se o nás, je vidět že jim ležíme v žaludku (smích).

20. 1. 2015
Ptá se: Petr z Ostravy

Bylo pro Vás překvapení, že Vám Kamazy tak moc ujíždějí? Je to hlavně kvůli jejich podvozku? Co říkáte na Aleše Lopraise a jeho jízdu s MANem. Hodně štěstí.

Odpovídá: Martin Kolomý

Před odjezdem jsme si představovali, že můžeme být s nimi v kontaktu. Ale ten tým je nyní trochu jinde. Víme, co proto máme udělat a na příští rok se připravíme ještě lépe. Není to jen jedna věc, ale všude trochu. Aleš jel letos ve velkém týmu a zadařilo se. My budeme ale příští rok silnější než letos, a tak by se nás měl začít bát (smích).

20. 1. 2015
Ptá se: Sergej

Dobrý den, někde jsem četl, že prý jste měl během závodu drobné rozepře se svými kolegy v kabině? Je to pravda? A čeho se týkaly?

Odpovídá: Martin Kolomý

V každé vypjaté situaci dojde k výměně názoru. Jinak jsem s bratry Kiliány ale spokojený a myslím, že je to vzájemné. Do dalších let na tom nemíním nic měnit.

20. 1. 2015
Ptá se: Jana

Dobrý den, pouštíte si během etap v autě nějakou motivační hudbu? Nebo musíte mít ticho na poslouchání auta a navigátorů? :) Díky za odpověď, Jana

Odpovídá: Martin Kolomý

(smích) v autě rádio vůbec nemáme, je to závodní speciál! Navíc je v kabině takový rambajs, že by nebylo nic slyšet. Musím se naplno koncentrovat a vnímat trať a navigaci.

20. 1. 2015
Ptá se: Jakubko

Mně by teda zajímalo, o kolik tak během Dakaru člověk zhubne :)

Odpovídá: Martin Kolomý

Na váhu jsem se ještě nepostavil (smích).

20. 1. 2015
Ptá se: Pekelník

Dobrý den, máte nějakou normální profesi, nebo celý rok jen závodíte a připravujete se na závody? Zajímalo by mě, jestli se to dá vůbec se zaměstnáním skloubit :)

Odpovídá: Martin Kolomý

Samozřejmě musím pracovat. V Bruntále, kde žiji, mám vlastní autoservis a stejně na tom jsou i bratři Kiliáni. Skloubit se to prostě musí

20. 1. 2015
Ptá se: Lukáš

Dobrý den Martine,

předně gratulace k výbornému výkonu i výsledku! Dakar sleduji od roku 1985, kdy jsem od spolužáka dostal tatrováckou samolepku rallye Paříž - Dakar. Mám dotaz: Existuje šance, že já, nebo kdokoli "z davu", se může přihlásit na Dakar a jet? Je to jen o penězích, nebo je třeba se k účasti projezdit přes, řekněme, kvalifikační soutěže a rallye? Když může jet Adam Malysz nebo Luc Alphand, kteří ještě rok před rallye závodili v úplně jiné disciplíně....je to tak, že si je nějaká stáj vytáhne jako známé tváře, nebo si to zkrátka zaplatí? Díky moc a přeju hodně úspěchů.

Odpovídá: Martin Kolomý

Je to jak u koho. Ale určitě neexistuje systém, že budete někde závodit a oni vás pozvou. Samozřejmě jezdci, kteří startují za tovární týmy, jsou placeni. Jako je třeba KTM nebo Peugeot. Ale z 90% si musíte sehnat sponzory a start si zaplatit. Když budete mít licenci závodníka, tak můžete závodit taky.

20. 1. 2015
Ptá se: Radek

Ahoj Martine,
tušíš už, kdy proběhne testování v Milovicích?
A bude případně nějaká možnost se přijet podívat?
Jinak perfektní výsledek !!

Odpovídá: Martin Kolomý

Děkuji! Myslím, že by to mohlo být v průběhu března. Tým Tatra Buggyra Racing o tom bude jistě informovat na svých stránkách nebo facebooku.

