Londýn, Praha - Formule E má za sebou po sobotním závodě v ulicích Buenos Aires třetinu své historicky druhé sezony a podobně jako v premiérovém ročníku jsou nejvíce vidět "odložení" jezdci formule 1. Vede expilot Toro Rossa Sébastien Buemi o pouhé čtyři body před bývalým jezdcem Virginu Lucasem di Grassim.
Z první osmičky průběžného pořadí nemá jakékoliv zkušenosti s F1 pouze momentálně čtvrtý Loic Duval z Francie (ten ovšem před třemi lety vyhrál 24 hodin v Le Mans), ostatní byli minimálně testovacími jezdci. Tak silný je vliv Grand Prix na nejekologičtější formulový šampionát.
Buemi mláem vyhrál i z posledního místa
Mnoho pilotů využívá termínového sladění s kalendáře MS ve vytrvalostních závodech (WEC) a budou bojovat za volantem prototypů a sportovních vozů i ve slavném Le Mans. Ze zmiňované první osmičky "éček" zatím na startovní listině WEC chybějí jen Jérome d'Amrosio a Robin Frijns, byť oba už zkušenosti se sportovními vozy mají.
Aktuální pořadí Formule E po čtyřech podnicích:
Formula E Standings. pic.twitter.com/ndETG1L0v3
— Avery Hage (@AveryHage) February 6, 2016
Podle dílčích statistik by měl mít Buemi v čele šampionátu výraznější náskok. Švýcar z úvodních čtyř podniků stál dvakrát na pole position, zajel tři nejrychlejší kola a v cíli se radoval ze dvou triumfů.
Jenže tuto bilanci mu kazí až 12. místo z malajské Putrayi, zatímco jeho brazilský pronásledovatel di Grassi stál zatím vždy na stupních vítězů a právě v Malajsii vyhrál. Buemi měl namále i v sobotu v argentinském podniku, kde se na druhé místo probil během 35kolového závodu z posledního místa na startovním roštu.
"Upřímně je mi smutno za tým, protože jsme měli na vítězství. Ale samotný závod v Buenos Aires byl skvělý. Věděl, že kromě da Costy, jenž zůstal stát, musím všechny ostatní soupeře předjet. A to se mi pak skoro i podařilo. Měl jsem i štěstí, když mi přišel vhod safety car," uvedl Buemi v cíli argentinského závodu Formule E.
Tovární motory kralují
Postavení Buemiho a di Grassiho v čele šampionátu dokazuje, jakou vážnost mu přikládají přední světové automobilky. Od nové sezony 2015-16 (Formule E to má stejné jako fotbalové ligy a vyvrcholí začátkem prázdnin dvojzávodem v centru Londýna) je totiž povoleno instalovat do jednotného šasi vlastní pohonnou jednotku - tedy elektromotor, invertor, převodovku a chlazení.
To sice stále nevymýtilo bizarní výměnu monopostu v půlce závodu kvůli nedostatečné kapacitě baterie, ale přece jen se ukazuje náskok těch výrobců, kteří mají velké zkušenosti s elektromobily.
Buemi pilotuje vůz zaštiťovaný Renaultem, za di Grassim stojí Audi a vítěz z Argentiny Sam Bird pilotuje monopost stáje Virgin napojený na DS - prémiovou značku Citroënu.
Naopak patrný je úpadek loňského šampiona Nelsona Piqueta juniora. Ve voze čínské stáje NEXTEV s jejím vlastním pohonným systém v této sezoně paběrkuje a je se čtyřmi body až patnáctý.
Senna porazil Prosta
Šampionát pokračuje už 12. března v Mexico City a díky nulovým emisím se pak může představit v centrech amerického Long Beach, Paříže, Berlína, Moskvy a na závěr v už zmiňované britské metropoli.
Formule E v rámci své propagace počátkem roku oživila legendární duel Prost versus Senna. Do kokpitu virtuálních závodních vozů usedli nositelé slavných jmen v londýnské Gfinity Areně, kde Bruno - synovec Ayrtona Senny - zdolal na trati okruhu v Long Beach svého soupeře z elektrického šampionátu, syna Alaina Prosta Nicolase, v poměru 2:1.
Prost versus Senna 2016:
Senna claims victory in first ever #FERaceOff https://t.co/wpzXgtGutw pic.twitter.com/rqaXfZBgfL
— FIA Formula E (@FIAformulaE) January 23, 2016