20. 1. 2015
Ptá se: Petr z Ostravy

Dobrý den,

dalo by se říci v kterých úsecích jste byli o kousek rychlejší než špička a naopak, kde jste nejvíc ztráceli, pokud pomineme nehody a poruchy. Díky.

Odpovídá: Martin Kolomý

To se asi nedá takto říci. Co víme, tak je to, že musíme více trénovat v dunách a písku.

20. 1. 2015
Ptá se: Dalas

dobry den, rad bych se zeptal, co Vam prinesla spoluprace s Buggyrou

Odpovídá: Martin Kolomý

Myslím, že velké zázemí profesionálního týmu, který ví, jak má připravit auto. Tovární spolupráci s Tatrou, ale i finanční zázemí. Myslím, že je to od všeho něco, ale vše k dobrému.

20. 1. 2015
Ptá se: Fantomas

Příjemné dopoledne, gratuluji k výbornému výsledku a rád bych se zeptal jak je to s tím omezovačem. Vím, že náklaďáky mají omezovač rychlosti, ale na druhou stranu čtu v komentářích na netu, že rychlé etapy vyhrávají jiné vozy než Kamaz protože mají větší maximálku ... co je to za nesmysl? ... Předpokládám, že na ten omezovač dosáhne každý motor... Případně jak jsou ty omezovače kalibrovány, aby to bylo "stejné" ? GPSkou ? Předem děkuji za vysvětlení a přeji mnoho dalších úspěchů s i bez zelené žáby ;-))) ... F.

Odpovídá: Martin Kolomý

Na omezovač dosáhnete, jde ale o to jak rychle. Navíc každý motor funguje jinak v rozdílných nadmořských výškách. Hlídaný jsme přes systém pořadatele, který pak rozdává penalizace. I my jednu dostali…

20. 1. 2015
Ptá se: Pavel

Zdravím Martine. Předem velká gratulace k 7. místu. A já se ptám, zda-li je nějaká možnost figurovat ve Vašem týmu ? Nemyslím jako jezdec či navigátor, ač by to bylo super, ale tam jste Vy a Kiliáni. Spíš třeba jako mechanik. Moc rád bych chtěl na Dakar. Mým snem je ho jet na motocyklu - tam si člověk zodpovídá sám za sebe.

Odpovídá: Martin Kolomý

Toto je záležitost našeho týmu Tatra Buggyra Racing. Zkuste se ozvat tam. Já bych určitě nechtěl Dakar absolvovat na motocyklu (smích)

20. 1. 2015
Ptá se: Mára

Dobrý den.
Máte nějakou speciální fyzickou přípravu? A jak dlouho před a po závodě jste již v na místě konání?

Odpovídá: Martin Kolomý

Po fyzické stránce se připravujeme samozřejmě celý rok. Čím je Dakar blíže, tak tím to samozřejmě stoupá. Letos jsme na Dakar přiletěli 1. ledna a startovalo se do první etapy 4. ledna.

20. 1. 2015
Ptá se: Jirka Janda

Dobrý den, Martine, v první řadě velká gratulace k parádnímu 7. místu, zvlášť vzhledem k ostatním profi týmům umístěným kolem. Byl to opravdu zážitel alespoň na dálku být při tom. Chci se zeptat, odřídíte si v rámci Dakaru vše sám nebo alespoň občas přejezdy necháváte na "kolegovi"? A jaký je váš program během roku, tedy mimo samotný Dakar? Děkuji

Odpovídá: Martin Kolomý

Jak už jsem psal, letos nebylo zapotřebí se nějak střídat, ale kluci jsou samozřejmě vždy připraveni za volant usednout. Mám svůj autoservis, kde po celý rok pracuji a závody a trénink vždy nějak skloubím. Děkuji všem čtenářům za jejich otázky, a na které se nedostalo, se tímto omlouvám. Přeji všem pěkný den.

 

Právě se děje

Další zprávy